|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Textrovert
|
![]() Hvordan forberede barn på kostholdsomlegging?Sønnen min (fyller sju år på lørdag) har en autismespekterforstyrrelse. I den forbindelse skal vi i samarbeid med lege og ernæringsfysiolog legge opp til en kostholdsomlegging. Ikke noe diett i første omgang, men renere og sunnere mat med mer proteiner og grønt og mindre tilsetningsstoffer.
![]() |
#2 |
flisespikker
|
![]() Sv: Hvordan forberede barn på kostholdsomlegging?Skjønner at du ikke vil vinkle det sånn at det er noe galt med ham, ja!
![]() |
#3 |
Textrovert
|
![]() Sv: Hvordan forberede barn på kostholdsomlegging?Ja, "best for kroppen" kan kanskje fungere. Jeg vet ikke om han skjønner konseptet sunt. Når jeg sier at han ikke får noe mat han vil ha, så ser han bare forskrekket på meg og sier "hva? Er det FORBUDT?"
![]() |
#4 |
flisespikker
|
![]() Sv: Hvordan forberede barn på kostholdsomlegging?
"Bra for kroppen" er vel fint.
![]() |
#5 |
Textrovert
|
![]() Sv: Hvordan forberede barn på kostholdsomlegging?Ja, det var noe slikt vi hadde tenkt oss. Vi får bare håpe han skjønner hva vi snakker om, og at denne kostholdomleggingen ikke blir kjip og uforståelig for han.
![]() |
#6 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Hvordan forberede barn på kostholdsomlegging?Vi har også måttet forklare en del om kosthold for snuppa. Hun spiste veldig feil; helst utelukkende godteri eventuelt bittelitt mat full av karbohydrater.
![]() |
![]() |
#7 |
Textrovert
|
![]() Sv: Hvordan forberede barn på kostholdsomlegging?Vi kan jo prøve å snakke om proteiner. Han liker fakta, så det å kunne spørre om noe inneholder proteiner eller ikke, slår sikkert an hos han.
![]() |
#8 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Hvordan forberede barn på kostholdsomlegging?Bare for å presisere det: Vi har snakket veldig lite om hvorfor man ikke skal spise karbohydrater/goterier. Vi har fokusert på hvorfor det er viktig å spise proteiner. Da blir vinklingen mer positiv, tror jeg.
![]() |
![]() |
#9 |
Textrovert
|
![]() Sv: Hvordan forberede barn på kostholdsomlegging?Overvekt er irrelevant i denne sammenhengen, så jeg er glad jeg slipper å snakke om akkurat det.
![]() |
#10 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Hvordan forberede barn på kostholdsomlegging?Jeg har heller ikke tatt opp overvekt som et tema med snuppa. Men den gangen kosthold var et tema, så lurte hun på om min overvekt hadde sammenheng med mitt kosthold og hun fikk til svar at det var korrekt. Da lurte hun på hvilken mat jeg hadde spist osv. Dette var ikke noe jeg ville tatt opp med henne, men siden hun spurte så fikk hun svar.
![]() |
![]() |
#11 |
superbruker
|
![]() Sv: Hvordan forberede barn på kostholdsomlegging?Jeg ville helt klart valgt å fokusere på fakta. Fortalt om hva kroppen trenger og i hva man bør spise. Fortalt om hvilke byggesteiner kroppen og hjernen trenger for å fungere best mulig. Det er det som fungerer best her i huset.
![]() |
#12 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Hvordan forberede barn på kostholdsomlegging?Det finnes en del "Kroppen min"-bøker for barn. Kanskje de kan forklare en del om byggesteiner og hva kroppen trenger?
![]() |
#13 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Hvordan forberede barn på kostholdsomlegging?Jeg hadde tenkt til å foreslå en sånn "kroppen min"-bok slik som Polyanna, de forklarer ofte lett hva kroppen trenger. Vi har fokusert på proteiner, byggeklosser, sterk, energi vs. bare en type mat - kroppen blir slapp og orker ikke gjøre de morsomme tingene.
![]() |
#14 |
Textrovert
|
![]() Sv: Hvordan forberede barn på kostholdsomlegging?Guttungen trenger ofte dobbel input, så en bok i tillegg til det vi sier, hadde vært toppers. Vet dere navnet på noen slike bøker, eller?
![]() |
#15 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Hvordan forberede barn på kostholdsomlegging?Glitterbarnet er fem og elsker sitt fat fremdeles. Vi har ingen planer om å legge det vekk med det første heller. Jeg må innrømme at Glittermannen og jeg har hvert vårt vi også, men det er i mer retro søttitalls flybrett-aktig design.
![]() |
#16 |
Gal kattedame
|
![]() Sv: Hvordan forberede barn på kostholdsomlegging?Fatet var genialt, hvor får man slikt ?
![]() |
#17 |
Glamorøs
|
Det fatet jeg viste er fra et dansk merke som heter Rice (de har en shopfinder på sidene sine), kjøpt på inspirasjoner og sånt i Drammen. Jeg vet at det er flere som fører merket, også nettbutikker. Jeg har kjøpt et liknende ett på Ting også.
![]() |
#18 |
superbruker
|
![]() Sv: Hvordan forberede barn på kostholdsomlegging?Jeg sitter og leser i en bok jeg nettop har kjøpt til storepropell. Autisme/Asperger syndrom Hva betyr det for meg? Det er en arbeidbok for økt selvforståelse hos barn og unge med høytfungerende autisme eller Asperger syndrom. Kan helt klart anbefalle å kjøpe den. Matvaner blir også tatt opp i denne boken. Hvordan man kan introdusere ny mat er også gitt eksempel på.
![]() |
#19 |
Ser flere sider enn..
Medlem siden: Nov 2006
![]() ![]() ![]() |
Slike fat (oppdelte soner med barnemotiv i) får du også kjøpt i billigavdelingen på ICA. Jeg kjøpte noen pakker med fat og kopp i til 20 kr. Stor stas til jentene. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|