Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Har ikke egentlig råd, men trenger en bil til. Hva skal vi prioritere?

Autofil Bilsnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-10-09, 19:41   #1
Søster
kåt vikingbrud
 
Søster sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.505
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Har ikke egentlig råd, men trenger en bil til. Hva skal vi prioritere?

Vi har flyttet, og har ikke lenger gangavstand til jobb og barnehage. Foreløpig pendler alle fire til samme sted, og på vanlige dager går det helt strålende. Men straks en har fri, jobber om kvelden, et barn må hentes tidligere eller kjøres til noe annet, eller i de helgene en av oss jobber, er det et skikkelig plunder. Så vi har begynt å snakke om en bil til. Men har altså egentlig ikke råd nå, vi har jo nettopp kjøpt et helt hus. Alternativene vi har vært innom til nå er vanlig gammel bil, varebil og el-bil. De to siste er billigere å ha men kan ikke ha med to barneseter. Men det er kanskje nok med en bil som kan det? Og hvilke biler er egentlig ok og trygge også når de er gamle? Og hva annet bør med i vurderingen? :grønn: Åpplys meg.

__________________
Søster er lett å begeistre

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-09, 20:23   #2
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.645
Blogginnlegg: 260
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Har ikke egentlig råd, men trenger en bil til. Hva skal vi prioritere?

Jeg har en Toyota yaris som jeg elsker - god plass og billig i drift og sikker også ettersom jeg har hørt. Ikke at jeg har særlig peiling, men jeg tror den er relativt billig også, og at den er driftssikker burde vel innebære at også eldre modeller er gode?

Plass til to bakovervendte barneseter bak.

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-09, 21:01   #3
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Har ikke egentlig råd, men trenger en bil til. Hva skal vi prioritere?

Opprinnelig lagt inn av Søster, her.

Vi har flyttet, og har ikke lenger gangavstand til jobb og barnehage. Foreløpig pendler alle fire til samme sted, og på vanlige dager går det helt strålende. Men straks en har fri, jobber om kvelden, et barn må hentes tidligere eller kjøres til noe annet, eller i de helgene en av oss jobber, er det et skikkelig plunder. Så vi har begynt å snakke om en bil til. Men har altså egentlig ikke råd nå, vi har jo nettopp kjøpt et helt hus. Alternativene vi har vært innom til nå er vanlig gammel bil, varebil og el-bil. De to siste er billigere å ha men kan ikke ha med to barneseter. Men det er kanskje nok med en bil som kan det? Og hvilke biler er egentlig ok og trygge også når de er gamle? Og hva annet bør med i vurderingen? :grønn: Åpplys meg.

Elbil kan virke lukerativt og fristende på mange områder, man skal man kjøpe en slik brukt må det være med en deal som gir batterileie. Det er en del som ha fått seg skikkelige overraskelser etter å ha kjøpt brukte elbiler og så måtte skifte batteripakker, hvilket raskt kan koste mange ganger mer enn hva man betale for bilen. F.eks. kjøp en billig Peugeot 106e eller Citröen Saxo, og skifte av batteripakke kan komme opp i 200 000 kr....

Man finner jo ellers varebiler med tre seter, men det blir gjerne de litt større kassebilene.

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-09, 21:06   #4
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Har ikke egentlig råd, men trenger en bil til. Hva skal vi prioritere?

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

Jeg har en Toyota yaris som jeg elsker - god plass og billig i drift og sikker også ettersom jeg har hørt. Ikke at jeg har særlig peiling, men jeg tror den er relativt billig også, og at den er driftssikker burde vel innebære at også eldre modeller er gode?

Plass til to bakovervendte barneseter bak.

Sikker vil jeg vel si "tja" til. Joda, for en bil i sin klasse er den ok. Første generasjon Yaris veide godt under 1000 kg, og når f.eks. EuroNCAP tester krasjer bilen med sin egen vekt, hvilket da også vil si at en lett bil i slike tester får betydelig mindre belastning enn selv en kompaktklassebil, som gjerne veier rundt 1300 kg (f.eks. Golf).

Selv dagens Yaris veier vel ikke noe mer enn ca. 1000 kg. Så ja, sett i forhold til mange andre småbiler, og da også litt eldre, er Yaris ikke ille, men sett i forhold til hva snittet for bilene ellers er og fysikkens lover er den på noen måter heller ikke så veldig sikker...

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-09, 11:43   #5
Moonlight
prøver tilpasse seg livet
 
Moonlight sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 1.360
Blogginnlegg: 95
Moonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Har ikke egentlig råd, men trenger en bil til. Hva skal vi prioritere?

Jeg for min del vil anbefale en Huyndai, får en 1997 modell til godt under 20.000 kr, de er billige å forsikre, og veldig billige i drift.

__________________
~Moonlight~
M 20.09.02 ~ D 02.08.04
~ Engla- Linea 17.10.09~
Moonlight er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-09, 11:51   #6
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Har ikke egentlig råd, men trenger en bil til. Hva skal vi prioritere?

Jeg har hatt hyundai og var faktisk veldig fornøyd med den. Den bare virket rett og slett. det er ikke antydning til luksus noe sted, men det som er der det virker. Også er accenten glitrende god på vinterføre - den kommer frem overalt. Også koster de ikke noen verdens ting hverken å kjøpe eller forsikre.


:kan ikke tro at jeg ikke anbefaler audi?:

  Svar med sitat
Gammel 04-10-09, 12:00   #7
Malus
lurer
 
Malus sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Her og der
Innlegg: 3.842
Malus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Har ikke egentlig råd, men trenger en bil til. Hva skal vi prioritere?

Vi hadde en gammel og billig Toyota Corolla som nr.2-bil og den bare gikk og gikk. Stasjonsvogn, god plass og firhjulstrekk. Solgte den for under 10.000 kr og den hadde nok mange km igjen. Men sikkerhet var en av grunnnene til at vi byttet til noe bedre. Vi ville ha airbag, abs, etc.

__________________
Tre fininger : 07 - 09 - 11
Malus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-09, 12:06   #8
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Har ikke egentlig råd, men trenger en bil til. Hva skal vi prioritere?

Hvis dere har en bil som funker i forhold til barneseter osv, så hadde jeg kjøpt en billig 3-seter varebil. Så kan dere planlegge i forhold til hvem som skal hente/bringe barn, og så bruker vedkommende den bilen. Du trenger jo strengt tatt bare en matpakkebil som skal ta deg fra a til å.

  Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:30.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no