Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Torx? Hva skjedd med sånt som JEG kan noe om?

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-10-09, 14:23   #1
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Torx? Hva skjedd med sånt som JEG kan noe om?

Når gikk verden fra meg, lurer jeg på :skingrestemme:

Jeg skulle kjøpe skruer idag, til å skru opp panelovnene som jeg har fått hos Mauser ( han hadde forøvrig "slengt sammen en trapp" den dagen jeg hentet dem, mens han passet et sykt barn ).
Men hadde de stjerneskruer? Og sånne med strek på? Som passer de skrutrekkerne jeg har? Neeeei.
Bare noe sånn nymotens torx-greier. Mye bedre, framtida, sa damen.
Så måtte det jo bli torx da. Det viste seg at jeg hadde noen torx-bits til skrutrekkeren min også, når det kom til stykket. Er dette noe lureri, sånn at alle de som har huset fullt av phillips- og stjerneskrutrekkere skal måtte kjøpe nytt? Eller er det bedre?

(jeg var forresten på Expert igår, for å kjøpe et støpsel til en av ovnene. Han som sto bak disken visste ikke hva støpsel var . Så det fikk jeg da vist han.)

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-09, 14:26   #2
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: torx? Hva skjedd med sånt som JEG kan noe om?

Torx er bedre enn philips og posidrive ja, det er mye mindre sjanse for at skrutrekkeren eter opp skruen. Har ikke noen dårlige erfaringer med egentlig, så jeg er for.

Gammel 15-10-09, 14:29   #3
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: torx? Hva skjedd med sånt som JEG kan noe om?

Torx er bra.

Gammel 15-10-09, 14:33   #4
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Torx? Hva skjedd med sånt som JEG kan noe om?

Torx er fine greier.

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-09, 14:34   #5
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva er torx?

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-09, 14:35   #6
Mauser
Frafallen

Mauser sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Gammel 15-10-09, 14:35   #7
m^2

m^2 sin avatar

m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, ikke sant, glitterchick. Det var det jeg også sa. Det er en sånn:

Gammel 15-10-09, 14:37   #8
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Torx er gode greier. Da slipper man blant unna fenomenet med stjerneskruer der stjernen er borte og man har en finslipt sirkel igjen og tingen er stuck.

Gammel 15-10-09, 14:38   #9
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ah, det ser ut som sånne skruer i ferdigmøbler. Har de liksom endelig blitt sluppet for bruk av menigmann også ?

Gammel 15-10-09, 14:40   #10
Left
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Ah, det ser ut som sånne skruer i ferdigmøbler. Har de liksom endelig blitt sluppet for bruk av menigmann også ?

Det er ikke umbracohull i de skruene, så man kan ikke bruke samme verktøy for å skru sammen/opp.
Stjerne som har blitt borte har man vel vært borti, så dette er til det bedre.

Svar med sitat
Gammel 15-10-09, 14:38   #11
Mauser
Frafallen

Mauser sin avatar

Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

... vi som kjører VAG-biler tvinges forøvrig til å investere i XZN-verktøy også.

Det er som Torx, bare 12-kantet i stedet for 6-kantet. Yay.

Gammel 15-10-09, 14:39   #12
m^2

m^2 sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Mauser, her.

... vi som kjører VAG-biler tvinges forøvrig til å investere i XZN-verktøy også.

Dere som kjører VAG-biler, og som insisterer på å jobbe med den selv, vel å merke

Gammel 15-10-09, 14:38   #13
m^2

m^2 sin avatar

Standard

Nei, det er umbraconøkkel det. (eller umbraco er vel for menigmann. Så nå skjønte jeg hva du mente)
Uten at jeg helt skjønner hvorfor umbraco er annerledes fra torx

Gammel 15-10-09, 14:42   #14
Mauser
Frafallen

Mauser sin avatar

Standard

Umbrako suger. De blir runde tvert. Torx er bra, og kan overføre vesentlig høyere skrumoment.

Gammel 15-10-09, 14:44   #15
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mauser, her.

Umbrako suger. De blir runde tvert. Torx er bra, og kan overføre vesentlig høyere skrumoment.

Nemlig, det er jo mye større overflate mellom skrue og bit. Men "vingene" er tynne, så man bør ha ordentlig utstyr. (Ikke rettet mot deg, Mauser, du skjønner vel det)

Gammel 15-10-09, 14:47   #16
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

Det er ikke umbracohull i de skruene, så man kan ikke bruke samme verktøy for å skru sammen/opp.

Nei, mente ikke umbraco, det er for menigmann. Dette er sånne som er brukt i soafaen vår, som kom ferdig fra forhandler.

Gammel 15-10-09, 15:27   #17
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Torx er (som navnet egentlig beskriver) bra fordi de tåler mye mer moment enn det vanlige skruer gjør, noe som forebygger skade i skruehodet. Vi har investert i et torx-bitssett, og er happy-snappy. (Og når jeg skriver "vi" mener jeg altså mannen, hvis noen lurte.)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:41.