|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Glamorøs
|
![]() Barn som misjonererDa jeg gikk gjennom byen i stad kom en liten gutt på 5-6 år bort til meg, og ville gjerne gi meg en pamflett. Jeg hadde musikk i ørene, og tittet bare briefly på flyeren, men skjønte at det var noe religiøst. Jeg smilte til ham og takket nei, men etterpå så kjente jeg at jeg var så rasende at jeg nesten gråt. Ikke på ham, men på moren hans som helt tydelig oppfordret han til å gå bort til meg.
![]() |
#2 |
Live and let live
|
![]() Sv: Barn som misjonererJeg har ikke noe mer konstruktivt å bidra med enn: Helt enig! Det er skikkelig ille.
![]() |
#4 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Barn som misjonererHelt enig med deg, det er grusomt. De tror jo sikkert at de gjør det riktige, men jeg blir helt målløs av sånt.
![]() |
#5 |
Opp og ned
|
![]() Sv: Barn som misjonererKjenner jeg er helt enig.
![]() |
#6 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Barn som misjonererJeg kan veldig lite om dette, men syns lederne av de ulike menighetene som baserer seg på mye misjonering at det er greit at små barn, under skolealder, driver med slikt? Jeg syns å huske at det var en offentlig diskusjon om dette for endel år tilbake, hvor det var en menighet som brukte små barn aktivt i Oslo sentrum en sommer.
![]() |
#7 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() Sv: Barn som misjonererJeg er ikke på noen måte for at barna skal brukes som misjonærer på den måten, men jeg lurer på hvor du fikk tanken fra, om at han må gi borte et visst antall pr dag for å ha gjort sin innsats/bli frelst? Det er en tanke som aldri hadde falt meg inn engang...
![]() |
#8 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Barn som misjonerer
Ingen steder i fra. Det er bare noe jeg lurer på. Jeg kan ikke noe særlig om misjonering, men det må jo være for å få flere til å "se lyset". Hvis et barn blir oppfordret til å gjøre noe slikt kan jeg godt se for meg at det vil føle seg mislykket hvis ingen vil ta i mot budskapet hans. Føler man seg mislykket i "guds arbeid", er det vel en ganske naturlig tanke at man føler man ikke fortjener å bli frelst?
![]() |
#9 |
Mother of Dragons
|
![]() Sv: Barn som misjonererJeg synes det er ille at barn skal bli satt til misjonering. Men må sortere litt i hodet for jeg er ikke helt sikker på hva jeg reagerer mest på sånn egentlig.
![]() |
#10 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Barn som misjonererHusk at de antagelig tror at de gjør alt de kan for å redde enkeltmennesker fra en grusom skjebne. Det er jo formålet med misjonering. Så moren her lar barnet være med på å gjøre helt livsnødvendig arbeid, fra deres ståsted.
![]() |
#11 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Barn som misjonererHuff. Sånt liker jeg ikke.
![]() |
#12 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Barn som misjonererJeg tror jeg reagerte sterkest på at det forventes at de gjør det, og at de setter barna i en veldig utsatt situasjon, en situasjon jeg er veldig usikker på om er bra for barnet.
![]() |
#13 |
Glamorøs
|
Men hva med barnesinnet når han ikke greier å redde folk? Skal et slikt ansvar legges på barn? Det syns jeg er hårreisende.
![]() |
#14 |
Live and let live
|
![]() Sv: Barn som misjonererSelvfølgelig er det ikke bra for barnet. De skal redde folk fra undergang og helvete, og så klarer de det ikke og må se det ene mennesket etter det andre gå videre fra dem fordi de ikke nådde frem. Det er et alt for stort ansvar å legge på skuldrene til et barn. Bare tenk hvor små ting som blir store for dem. (Jeg husker selv jeg slet med angst en periode som barn etter å ha hørt om satan og helvete osv. Noe som igjen blusset opp i tenårene når jeg fikk en bok av foreldrene til noen venner som var i en sekt som beskrev hva som skjedde med sjeler som ikke var frelst. :grøss: )
![]() |
#16 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Barn som misjonererJeg slites også mellom min egen samvittighet og prinsipper. Burde jeg tatt i mot, slik at han følte at han hadde gjort noe riktig, og dermed på et vis støtte denslags, eller stå på prinsippet mitt og dermed kanskje såre et lite barn (selv om det er foreldrenes skyld i utgangspunktet). Han var på alder med mitt eget barn, og de store øynene som tittet opp på meg gjorde det veldig vanskelig.
![]() |
#17 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Barn som misjonererNei, det er virkelig ikke greit, altså, jeg håper ikke det virket sånn. Prøvde bare å forklare det crazy utgangspunktet deres.
![]() |
#18 |
Glamorøs
|
Ja, jeg skjønte det.
![]() |
#19 |
This is normal!
|
![]() Sv: Barn som misjonererJeg reagerer, og jeg tror grunnen til at jeg reagerer er at religion (og politikk) er noe man etter min mening bør være bortimot voksen for å ta et gjennomtenkt standpunkt til. Barn skal ikke drive valgkamp heller. Jeg har aldri likt Framfylkingen (eller hva det nå heter) som i hvert fall da jeg var barn, lot barn og ungdom drive vervearbeid til og med på barneskolen.
![]() |
![]() |
#20 |
Ansvar for egen luring
|
![]() Sv: Barn som misjonererInspirert av Esme:
Og knøttet angret etterpå og tenkte: Jeg var dum når jeg lot regn og mørke flytte inn i mine rom Men hvem skal trøste knøttet med at samme dag han dro, ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|