|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Passiv
|
Holde ungene hjemme?Det begynner å bli glissent i barnehagen nå, de fleste er nede for telling. Vi aner selvsagt ikke noe om grunnen til at de ikke er i barnehagen, men det kan godt tenkes at det er svineinfluensaen som er ansvarlig for en del av fraværet. Lilletulla er i risikogruppen pga astma og jeg vurderer seriøst å holde henne hjemme i morgen. Vaksine kan tas på torsdag. Jeg er slett ikke enig med meg selv i dette, og tenker at jeg da like gjerne kan holde storesøster hjemme fra skolen også, siden hun er i samme situasjon. Eller sende begge avgårde som vanlig og håpe på det beste. |
|
|
|
#2 |
|
Off the map.
|
Sv: Holde ungene hjemme?Hvis smitten er ute i barnehage og skole, så synes jeg det kan være fornuftig å holde de hjemme nå til de blir vaksinert.
|
|
|
#3 |
|
Ekvilist
|
Sv: Holde ungene hjemme?Jeg hadde ikke vært i tvil, og holdt henne hjemme. Vi planla å gjøre det samme med Pjokken, han skulle vaksineres denne uka. Men så ble han syk.
|
|
|
#4 |
|
Nybegynner
Medlem siden: Aug 2009
![]() |
Sv: Holde ungene hjemme?Jeg er enig med de andre her, tror jeg ville holdt dem hjemme hvis jeg var i ditt sted...
|
|
|
|
#5 |
|
WF: Isbjorn
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Holde ungene hjemme?Husk at det tar opp til 3 uker før vaksinen virker, så det egentlig ikke så mye vits å holde barna hjemme 1 dag. De kan jo likevel bli smittet etterpå og frem til vaksinen virker.
|
|
|
#6 |
|
På (opp?)tur
|
Sv: Holde ungene hjemme?Lest vaksinen virker for fullt etter to uker. Mulig det er tre. Uansett vil det være en viss beslyttelse etter noen dager, som så vil være sterkere. Å tenke at tre uker fra eller til ikke spiller rolle, blir da feil. Men dette er kun basert på det jeg har lest, og kan så klart være feil. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Off the map.
|
Sv: Holde ungene hjemme?
Det er jo sant, men hvis det er en smittetopp akkurat nå, så hadde jeg nok holdt de hjemme åkke som. Resten av uka, og sikkert også mandag for å forhøre meg om hvordan smittesituasjonen er da.
|
|
|
#8 |
|
WF: Isbjorn
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det blir annerledes. Jeg leste at det var snakk om 1 dag, og da skjønner jeg ikke helt vitsen. Barna kan jo bli smittet fredag i bhg selv om de har tatt vaksine torsdag.
|
|
|
#9 |
|
Superaktiv
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Vestfold
![]() ![]() |
Sv: Holde ungene hjemme?Har ikke selv barn i risikogruppen, så jeg ville ikke gjort det på egne vegne. Men ville vurdert det om jeg hadde hatt barn med astma som deg. Det er ingen enkel sykdom for de med luftveisproblemer.
|
|
|
#10 |
|
På (opp?)tur
|
Sv: Holde ungene hjemme?Aner ikke, Isbjørn. Forstår hva du mente. Jeg tenkte videre, og tok det for gitt barnet ville bli holdt hjemme litt etter vaksinen også. Men det hadde jeg ikke grunnlag for, var bare fordi jeg ville gjort det. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Passiv
|
Sv: Holde ungene hjemme?Jeg har ingen muligheter til å være hjemme i tre uker, så da er det vel bare en dråpe i havet å holde dem hjemme i dag og ut uka. |
|
|
|
#12 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Holde ungene hjemme?De får mer og mer beskyttelse av vaksinen ettersom tiden går. Jeg mener at esme skrev i en tråd i går at den beskytter 80% etter en uke og 95% etter to uker.
|
|
|
|
#13 |
|
snart helsesøster
|
Sv: Holde ungene hjemme?Her er mine hjemme på andre uka. De fikk vaksine på mandag og jeg holder dem hjemme denne uka og kanskje neste. Da har det gått to uker siden vaksinen.
|
|
|
#14 |
|
Passiv
|
Sv: Holde ungene hjemme?Vi har fått time til vaksinering fredag formiddag. Er det da forsvarlig å sende dem i skole/barnehage etterpå eller bør jeg bare ta dem med meg hjem i tilfelle reaksjoner? |
|
|
|
#15 |
|
Drømmer
|
Sv: Holde ungene hjemme?Jeg ville holdt ungene hjemme jeg. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Passiv
|
|
|
|
|
#17 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Holde ungene hjemme?Jeg skulle aldri ha tenkt på at det kunne være lurt å ha sønnen hjemme etter vaksinering. Nå har han aldri reagert på vaksinering tidligere og han har fått ganske mange vaksiner gjennom livet (dels på grunn av reiser, men også for at vaksineprogrammet er større her vi bor enn i Norge). |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Drømmer
|
|
|
|
|
|
|
#19 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Holde ungene hjemme?Jeg vil bare poengtere at det jeg mener er dagen etter. Samme dag har aldri vært aktuelt når jeg tenker meg om da vi alltid har tatt vaksinen etter skolen. Herremannen skal ta vaksinen i morgen og jeg kommer definitivt å la ham gå på skolen i overmorgen (om han ikke føler seg dårlig på morgenen). De har sykepleier på skolen og i tillegg så regner jeg ikke med at det skal bli noen alvorlige bivirkninger. Vi har ikke en gang vurdert å ha ham hjemme dagen etter, da skulle han ha gått glipp av 6 skoledager på det siste halvåret (og her er pappaen lege). Å gjøre det på helt friske barn som ikke har reagert tidligere på vaksiner syns jeg høres rimelig overdrevet ut. Det er jo noe helt annet om man holder de hjemme på grunn av at man ikke vil at de skal bli smittet med SI. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Peppy!
|
Sv: Holde ungene hjemme?Pelen: Det hender man føler seg litt klein etter vaksinen, så det kan jo i seg selv være grunn til å være hjemme vaksinedagen. |
|
|
|
![]() |
|
|