Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Feil i oppskriften på Nøstebarns rullegenser?

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-11-09, 11:18   #1
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Feil i oppskriften på Nøstebarns rullegenser?

I følge oppskriften på rullegenser (Nøstebarns oppskrift i strikkeboken) skal man legge opp X antall masker på pinne nr. 2,5 og strikke glattstrikk i X cm før man skifter pinnestr og øker maskeantall.

I oppskriften står det

Sitat:

Strikk glattstrikk 2 (3) 2 (3) 3 (4) 4 cm.

Størrelsene her er 1/2 (1) 2 (4) 6 (8) 10 år. Jeg strikker i 2 år og skal da i følge oppskriften strikke glattstrikk 2 cm.

Men stemmer dette? Jeg synes det er så rart at jeg skal strikke glattstrikk en cm kortere enn dersom jeg hadde strikket i str 1 år?

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-09, 11:20   #2
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Feil i oppskriften på Nøstebarns rullegenser?

Er det mønster over? Ofte kan høyden på mønsterrapportene variere fra str til str og da bruker de glattstrikk-sekvenser til å justere så total lengde på plagget blir riktig.

Gammel 02-11-09, 11:33   #3
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Det er ikke mønster. Man kan enten strikke ensfarget eller striper.

Gammel 02-11-09, 11:39   #4
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er sikkert feil, bare se på instruksen for ermene. Ellers kan du jo bare være pragmatisk - dette er bare enden på genseren, og det er ikke blånøye at det blir helt rett.

Gammel 03-11-09, 19:33   #5
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kan du ikke bare ringe Nøstebarn og spørre? Jobber ikke hun som har skrevet boken på Nøstebarn i Bergen?

Gammel 03-11-09, 20:11   #6
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Rullegenseren er kort, så det er bare å ta i.

Jeg har for øvrig to utgaver av den oppskriften, og det står det samme i begge.

Gammel 04-11-09, 00:06   #7
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Standard

Jeg sjekket hva det står på ermene og der står det 3 cm for str 2 år. Jeg skal innom Nøstebarn om ikke så lenge så da spør jeg der om det er feil i oppskriften.

Gammel 04-11-09, 09:58   #8
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eller du kan høre på meg.
Genseren blir kort, så det er bare å ta i.

Jeg strikket 3 cm på den første (str. 4 år) og har brukt 5 cm nå på den andre, som skal være i str. 6 år. Da slipper jeg at den glipper i livet.

Gammel 04-11-09, 11:56   #9
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Standard

Såpass ja!

Jeg har begynt på delen med neste pinnestr nå så jeg orker ikke å rekke opp igjen. Får håpe at genseren ikke blir for liten. Dette er første genser jeg noensinne strikker så det kan være den ikke blir brukanes i det hele tatt.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:22.