|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Yes, we can!!
|
![]() Dere med allergibarn - hvordan forholder dere dere til besøk?Altså, når barna besøker andre, uten dere der? Skolevenner og sånt?
![]() |
#2 |
Passiv
|
![]() Sv: Dere med allergibarn - hvordan forholder dere dere til besøk?Storebror er kun allergisk mot peanøtter av spiselige ting, og dette er han veldig klar over selv. |
![]() |
![]() |
#3 |
Lett rørt
|
![]() Sv: Dere med allergibarn - hvordan forholder dere dere til besøk?Han vet selv hva han ikke tåler og er svært påpasselig, så til nå har det gått fint om noen har trodd at noe som ikke er gluten eller eggefritt er det.
![]() |
#4 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Dere med allergibarn - hvordan forholder dere dere til besøk?Jeg begynner jo å få dreisen på det, da. Vi har hatt ham her en del ganger. Sist gang ble han kjempesulten, stakkars, da vi ikke hadde stort han kunne spise.
![]() |
#5 |
Lett rørt
|
![]() Sv: Dere med allergibarn - hvordan forholder dere dere til besøk?Ris, poteter og potetstappe er gjengangere når eldste er på besøk hos noen. Ellers tåler han jo alt rent kjøtt, noen av farseproduktene kan være problematiske da noen av dem inneholder mel (og i min sønns tilfellet, egg).
![]() |
#6 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Dere med allergibarn - hvordan forholder dere dere til besøk?Men stoler du på dem han besøker? At de sjekker maten og at de ikke har fullt av brødsmuler i brødet?
![]() |
#7 |
Mellom barken og veden
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Dere med allergibarn - hvordan forholder dere dere til besøk?Da jenta mi hadde sterk og alvorlig egg og melke-allergi, sendte jeg alltid med egen matpakke\middag til de hun besøkte. Ofte sendte jeg også med allergimedisin (antihistaminer), dersom hun skulle få noe i seg.
![]() |
#8 |
superbruker
|
![]() Sv: Dere med allergibarn - hvordan forholder dere dere til besøk?
Brødsmuler i brødet?
![]() |
#10 |
Palliasjonsnurse
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Dere med allergibarn - hvordan forholder dere dere til besøk?Min datter har Cøliaki og jeg synes jo ikke jeg kan binde henne fast hjemme pga det. Hun er innprentet ganske så godt om hva hun tåler og at hun må få voksne til å sjekke alt om hun skal spise noe. I tillegg snakker jeg med de voksne dit hun skal, om hun skal være der en stund og mat er et spørsmål. Eventuellt tilbyr jeg å sende med henne mat hun tåler - men hittil har folk vært veldig oppsatt på å ha ting hun kan spise i hus, en utrolig flott gest.
![]() |
#11 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Dere med allergibarn - hvordan forholder dere dere til besøk?Storesøster vet selv hva hun ikke tåler. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Passiv
|
![]() Sv: Dere med allergibarn - hvordan forholder dere dere til besøk?Allergien til storebror er jo mer som en vits i det daglige, når jeg ser hva andre må slite med!! Holder han seg unna peanøtter - som ikke er såå veldig vanskelig er det jo problemfritt. Han kan jo spise all slags mat, og vi har funnet ut at selv om det står spor av nøtter, så tåler han det. Men spor av peanøtter blir noe annet selvsagt. |
![]() |
![]() |
#13 |
VeloppDragen
|
![]() Sv: Dere med allergibarn - hvordan forholder dere dere til besøk?Så fint at du passer på, Polyanna!
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22) |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Unik
|
![]() Sv: Dere med allergibarn - hvordan forholder dere dere til besøk?Guttungen blei invitert i bursdagsbesøk for nokre veker sidan. Mannen ringte og spurte kva ho hadde tenkt å servere. Mammaen der blei nok først litt forbausa over spørsmålet, og så rimelig tafatt då ho skjønte at det var pga allergier.
![]() |
#15 |
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Dere med allergibarn - hvordan forholder dere dere til besøk?Her i huset er det også ofte med en venn hjem med cøliaki. Jeg har god oversikt over hva som kan spises og ikke, og har alltid glutenfrie rundstykker i fryseren. Vi holdt også på å servere wok med soyasaus en gang, og det var bare helt tilfeldig at jeg sjekket. Tenkte at det var unødvendig, men har bare gjort det til en vane når denne vennen er hos oss. Jeg ble også mildt overrasket, ja.
![]() |
#16 |
Lett rørt
|
Om jeg ikke hadde stolt på dem han skulle besøke så hadde jeg ikke sendt ham dit i utgangspunktet, allergier eller ei.
![]() |
#17 |
Passiv
|
![]() Sv: Dere med allergibarn - hvordan forholder dere dere til besøk?Da lille ikke skulle ha melk så sendte jeg med pølser hvis det skulle spises pølser, eller annet hvis det skulle være noe. Sånn at vertskapet slapp å reise lange veier for å kjøpe soyais og sånt rart. Også bare sa jeg fra. |
![]() |
![]() |
#18 |
fornøyd
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: nedre eiker
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Dere med allergibarn - hvordan forholder dere dere til besøk?Gutten vår er bare 3 år og besøker ikke så mange på egenhånd ennå.
![]() |
#19 |
|
![]() Sv: Dere med allergibarn - hvordan forholder dere dere til besøk?Jeg pleier å være ganske nøye med å forklare ting, og har etpar venninner som etterhvert har full kontroll. Der jeg "tenker minst" er de som har allergibarn selv - de skjønner greia. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Yes, we can!!
|
Man kan vel stole på at noen er normalt oppegående og fornuftige nok til å ta seg av barnet, men ikke på akkurat det med maten? Det er en temmelig spesifikk kompetanse, vil jeg si.
![]() |
|
|