Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Noen spørsmål om arbeidsmiljøloven

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-10-09, 12:46   #1
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Noen spørsmål om arbeidsmiljøloven

Jeg så at dette kom opp i en annen tråd (den om foreldrekaffe). Jeg må si at jeg syns dette med arbeidsmiljølovgivning er veldig forvirrende, og det er vel også et temmelig uoversiktlig område, med lovgivning samlet på veldig mange forskjellige steder, masse forskrifter, masse unntak, etc.

Smilefjes nevnte at man skal ha kompensert for overtid, og da ble jeg forvirret - det er vel mange, mange yrker der overtid er innarbeidet i fastlønnen, og at man heller ikke har mulighet for avspasering? Det gjelder vel de fleste som er fra mellomledere og oppover?

Og en annen ting: Arbeidstid: I mange yrker er det helt vanlig å jobbe 60-70-80 timers uker, år ut og år inn. Advokater, konsulenter, børsmeglere, private quity-selskaper, etc. Den gangen dette gjaldt meg, så hørte vi at det var unntak fra arbeidsmiljøloven for sånne unntak. Dispensasjon eller noe? Stemmer det? Eller driver alle disse firmaene ulovlig? Hva med politikere? Forskere? Dr.gradsstipendiater? Alle disse gruppene jobber jo, over tid, langt mer enn 60 timer i uka, jevnt og trutt?

Er det forbudt? Og burde det være forbudt? Skal man virkelig forby folk å jobbe så mye som de selv vil? Hvordan skille mellom folk som jobber mye fordi de brenner lideskapelig for hva de gjør, og de som pålegges det av arbeidsgiver?

:forvirret:

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:50.