Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Barn som misjonerer

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-10-09, 10:52   #1
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 638
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Barn som misjonerer

Da jeg gikk gjennom byen i stad kom en liten gutt på 5-6 år bort til meg, og ville gjerne gi meg en pamflett. Jeg hadde musikk i ørene, og tittet bare briefly på flyeren, men skjønte at det var noe religiøst. Jeg smilte til ham og takket nei, men etterpå så kjente jeg at jeg var så rasende at jeg nesten gråt. Ikke på ham, men på moren hans som helt tydelig oppfordret han til å gå bort til meg.

Hva slags mennesker er det som tar med barna sine på slikt, og ikke bare tar de med, lar de være hovedmisjonæren? Jeg aner ikke hvilken trosretning de representerte, men tenkte i ettertid, er det slik at han må gi bort et visst antall pamfletter for å ha gjort et godt dagsarbeid? For å bli frelst? Hva gjør det i såfall med et lite barn psyke? Hva med de voksne han møter som ikke er høflige, jeg syns det er så utrolig slemt å sette et barn i en slik situasjon.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-09, 10:53   #2
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barn som misjonerer

Jeg har ikke noe mer konstruktivt å bidra med enn: Helt enig! Det er skikkelig ille.

Gammel 13-10-09, 10:54   #3
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns barn og religion ikke hører sammen punktum. Men jeg vet jeg er sær.

Gammel 13-10-09, 10:55   #4
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Helt enig med deg, det er grusomt. De tror jo sikkert at de gjør det riktige, men jeg blir helt målløs av sånt.

Gammel 13-10-09, 11:01   #5
Misteri
Opp og ned

Misteri sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 407
Misteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt av
Standard

Kjenner jeg er helt enig.

Sønnen min kom forresten her en gang og spurte hvordan han viste han hadde møtt Jesus? For bestefar hadde sagt han hadde møtt Jesus og fått den hellige ånd i seg. Er ikke min pappa for til forsvar!

Gammel 13-10-09, 11:26   #6
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kan veldig lite om dette, men syns lederne av de ulike menighetene som baserer seg på mye misjonering at det er greit at små barn, under skolealder, driver med slikt? Jeg syns å huske at det var en offentlig diskusjon om dette for endel år tilbake, hvor det var en menighet som brukte små barn aktivt i Oslo sentrum en sommer.

Gammel 13-10-09, 11:40   #7
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Jeg er ikke på noen måte for at barna skal brukes som misjonærer på den måten, men jeg lurer på hvor du fikk tanken fra, om at han må gi borte et visst antall pr dag for å ha gjort sin innsats/bli frelst? Det er en tanke som aldri hadde falt meg inn engang...

Opplevde i min barndom barn som misjonerte jeg også, på skoleveien. Det var et par klassevenninner av meg da, som var jehovas vitner. De drev aktiv misjonering på skoleveien, og sånnsett er jo hva man blir fotalt av folk en går i klasse med, noe en unge lettere hører på enn fremmede barn på gata...

Gammel 13-10-09, 11:50   #8
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

men jeg lurer på hvor du fikk tanken fra, om at han må gi borte et visst antall pr dag for å ha gjort sin innsats/bli frelst? Det er en tanke som aldri hadde falt meg inn engang...

Ingen steder i fra. Det er bare noe jeg lurer på. Jeg kan ikke noe særlig om misjonering, men det må jo være for å få flere til å "se lyset". Hvis et barn blir oppfordret til å gjøre noe slikt kan jeg godt se for meg at det vil føle seg mislykket hvis ingen vil ta i mot budskapet hans. Føler man seg mislykket i "guds arbeid", er det vel en ganske naturlig tanke at man føler man ikke fortjener å bli frelst?

Gammel 13-10-09, 11:53   #9
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er ille at barn skal bli satt til misjonering. Men må sortere litt i hodet for jeg er ikke helt sikker på hva jeg reagerer mest på sånn egentlig.

Er det at barn ikke skal trenge å jobbe? Jeg synes jo at det er ok at barn hjelper foreldrene.

Er det at barn ikke skal ha en aktiv religiøs rolle? Jeg har en avsmak for barnetro, men samtidig så sier jeg jo konsekvent og uten omsvøp til sønnen min at religion er bare på lat og at det ikke finnes noen gud på ordentlig. Så jeg ser den at jeg overfører mitt livssyn til mitt barn også.

