Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Skravleforum

Bor du på landet eller i byen?

Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-10-09, 14:15   #1
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Bor du på landet eller i byen?

Ja, hvordan bor dere? Altså områdemessig?
Bor dere på landet? I byen? På tettsted? På fjellet?

Og hvordan bruker dere områdene rundt der dere bor? Er dere flinke til det?
Og hva er det dere liker med å bo der dere bor? Eller misliker?

Gammel 19-10-09, 14:18   #2
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bor du på landet eller i byen?

Vi bor ganske landlig til, og jeg elsker det. Kunne egentlig bodd enda lenger ute på landet jeg, nå bor vi ganske sentralt om man ser bort fra det elendige kollektivtilbudet. Man MÅ ha bil her ute. Men det er bare 5 minutter å kjøre til Sandnes sentrum, og 10-15 minutter til Stavanger sentrum, så det er allikevel sentralt.
Jeg elsker å bo her, stortrives. Har ALT i gangavstand, både skole, barnehager, butikk, helsestasjon, strender og snart fastlege. Masse flotte turområder her. Flytter nok ikke herfra nei.

Gammel 19-10-09, 14:19   #3
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi bor veldig sentralt i Oslo. Vi liker å bo sentralt, med mye folk rundt oss, vi liker å slippe å ha bil, liker å ha masse kollektivtransport å velge i, mange butikker og en rekke kafeer og takeawaysushi og -pizza, mange lekeplasser i kort gangavstand, i tillegg til parker og museer og svømmehall, lege og tannlege og frisør og ja, det aller meste. Kan gå til byen på tyve minutter, eller ta t-banen på drøyt fem. Ulempen med der vi bor er at vi ikke har noe uteareal (bortsett fra en bitte liten bakgård), at det er en del trafikkstøy, og at det er trafikk i alle retninger. Vi har ikke kunnet slippe Poden ut alene før det siste halve året, sånn omtrent.

Gammel 19-10-09, 14:19   #4
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Vi bor i typisk byggefelt utenfor en liten by.
Noen hundre meter fra døra finner vi masse fine stier i skogen, og er man litt sprek kan man fint gå inn til byen. (jeg orker ikke det )

Vi trives kjempegodt her, men er glade vi flyttet inn såpass sent i byggeprioden i feltet. For det er ganske mye bråk i en slik byggeperiode. Vi bor også i utkanten av feltet og har ikke innsyn, så vi føler vi er mer på landet enn det vi egentlig er.

Vi har hund, så vi går veldig mye turer i området her, og ser andre også er flinke til det. Men vi kjører ofte lenger ut på landet også.

Sånn cafe-messig bor vi dårlig til. Og det syns jeg er veldig kjedelig. Heldigvis er det ikke så fryktelig langt inn til storbyen, men vi drar dit litt for sjeldent egentlig. Som regel når vi skal noe spesielt, og da blir det gjerne slik at vi dropper å dra inn til midtbyen der cafeene ligger.

Gammel 19-10-09, 14:21   #5
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, og så er det jo en ulempe at leiligheten er litt liten, og det ville bli ganske dyrt å kjøpe noe større, med OK standard, i samme område.

Gammel 19-10-09, 14:23   #6
Malus
lurer

Malus sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Her og der
Malus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt likt
Standard

Tett byggefelt 10 min fra liten by. Landlig omgivelser / noe skog i nærheten.
Vi bruker vel ikke nærområde tså veldig mye, annet enn noen små trilleturer og lufting av bikkja.
Det er ikke alt for langt å kjøre til butikker og sånt, så jeg føler vi bor passe sentralt. Kunne ikke tenkt meg å bo midt i en by, og det er også fult mulig at vi en gang bosetter oss virkelig "ute på landet".

Gammel 19-10-09, 14:30   #7
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi bor i en drabantby, i lavblokk. Det er egentlig ikke noe veldig bymessig område - jeg vil faktisk få mer byfølelse av å bo sentralt i Lillestrøm, som vi vurderer.

Strøket er en blanding av blokker i ymse høyde og eneboliger med hage. Vi har Lillomarka 2-3 km unna, og jeg er tidvis ganske flink til å bruke den til turgåing, jogging og sykling. Nå når det blir mørkt om kveldene, er det litt mindre fristende/praktisk.

Jeg er glad for å ha Marka såpass nært, og for at det går an å sykle og jogge til jobben (det er 7,5 km). Nærsenteret vårt har også blitt ganske bra etter hvert, og Økernsenteret har fått sushibar. Kollektivforbindelsene er egentlig veldig gode. Det jeg savner i nærområdet er kafeer, restauranter og flere butikker. Barnehageopptaket og -dekningen i bydeln er et kapittel for seg, men alt i alt er det positivt at barna har kunnet starte sin barnehagekarriere i en liten barnehage med grøntarealer. Det er dessuten godt med lekeplasser omkring her.

Sist redigert av Bluen : 19-10-09 kl 14:36.
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-09, 14:31   #8
Senna
Javel

Senna sin avatar

Hvor: The Sun
Senna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Bor på landet, nesten i byen.

Bor i et byggefelt, men et par hus unna ligger det gårder og jorder. Har sjøkanten to minutt unna, og fine turområder. Butikk i byggefeltet, ellers er det sykkelavstand eller 4-5 min å kjøre til kommunesenter. Og kjører vi 12 minutt andre veien så er vi i byen. Bor i grunnen helt perfekt, landlig, nær sjø og samtidig kort vei til alt.

Gammel 19-10-09, 14:33   #9
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Bur på landet.
Er nokre turstiar rundt her, men me bruker dei lite. Ungane er litt for små til å gå der enno. Særlig minstemor.

