Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Riskrem, med eller uten mandelessens

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Se resultatene: Bruker dere mandel/mandelessens i riskremen?
Ja. Er nordfra. 12 6,86%
Ja. Er sørfra. 6 3,43%
Nei. Er nordfra. 27 15,43%
Nei. Er sørfra. 117 66,86%
Spiser ikke riskrem/Annet 13 7,43%
Deltakere: 175. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-10-09, 11:31   #1
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Spørsmål

Riskrem, med eller uten mandelessens

Jeg har alltid vært veldig glad i riskrem. Hos oss lager vi den enkelt og godt ved å tilsette søtet krem til risgrøten.

Min svigermor derimot tilsetter i tillegg mandelessens.
Det blir IKKE det samme og jeg syns rett og slett det ødelegger smaken. Var ikke så rent lite skuffet første gangen jeg smakte det.

Hvordan lager dere riskremen, med eller uten mandel?

Min svigermor mener tradisjonen med mandelessens stammer nordfra. (De er nordlendinger.)

-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-09, 11:36   #2
pippimamma
Bør lage seg en tittel selv

pippimamma sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Østlandet
pippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Riskrem, med eller uten mandelessens.

Nei, mandelessens i riskremen bruker jeg ikke. Mandel er godt, så jeg tror ikke jeg ville syns riskremen var ødelagt om jeg hadde fått servert det. Tror jeg.

pippimamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-09, 11:37   #3
GydaG
lider av tastleksi

GydaG sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Ja, vihar en mandel i riskremen, men nei, mandelessens syns jeg ikke noe om.
Så da dropper jeg å krysse av jeg.

GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-09, 11:40   #4
Kallisti
Apfel der Zwietracht

Kallisti sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Bergen
Kallisti er populærKallisti er populærKallisti er populær
Standard

Sv: Riskrem, med eller uten mandelessens

Mandler, gjerne grovt hakket uten skall er helt topp, men mandelessens høres kvalmt ut.

Gammel 17-10-09, 11:43   #5
Blåbær
Tankefull

Blåbær sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kallisti, her.

Mandler, gjerne grovt hakket uten skall er helt topp, men mandelessens høres kvalmt ut.

Samme her.

Gammel 17-10-09, 11:44   #6
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kallisti, her.

Jepp, det er kvalmt.
Men jeg vil ikke ha mandel overhode jeg da, vil ha riskremen helt naturell. (Selv om jeg egentlig er veldig glad i mandler jeg og.)

-Pippi
Gammel 17-10-09, 11:48   #7
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hverken mandler eller essens her.
Syns det ødelegger riskremen.
Jeg mener, navnet sier jop seg selv

Ris og Krem

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-09, 12:16   #8
Canisa
Viser tenner

Canisa sin avatar

Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Det enkle er oftest det beste, så nei, det kunne ikke falle meg inn. Det er forøvrig ikke noe som er vanlig hos familien min eller svigerfamilien heller, og vi er alle "nordfra".

Gammel 17-10-09, 12:19   #9
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Aldri hørt om mandelessens i riskrem, jeg er både sørfra og nordfra.
Jeg bruker litt vaniljestang i riskremen, og hakkede mandler ved siden av. (har en nøtteallergiker, ellers hadde jeg blandet dem i selve kremen).

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-09, 12:24   #10
Miromurr
Tøff i frakk

Miromurr sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg spiser risgrøt, men ikke riskrem, så jeg kan ikke svare i pollen. Grøtrester blir brukt til rislapper eller vafler. Jeg er nordfra, men har foreldre som er både nord- og sørfra.

Gammel 17-10-09, 12:27   #11
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Riskrem må ha mandelessens. Og ekte vanilje.

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-09, 12:50   #12
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Miromurr, her.

Jeg spiser risgrøt, men ikke riskrem, så jeg kan ikke svare i pollen. Grøtrester blir brukt til rislapper eller vafler. Jeg er nordfra, men har foreldre som er både nord- og sørfra.

Det skulle selvsagt stå 'spiser ikke riskrem'. Gikk litt fort i svingene her tydeligvis.

-Pippi
Gammel 17-10-09, 13:27   #13
Intrigue
Superduperaktiv

Intrigue sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Intrigue er litt kulIntrigue er litt kulIntrigue er litt kul
Standard

Har aldri hørt om mandelessens i riskrem. Bruker det med andre ord ikke

Intrigue er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-09, 13:48   #14
Amic@
Tobarnsmor :)

Amic@ sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bor på Østlandet
Amic@ er populærAmic@ er populærAmic@ er populærAmic@ er populær
Standard

Bruker vaniljeessens eller ordentlig vanlilje, mandelessens er ikke godt syns jeg!

Gammel 17-10-09, 13:49   #15
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Jeg likte ikke riskrem som barn, fordi det var vanlig med mandelessens i. Vi er sørfra.

Svigers bruker hakkede mandler i og kirsebærsaus og det er skikkelig godt.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-09, 13:59   #16
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Helst med mandelessens, ja.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-09, 14:24   #17
Camomilla
Wooohhoooooo

Camomilla sin avatar

Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

Mandelessens bruker jeg ikke i riskremen.
Er sørfra.

Gammel 17-10-09, 14:50   #18
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt av
Standard

Jeg svarte ikke. Vi bruker mandelessens, men jeg har aldri likt det(smaker marsipan :grøsse:. Mamma pleier å ta av en egen skål til meg uten og så er alle fornøyde (noen som sa foreldre med høyt servicenivå ?).

..Og vi er fra midtnorge...

Gammel 17-10-09, 14:54   #19
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Jeg svarte nei, er nordfra. Sannheten er vel egentlig at jeg aldri har laget riskrem, men mamma pleier ikke å ha verken mandelessens eller mandler i riskremen, så om jeg lager en gang i framtiden så kommer ikke jeg heller til å ha det.

Gammel 17-10-09, 14:55   #20
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Vi bruker ikke mandelessens, men av og til skolede og finthakkede mandler.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:25.