Er det at jeg føler at de barna blir utnyttet av foreldrene? Ja, jeg tror kanskje det er det aspektet jeg misliker sånn egentlig, at barn blir brukt til å fronte foreldrenes livssyn. Hmm.

Gammel 13-10-09, 11:54   #10
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Husk at de antagelig tror at de gjør alt de kan for å redde enkeltmennesker fra en grusom skjebne. Det er jo formålet med misjonering. Så moren her lar barnet være med på å gjøre helt livsnødvendig arbeid, fra deres ståsted.

Helt loco? Absolutt. Men når utgangspunktet er som galest...

Gammel 13-10-09, 11:56   #11
Kate
Bør lage seg en tittel selv

Kate sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Kate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt av
Standard

Huff. Sånt liker jeg ikke.

Gammel 13-10-09, 11:56   #12
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Jeg tror jeg reagerte sterkest på at det forventes at de gjør det, og at de setter barna i en veldig utsatt situasjon, en situasjon jeg er veldig usikker på om er bra for barnet.

Gammel 13-10-09, 11:57   #13
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Husk at de antagelig tror at de gjør alt de kan for å redde enkeltmennesker fra en grusom skjebne. Det er jo formålet med misjonering. Så moren her lar barnet være med på å gjøre helt livsnødvendig arbeid, fra deres ståsted.

Men hva med barnesinnet når han ikke greier å redde folk? Skal et slikt ansvar legges på barn? Det syns jeg er hårreisende.

Gammel 13-10-09, 12:00   #14
DM
Live and let live

DM sin avatar

DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Selvfølgelig er det ikke bra for barnet. De skal redde folk fra undergang og helvete, og så klarer de det ikke og må se det ene mennesket etter det andre gå videre fra dem fordi de ikke nådde frem. Det er et alt for stort ansvar å legge på skuldrene til et barn. Bare tenk hvor små ting som blir store for dem. (Jeg husker selv jeg slet med angst en periode som barn etter å ha hørt om satan og helvete osv. Noe som igjen blusset opp i tenårene når jeg fikk en bok av foreldrene til noen venner som var i en sekt som beskrev hva som skjedde med sjeler som ikke var frelst. :grøss: )

Gammel 13-10-09, 12:00   #15
DM
Live and let live

DM sin avatar

Standard

Ja, og der hadde glitter sagt det med en setning.

Gammel 13-10-09, 12:03   #16
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Jeg slites også mellom min egen samvittighet og prinsipper. Burde jeg tatt i mot, slik at han følte at han hadde gjort noe riktig, og dermed på et vis støtte denslags, eller stå på prinsippet mitt og dermed kanskje såre et lite barn (selv om det er foreldrenes skyld i utgangspunktet). Han var på alder med mitt eget barn, og de store øynene som tittet opp på meg gjorde det veldig vanskelig.

Gammel 13-10-09, 12:03   #17
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, det er virkelig ikke greit, altså, jeg håper ikke det virket sånn. Prøvde bare å forklare det crazy utgangspunktet deres.

Gammel 13-10-09, 12:04   #18
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Nei, det er virkelig ikke greit, altså, jeg håper ikke det virket sånn. Prøvde bare å forklare det crazy utgangspunktet deres.

Ja, jeg skjønte det.
Jeg kjenner bare at jeg har blitt skikkelig fortvilet på det lille barnets vegne.

Gammel 13-10-09, 12:06   #19
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg reagerer, og jeg tror grunnen til at jeg reagerer er at religion (og politikk) er noe man etter min mening bør være bortimot voksen for å ta et gjennomtenkt standpunkt til. Barn skal ikke drive valgkamp heller. Jeg har aldri likt Framfylkingen (eller hva det nå heter) som i hvert fall da jeg var barn, lot barn og ungdom drive vervearbeid til og med på barneskolen.

Gammel 14-10-09, 00:02   #20
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring

Gremli Skremli sin avatar

Hvor: På rette sida av elva
Blogginnlegg: 8
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Inspirert av Esme:
At barn jobber? Ikke noe udelt negativt. Dette kan uansett sammenlignes med kake/loddsalg for korpset/fotballaget sånn sett.
At barn tar del i religiøse markeringer? Helt naturlig i den ene halvdelen i min familie. Uten at det tillegges så mye annet innhold enn "familietradisjon".
Men det at barn brukes av foreldrene til å misjonere på denne måten på vegne av foreldrene, det er litt verre, gitt. Jeg hadde nok allikevel av hensyn til gutten smilt og tatt i mot, for så å kaste det i søpla rundt neste gatehjørne.

ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo
Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:44.