Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Kan man sage av et tre på midten uten at det dør?

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-10-09, 10:46   #1
daffy
Bør lage seg en tittel selv
 
daffy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.477
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Kan man sage av et tre på midten uten at det dør?

Naboen vil gjerne ha ned et tre på tomten vår som skygger for dem, men som vi liker at står der pga innsyn- og vindskjerming. Det er ikke så fryktelig nøye for oss, så vi tar sikkert treet hvis det er nødvendig.

Men kan man ta bare toppen av treet uten at treet dør? Det er en lang og tynn furu dette her.

Jeg lurer også på om det er for sent å plante påskeliljeløk nå? Bor i Oslo, gradestokken viser et par pluss på morgenen. Kan jeg plante så lenge jeg får løken i jorden for tele, eller hva er det som er begrensende faktor for at løken klarer seg til våren?

:hagenovise:

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-09, 11:22   #2
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.305
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan man sage av et tre på midten uten at det dør?

Nåletrær tåler det av og til og av og til ikke, tror jeg, men pent blir det jo ikke. De vokser fra rota og opp. Ofte er de jo mest skrantne nederst.

Løk kan du plante så lenge du får pøtet dem nedi. Jeg har hørt om folk som har helt varmt vann på tæle og nærmest hakket hull.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-09, 11:27   #3
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.498
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan man sage av et tre på midten uten at det dør?

Av og til tåler de det, men det vil jo se veldig rart ut. Det får jo ingen ny topp.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-09, 11:27   #4
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.770
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kan man sage av et tre på midten uten at det dør?

Tja, observert erfaring: Naboen "hjemme" hadde 3-4 grantrær stående, som kom for nært strømledningene, så kommunen kuttet dem tvert av, midt på.

Noen år senere: En døde. Resten lever, men det vokste opp 3-4 "tretopper" på hver av dem... ser meget snålt ut. (Så ny eier fjerna dem helt da huset enda noen år senere ble solgt)

Men furu er jo noe annerledes utseende da.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-09, 11:30   #5
siljemoren
Erfaren
 
siljemoren sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Internett
Innlegg: 964
siljemoren er populærsiljemoren er populærsiljemoren er populær
Standard

Sv: Kan man sage av et tre på midten uten at det dør?

Som andre sier det, så kan de tåle det. Men om det blir pent tror jeg ikke.

Og løk kan du helt fint plante nå, du kan blante de helt til frosten/tæle kommer.

siljemoren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-09, 11:42   #6
Malus
lurer
 
Malus sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Her og der
Innlegg: 3.842
Malus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Kan man sage av et tre på midten uten at det dør?

Kapp treet helt ned, og plant et nytt et som ikke blir så stort, og som tåler beskjæring hvis det skulle vise seg å bli høyt.

__________________
Tre fininger : 07 - 09 - 11
Malus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-09, 12:03   #7
daffy
Bør lage seg en tittel selv
 
daffy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.477
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kan man sage av et tre på midten uten at det dør?

Takk for svar! Da feller vi treet og planter heller et nytt.

Siden det var så mange flinke hagfolk i tråden her slenger jeg på et spørsmål til. Vi har noen slags buskashekkaktige planter som sikkert ikke har blitt beskjært riktig, for ligger grenene nede på bakken og klarer ikke å bære tyngde sin. Jeg har lyst å fjerne dem og heller plante noe annet som vokser fort/ kan kjøpes litt høye så de skjermer for innsyn. Noen forslag til hva jeg kan plante? Dette hagestykke ligger sørvendt og får relativt mye sol på sommeren. Syriner, bærbusker av noe slag eller hva tror dere?

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-09, 12:09   #8
Minty
Bør lage seg en tittel selv
 
Minty sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 1.580
Minty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kan man sage av et tre på midten uten at det dør?

Tuja kanskje? Eller gran?

Kommunen kappet forresten av samtlige trær på midten langs veien opp til min bestefars hus. Det er noen år siden men det ser fortsatt komplett idiotisk ut, siden treet har satt skudd ut fra stammen helt fra bakken og opp. :roll:

Minty er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-09, 12:24   #9
Malus
lurer
 
Malus sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Her og der
Innlegg: 3.842
Malus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Kan man sage av et tre på midten uten at det dør?

Opprinnelig lagt inn av daffy, her.

Takk for svar! Da feller vi treet og planter heller et nytt.

Siden det var så mange flinke hagfolk i tråden her slenger jeg på et spørsmål til. Vi har noen slags buskashekkaktige planter som sikkert ikke har blitt beskjært riktig, for ligger grenene nede på bakken og klarer ikke å bære tyngde sin. Jeg har lyst å fjerne dem og heller plante noe annet som vokser fort/ kan kjøpes litt høye så de skjermer for innsyn. Noen forslag til hva jeg kan plante? Dette hagestykke ligger sørvendt og får relativt mye sol på sommeren. Syriner, bærbusker av noe slag eller hva tror dere?

Hvor høyt skal det helst bli?
Er det mye snø der?
Hvor i landet bor du?

__________________
Tre fininger : 07 - 09 - 11
Malus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-09, 12:58   #10
daffy
Bør lage seg en tittel selv
 
daffy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.477
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kan man sage av et tre på midten uten at det dør?

Opprinnelig lagt inn av shg, her.

Hvor høyt skal det helst bli?
Er det mye snø der?
Hvor i landet bor du?

2- 3 meter kanskje
Ja, kan komme en del snø tror jeg.
Oslo Nord

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-09, 13:52   #11
Malus
lurer
 
Malus sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Her og der
Innlegg: 3.842
Malus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Kan man sage av et tre på midten uten at det dør?

Oslo gir deg mange muligheter, med herdighetsone H3-H4 tror jeg, og det meste vokser der. Syrin som du nevner, tåler mye, kan beskjæres og blir passe høy. Ellers har du kornell, beinved, krossved, blærespirea og sikkert flere. Ta en titt her:
http://www.plantasjen.no/no/Produkte...r/Hekkplanter/

__________________
Tre fininger : 07 - 09 - 11
Malus er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:53.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no