Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Holde ungene hjemme?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-11-09, 23:05   #1
Albertine
Passiv

Standard

Holde ungene hjemme?

Det begynner å bli glissent i barnehagen nå, de fleste er nede for telling. Vi aner selvsagt ikke noe om grunnen til at de ikke er i barnehagen, men det kan godt tenkes at det er svineinfluensaen som er ansvarlig for en del av fraværet. Lilletulla er i risikogruppen pga astma og jeg vurderer seriøst å holde henne hjemme i morgen. Vaksine kan tas på torsdag. Jeg er slett ikke enig med meg selv i dette, og tenker at jeg da like gjerne kan holde storesøster hjemme fra skolen også, siden hun er i samme situasjon. Eller sende begge avgårde som vanlig og håpe på det beste. Jeg vet sannelig ikke jeg. Noen råd?

Svar med sitat
Gammel 03-11-09, 23:07   #2
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Holde ungene hjemme?

Hvis smitten er ute i barnehage og skole, så synes jeg det kan være fornuftig å holde de hjemme nå til de blir vaksinert.

Har en nabo som har gjort det samme.

Gammel 03-11-09, 23:33   #3
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde ikke vært i tvil, og holdt henne hjemme. Vi planla å gjøre det samme med Pjokken, han skulle vaksineres denne uka. Men så ble han syk. (Med forbehold om at han ikke får kjipe ettersykdommer, håper jeg han har fått svinet.)

Gammel 03-11-09, 23:43   #4
kardemommegry
Nybegynner

Medlem siden: Aug 2009
kardemommegry har et hav av muligheter foran seg
Standard

Jeg er enig med de andre her, tror jeg ville holdt dem hjemme hvis jeg var i ditt sted...

Gammel 03-11-09, 23:48   #5
Isbjørn
WF: Isbjorn

Isbjørn sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Husk at det tar opp til 3 uker før vaksinen virker, så det egentlig ikke så mye vits å holde barna hjemme 1 dag. De kan jo likevel bli smittet etterpå og frem til vaksinen virker.

Gammel 03-11-09, 23:55   #6
United
På (opp?)tur

United sin avatar

Medlem siden: May 2009
Blogginnlegg: 66
United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Lest vaksinen virker for fullt etter to uker. Mulig det er tre. Uansett vil det være en viss beslyttelse etter noen dager, som så vil være sterkere. Å tenke at tre uker fra eller til ikke spiller rolle, blir da feil. Men dette er kun basert på det jeg har lest, og kan så klart være feil.

United er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-09, 23:57   #7
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Isbjørn, her.

Husk at det tar opp til 3 uker før vaksinen virker, så det egentlig ikke så mye vits å holde barna hjemme 1 dag. De kan jo likevel bli smittet etterpå og frem til vaksinen virker.

Det er jo sant, men hvis det er en smittetopp akkurat nå, så hadde jeg nok holdt de hjemme åkke som. Resten av uka, og sikkert også mandag for å forhøre meg om hvordan smittesituasjonen er da.

Gammel 03-11-09, 23:59   #8
Isbjørn
WF: Isbjorn

Isbjørn sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

Det er jo sant, men hvis det er en smittetopp akkurat nå, så hadde jeg nok holdt de hjemme åkke som. Resten av uka, og sikkert også mandag for å forhøre meg om hvordan smittesituasjonen er da.

Det blir annerledes. Jeg leste at det var snakk om 1 dag, og da skjønner jeg ikke helt vitsen. Barna kan jo bli smittet fredag i bhg selv om de har tatt vaksine torsdag.

United: Tror det er snakk om 1-3 uker, eller er det forandret?

Gammel 04-11-09, 00:03   #9
olena
Superaktiv

olena sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Vestfold
olena er litt kulolena er litt kul
Standard

Har ikke selv barn i risikogruppen, så jeg ville ikke gjort det på egne vegne. Men ville vurdert det om jeg hadde hatt barn med astma som deg. Det er ingen enkel sykdom for de med luftveisproblemer.

Vaksinen skal normalt være effektiv etter to uker. Dette er informasjon vi gir ut på min jobb. Men noen trenger påfyll av vaksinen etter to uker. Her er det fortsatt noe usikkerhet.

Om du har anledning til å være hjemme med barna i 2-3 uker er jo det det sikreste, i allefall minst utsatt for smitte. Men helt isolert klarer man jo uansett ikke å leve. Man må jo på butikken etc.

Gammel 04-11-09, 00:04   #10
United
På (opp?)tur

United sin avatar

Medlem siden: May 2009
Blogginnlegg: 66
United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Aner ikke, Isbjørn. Forstår hva du mente. Jeg tenkte videre, og tok det for gitt barnet ville bli holdt hjemme litt etter vaksinen også. Men det hadde jeg ikke grunnlag for, var bare fordi jeg ville gjort det.

