Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

TV-reklamene til Care og TV-aksjonen

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-10-09, 13:27   #1
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

TV-reklamene til Care og TV-aksjonen

Er det flere enn jeg som reagerer på dem?

Scenene er noe sånt som dette:
- Glad, positiv situasjon med afrikansk mor og barn (en ny ku, barn som har fått gått på skole, et godt måltid mat)
- Morsk far kommer hjem. Mor: Skynd dere, hjem det (kua, maten, skoleuniformene) så far ikke ser det!
- Morsk far: HVA ER DETTE??!
- Redd og skremt mor: Ja, altså, selv om du sa jeg ikke fikk lov, så ble jeg med i den låne og spareklubben.

Redd mor ser skremt på morsk far, som til slutt bryter ut i smil og latter, og er glad likevel. Koz og klemz. Enormt lettet mor er kjærlig mot far som gudsjelov ikke ble forbannet.

Jeg får helt vondt inni meg av denne snutten. En ting er fordommene mot afrikanske menn. En annen ting er det helt forskrekkelige i at det på en måte fremstilles som noe ok at denne kvinnen skal bli glad for en tydeligvis undertrykkende manns godkjenning av hennes handlinger.

Eh, jeg får ikke helt satt ord på dette her. Men den relasjonen - frykt, redsel, lettelse "han ble ikke sint likevel" - virker helt uhyrlig.

Altså, det er helt sikkert realistisk. Men, med gladmusikk og tralala, liksom?

Er det andre som har reagert?

Gammel 13-10-09, 13:30   #2
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: TV-reklamene til Care og TV-aksjonen

Jeg liker den ikke jeg heller.

Dessuten er det reklame. Selv om det er for TV-aksjonen. Jeg liker IKKE at det er reklame på NRK, jeg tror jo stadig at jeg er på feil kanal.

Gammel 13-10-09, 13:30   #3
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Ja, jeg reagerer også litt på det der. Det er, som du sier, meget mulig realistisk, men det er noe med musikken, steminingen... de er noe jeg ikke helt klarer å sette fingeren på kanskje, men jeg reagerer.

Jeg vil jo gjerne støtte tv-aksjonen, og jeg synes care er et godt formål, fint at de har fått aksjonen. Men de reklamene der... gir meg en bismak på en måte.

Gammel 13-10-09, 13:32   #4
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja! Jeg hadde tenkt å lage en tråd om det faktisk. Jeg har reagert på det samme som deg.

I tillegg synes jeg det er helt idiotisk at de snakker gebrokkent norsk. Hva er poenget med det liksom? Enten burde de snakke et eller annet språk som brukes i et av landene som skal få hjelp eller "ugebrokkent" (det ble et fint ord ) norsk, synes jeg.

Gammel 13-10-09, 13:33   #5
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Utrolig uproff reklame, på alle områder.

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-09, 15:11   #6
Agurke
Fabelaktig

Agurke sin avatar

Blogginnlegg: 19
Agurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har stusset litt på den reklamen jeg også.

Opprinnelig lagt inn av Embs, her.

I tillegg synes jeg det er helt idiotisk at de snakker gebrokkent norsk. Hva er poenget med det liksom? Enten burde de snakke et eller annet språk som brukes i et av landene som skal få hjelp eller "ugebrokkent" (det ble et fint ord ) norsk, synes jeg.

Gammel 13-10-09, 15:23   #7
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Grøss og gru! Nå kikket jeg på filmene, og jeg er veldig enig med deg.

Jaja, jeg har allerede meldt meg som bøssebærer, og jeg trekker meg ikke bare fordi reklamen deres suger.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-09, 16:03   #8
Manga

Manga sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østfold
Manga er populærManga er populærManga er populærManga er populærManga er populærManga er populær
Standard

Ja, jeg har også reagert på disse reklamene.