Skulle gjerne hatt to biler, så eg hadde hatt muligheten til å komma meg på butikken og slikt, men men. Det er no berre slik det er. Men eg elsker friheten me har her, og mulighetane for at ungane kan utfolde seg så fritt ute.

Gammel 19-10-09, 14:35   #10
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bor i by, 60.000 innbyggere, det er akkurat passe. Kjører til sentrum på 3 minutter, går på 15. Det går også mye busser i nærheten. Togstasjonen ligger 15 minutters gange unna. Altså er vi midt i plommen!

minibolle mai 2012

Sist redigert av kokosbolle : 19-10-09 kl 15:57.
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-09, 14:36   #11
Maxine
Einsam

Maxine sin avatar

Hvor: Heme ve Mjøsa
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Bor i ei lita grend, utenfor et lite tettsted/bygd, langt fra byer, kan vel regnes som i fjellstrøkene. Trives godt, og bruker natur og nærmiljø rundt oss mye.

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-09, 14:36   #12
Embriksmamma
Bokglad

Embriksmamma sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

Vi bor på landet, hester og skog som nærmeste nabo Stortrives her, ville aldri bodd noe annet sted. Foreldrene mine bor i gangavstand herfra, vi har relativt stor hage, luften er frisk og god - ja, i det hele tatt. Vi trives!

Vi liker godt å være ute i skog og mark, er flinke til å bruke nærområdene våre.

When tomorrow comes
Embriksmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-09, 14:37   #13
Embriksmamma
Bokglad

Embriksmamma sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

Vi bor forresten ikke på byggefelt men har naboer i nærheten. Byggefelt hadde jeg ikke fikset, liker privatlivet mitt litt for godt

When tomorrow comes
Embriksmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-09, 14:48   #14
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Bor i by, 80 000 innbyggere. Opprinnelig fra tjukkeste Oslogryta, men stortrives i litt mindre by der vi allikevel er så mange at ikke alle kjenner alle.

Gammel 19-10-09, 14:50   #15
mocci
Retromum

mocci sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 3
mocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi bor på landet, i en liten bygd men bare 10 min med bil til nærmeste storby. Vi bor på gård (jeg er odelsjente) men vi driver ikke gården selv (samdrift). Jeg trives godt med å være husfrue.
Vi stortrives på landet, masse frisk luft, stor hage, ingen naboer i umiddelbar nærhet, muligheter for å ha mange ulike kjæledyr.
Vi har gåavstand til barneskolen og i disse dager bygges det for første gang en barnehage i bygden. Kollektivtilbudet er elendig, man er helt avhengig av bil og skal man på butikken eller til lege, tannlege o.l må man til storbyen 10min unna.

mocci er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-09, 14:57   #16
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv

Lhi-My sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Vi bor på landet, eller kanskje mer korrekt på fjellet. Vi har ingen nære naboer og det er 2,5 km til den nærmeste. Det er heldigvis en ung familie med barn på noenlunde samme alder som våre. Vi har et par timers kjøring til nærmeste større sted (liten by). Kommunesenteret er 2 mil unna. Nærmeste butikk er også der.

Vi trives forsåvidt og er alle sammen flittige brukere av fjellet og naturen. Men det store minuset er mangelen på arbeidsplasser. I tillegg synes vi nok vinteren blir litt for lang (vi har hatt vinter i 14 dager allerede). Vi savner også å bo nærmere en del av familien vår (som alle sammen bor i utlandet). Det er for langt og tungvindt å reise på besøk til dem nå fordi vi bor 5 timers kjøring fra nærmeste flyplass. Vi har derfor bestemt oss for å flytte, men vi vet ikke hvor enda.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-09, 15:10   #17
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi bor vel også i drabantby utenfor storby (etter norsk standard - sånn eller er det vel bare en liten fiskelandsby omtrent)

Jeg ønker nok primært sett å bo nærmere byen (tar et kvarter med buss, så vi skal ikke klage) - men vi ønsker ikke å bo oss ihjel og vi ønsker ok med plass - ergo: Vi bor slik vi bor nå. Greit med plass, lite lån og fint tilrettelagt for barn.

Gammel 19-10-09, 15:40   #18
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi bor i boligfelt i ei bygd. Vi bor 1 time fra storby og ca 20 min. fra "småby" hvor man har det meste av tilbud.
Vi trives veldig godt, bor i stort hus, har mange naboer og kort vei til skole.
Det jeg liker minst er at det blir en del bilkjøring, men reisetiden blir ikke så lang likevel siden det er lite trafikk her.
Vi brukte mer tid på å bevege oss rundt i byen enn vi bruker fra sted til sted her.

Jeg liker både by og bygd. Når ungene blir voksne tror jeg nok at vi kommer til å bosette oss mer sentralt.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-09, 15:44   #19
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Sentralt i Oslo. Kan vel egentlig bare signere alt Skilpadda skrev.

Det jeg liker aller best er å kunne velge bort å kjenne naboen. Jeg vokste opp på et slikt lite jantested der folk har kikkert i kjøkkenvinduet i tilfelle det går noen forbi som man ikke kjenner på ganglaget. Vi var tre stykker i klassen på barneskolen.

Jeg misliker egentlig ingenting så langt, med unntak av litt helgestøy i nabolaget. Vi flytter kanskje litt på oss etter hvert, mer plass for pengene hadde vært hyggelig, men forblir nok innen bygrensa.

shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-09, 15:45   #20
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Blogginnlegg: 461
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Vi bor i boligfelt på landet, ved foten av et fjell. Kort avstand til butikker og 10-15 min kjøring til nærmeste by.
Har nettopp flyttet hit, så er ikke oppdatert på turmuligheter i området. Sånn i umiddelbar nærhet er det lite, men regner med at om jeg setter meg i bilen i 5 min så er det mye å velge i.

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:27.