United er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-09, 07:28   #11
Albertine
Passiv

Standard

Jeg har ingen muligheter til å være hjemme i tre uker, så da er det vel bare en dråpe i havet å holde dem hjemme i dag og ut uka.

Svar med sitat
Gammel 04-11-09, 07:35   #12
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De får mer og mer beskyttelse av vaksinen ettersom tiden går. Jeg mener at esme skrev i en tråd i går at den beskytter 80% etter en uke og 95% etter to uker.

Knerten har astma og fikk vaksine i går. Det er bare to påviste tilfeller av svineinfluensa i hele barnehagen så han går som vanlig. Det er godt mulig at jeg hadde tenkt anderledes hvis det var en annen sykdomssituasjon i barnehagen; i så fall antar jeg at vi hadde holdt ham hjemme resten av uka.

Gammel 04-11-09, 09:28   #13
Kumilla
snart helsesøster

Kumilla sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Vestfold
Blogginnlegg: 67
Kumilla er populærKumilla er populærKumilla er populærKumilla er populærKumilla er populærKumilla er populær
Standard

Her er mine hjemme på andre uka. De fikk vaksine på mandag og jeg holder dem hjemme denne uka og kanskje neste. Da har det gått to uker siden vaksinen.
Jeg er i permisjon og ingen av dem går på skolen da. Men vi har en prematur med astma og eldste har astma og mellomste dårlig immunforsvar.

Gammel 04-11-09, 18:40   #14
Albertine
Passiv

Standard

Vi har fått time til vaksinering fredag formiddag. Er det da forsvarlig å sende dem i skole/barnehage etterpå eller bør jeg bare ta dem med meg hjem i tilfelle reaksjoner?

Svar med sitat
Gammel 04-11-09, 18:44   #15
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Jeg ville holdt ungene hjemme jeg.

Mini skal vaksineres i morgen å er hjemme resten av uken. Jeg ville aldri sendt mitt barn i barnehagen rett etter vaksinen er tatt ellerneste dag.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-09, 18:48   #16
Albertine
Passiv

Standard

Det er litt komisk, dette. Jeg har jo ikke planer om å sende dem fra meg igjen etter vaksina, men jeg må spørre likevel. Må liksom sjekke at andre mener det samme som meg. Det finnes sikkert medisiner mot sånt.

Svar med sitat
Gammel 04-11-09, 18:50   #17
Pelen
Bør lage seg en tittel selv

Pelen sin avatar

Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skulle aldri ha tenkt på at det kunne være lurt å ha sønnen hjemme etter vaksinering. Nå har han aldri reagert på vaksinering tidligere og han har fått ganske mange vaksiner gjennom livet (dels på grunn av reiser, men også for at vaksineprogrammet er større her vi bor enn i Norge).

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-09, 18:50   #18
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Albertine, her.

Det er litt komisk, dette. Jeg har jo ikke planer om å sende dem fra meg igjen etter vaksina, men jeg må spørre likevel. Må liksom sjekke at andre mener det samme som meg. Det finnes sikkert medisiner mot sånt.

Noen sender jo barna rett ibarnehagen etterpå, men jeg er ikke en av de.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-09, 19:00   #19
Pelen
Bør lage seg en tittel selv

Pelen sin avatar

Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vil bare poengtere at det jeg mener er dagen etter. Samme dag har aldri vært aktuelt når jeg tenker meg om da vi alltid har tatt vaksinen etter skolen. Herremannen skal ta vaksinen i morgen og jeg kommer definitivt å la ham gå på skolen i overmorgen (om han ikke føler seg dårlig på morgenen). De har sykepleier på skolen og i tillegg så regner jeg ikke med at det skal bli noen alvorlige bivirkninger. Vi har ikke en gang vurdert å ha ham hjemme dagen etter, da skulle han ha gått glipp av 6 skoledager på det siste halvåret (og her er pappaen lege). Å gjøre det på helt friske barn som ikke har reagert tidligere på vaksiner syns jeg høres rimelig overdrevet ut. Det er jo noe helt annet om man holder de hjemme på grunn av at man ikke vil at de skal bli smittet med SI.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-09, 19:04   #20
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Pelen: Det hender man føler seg litt klein etter vaksinen, så det kan jo i seg selv være grunn til å være hjemme vaksinedagen.

Albertine: Jeg ville holdt ungene hjemme så langt du klarer. Altså - om du har mulighet til å holde de hjemme til over helgen så er det hjelp i det også. Selv om tre uker hadde vært maksimalt så er det sikkert hjelp i noen dager også. Sønnen vår har vært hjemme i åtte dager nå for å unngå smitte. Vi teller på fingrene for når vi skal slippe ham ut blant folk igjen, men venter muligens til mandag med å gjøre noe. Da har det gått 12 dager siden vaksinen.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:46.