Gammel 13-10-09, 16:19   #9
Fluke

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har også reagert. Særlig på den der "selv om du sa nei ... "

Gammel 13-10-09, 18:08   #10
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Godt å se det er fler enn meg som har stusset over den der. Ikke bare reagerte jeg på "jeg fikk ikke lov, men..." - men som fler har nevnt også på den gebrokne norsken. Enten syns jeg de kunne beholdt originalspråket til de i filmen, eller så kunne de kjørt norsk uten gebrokkent krydder, liksom.

Gammel 13-10-09, 18:17   #11
Blånn

Blånn sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har også reagert på den reklamen.

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-09, 18:31   #12
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 36
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Håpløse reklamer. Jeg kobla først ikke at det var for TV-aksjonen. De er så irriterende at jeg har bytta kanal eller funnet på noe annet å gjøre før jeg kom så langt.

Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-09, 19:54   #13
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det denne?

(Kilde:
(Kilde:

(Kilde: youtube.com)
)

Det må finnes flere varianter? For jeg synes ikke akkurat mora ser redd ut i denne filmen? Hun snakker helt normalt og virker ikke nervøs eller noe? Jeg skjønner jo dette med "selv om du sa jeg ikke fikk lov" men tolker det som at faren ikke visste hva dette gikk ut på. Joda jeg skjønner hva dere mener men reagerte ikke nevneverdig på akkurat den filmen der? Ikke synes jeg faren ser morsk ut heller. Finnes det flere varianter som er "styggere"? Det var også kun faren som snakket gebrokkent, og ikke så voldsomt gebrokkent at jeg tenkte noe over det, liksom.

Gammel 13-10-09, 19:57   #14
Fluke

Fluke sin avatar

Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har bare sett den samme som deg Iset, men syns ikke noe om den der "selv om du sa at jeg ikke fikk lov". Hva er det for noe liksom?

Mener dere det er dubbet? Er det ikke hun damen som snakker da?

Gammel 13-10-09, 20:01   #15
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kvinnen snakker da flytende norsk, ikke gebrokkent?

Jeg reagerte på alle de samme tingene som deg, Polyanna. Og jeg kunne godt tenkt meg en begrunnelse for hvorfor de har valgt å fremstille det slik.

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-09, 20:14   #16
Nelly Nickers
Slow reader

Nelly Nickers sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Nelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt likt
Standard

Jeg har tolket den annerledes, som en handlekraftig kvinne som vil overraske mannen (som muligens er en udugelig slask, men hun er i såfall ikke alene om å ha en sådan). Jeg har sett reklamen mange ganger og synes den er helt ok. Hun virker ikke redd og mannen virker ikke morsk, i mine øyne.

Nelly Nickers er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-09, 20:17   #17
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nelly Nickers, her.

Jeg har tolket den annerledes, som en handlekraftig kvinne som vil overraske mannen (som muligens er en udugelig slask, men hun er i såfall ikke alene om å ha en sådan). Jeg har sett reklamen mange ganger og synes den er helt ok. Hun virker ikke redd og mannen virker ikke morsk, i mine øyne.

Akkurat sånn tolket jeg den også. Det må være snakk om en annen video, for denne mora er da ikke redd og skremt?

Gammel 13-10-09, 20:20   #18
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Jeg synes den er uggen og tabloid - i likhet med alle andre reklamer for bistandshjelp som jeg kan komme på å ha sett. Det byr meg rett og slett i mot å sette menneskers hverdagsliv på spissen for å vekke sympati eller samvittighet hos bedre stilte.

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-09, 20:21   #19
Fluke

Fluke sin avatar

Standard

Men hvorfor si at "du sa at jeg ikke fikk lov"?

Gammel 13-10-09, 20:23   #20
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Fluke, her.

Men hvorfor si at "du sa at jeg ikke fikk lov"?

Det gikk sikkert på uvitenhet hos faren, han visste ikke hva dette gjaldt og hvor bra det var, tenker jeg. Og det er jo (desverre) litt sånn i u-land, at mannen er familiens overhodet. Men han virket verken sint eller morsk synes jeg. Og mora virket ikke et snev av redd.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:25.