Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Male bilder ...

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-11-09, 08:49   #1
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover

ItsOnlyMe sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Smil

Male bilder ...

Har lenge tenkt å prøve å male litt... muligens det kunne blitt noe å ha på veggen i gangen etterhvert...
Kom over noe tilbud, men ekstrahjelpen i butikken hadde lite peiling; ergo så ligger det nå både tuber med oljemaling og akrylmaling og venter, + lerret... og noen pensler..

Noen som kan si meg hva som er greiest å bruke?
Trenger generelle tips, alle tips ! For jeg har ikke så mye peiling på dette...

Ser gjerne bilder også om noen har å dele.. Har du laget noen "maleri" som du vil vise fram?

ItsOnlyMe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-09, 13:53   #2
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover

ItsOnlyMe sin avatar

ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Male bilder ...

ingen hobbymalere her???

Gammel 05-11-09, 14:00   #3
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har malt en del bilder, og jeg vet at det finnes andre her inne som også har gjort det og er veldig flinke!

Jeg maler på lerret med oljemaling. Vet ikke helt hva som er forskjell på akryl og oljemaling, men jeg liker oljemaling best.

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-09, 14:00   #4
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skal forresten se om jeg har tatt bilde av noe av det jeg har malt.

minibolle mai 2012
Gammel 05-11-09, 14:04   #5
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Standard

Her er et jeg malte til rommet til knerten:

minibolle mai 2012
Gammel 05-11-09, 14:05   #6
Mississippi
ull-lue

Mississippi sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Akershus
Mississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Mine malekunnskaper begynner å bli litt rustne, men jeg liker også oljemaling bedre enn akryl.
Vannmaling (aquarell) er også spennende ...

Gammel 05-11-09, 14:10   #7
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg synes akryl er greit å male med siden det kan blandes med vann, og siden det ikke lukter. Har tross alt ikke plass til noe atlier her hjemme. Det er dog lenge siden jeg har malt, men har planer om å prøve litt igjen snart!

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-09, 14:12   #8
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Har ikke malt siden jeg gikk på folkehøgskole.

Akryl lukter ikke og tørker fort.
Olje tørker langsommere, dermed er det lettere å gå inn og blande fargene i etterkant.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-09, 14:22   #9
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av tink, her.

Har ikke malt siden jeg gikk på folkehøgskole.

Akryl lukter ikke og tørker fort.
Olje tørker langsommere, dermed er det lettere å gå inn og blande fargene i etterkant.

Man får kjøpt en sånn tynner til akrylmaling som gjør at den tørker saktere, forresten.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-09, 21:32   #10
emma71
utfordrer ikke

emma71 sin avatar

Hvor: Follo
emma71 er populæremma71 er populæremma71 er populær
Standard

Jeg har ikke prøvd oljemaling, men jeg liker veldig godt akrylmaling. Er helt på amatørnivå altså, men synes jeg får til fine farger, strukturer og overganger med akrylmaling. Jeg maler ikke motiver, bare "farger og former", noen ganger med fotografier satt inn i malingen, eller blander feks sand i malingen før jeg stryker den ut. Jeg har ikke noe sted å la lerretene stå å tørke, derfor har jeg ikke prøvd meg på oljemaling ennå.

Gammel 06-11-09, 10:41   #11
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover

ItsOnlyMe sin avatar

Standard

flott! takker for alle svar, tar gjerne i mot flere

Får prøve meg på akrylmaling først da kanskje....

kokosbolle: det var fint til barnerommet! muligens jeg skal prøve meg på noen barnebilder?

Noen flere som har bilder av bildene som dem vil vise fram?
eller "teknikk-tips"?

Gammel 06-11-09, 10:43   #12
DM
Live and let live

DM sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av emma71, her.

Jeg maler ikke motiver, bare "farger og former", noen ganger med fotografier satt inn i malingen, eller blander feks sand i malingen før jeg stryker den ut.

Kan vi få se?

Gammel 06-11-09, 10:48   #13
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Veravera, her.

kokosbolle: det var fint til barnerommet! muligens jeg skal prøve meg på noen barnebilder?

Takker! Barnebilder er hvertfall enkle med tanke på at det ofte er avgrensede partier med sterke farger. Da blir man jo også glad av å male de. Jeg pleier å skissere omriss svakt med blyant først, så jeg får proposjonene riktig med en gang.

minibolle mai 2012
Gammel 06-11-09, 11:06   #14
DM
Live and let live

DM sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dere som maler med oljemaling: Maler dere en og en farge? (Som i kokosbolle sitt eksempel: Først blå bakgrunn, så planter og fisk oppå?)

Gammel 06-11-09, 11:08   #15
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av DM, her.

Dere som maler med oljemaling: Maler dere en og en farge? (Som i kokosbolle sitt eksempel: Først blå bakgrunn, så planter og fisk oppå?)

Jeg har ikke malt blå bakgrunn på hele nei. Jeg skisserer først omriss, så maler jeg fargene litt tilfeldig egentlig. Maler ikke planter og fisk oppå bakgrunn.

minibolle mai 2012
Gammel 06-11-09, 11:38   #16
LilleLeo
A friend with benefits

LilleLeo sin avatar

Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg bruker kun akryl. Synes det er veldig greit, har brukt det i åresvis.
Her er noen jeg har malt:

Gammel 06-11-09, 11:39   #17
LilleLeo
A friend with benefits

LilleLeo sin avatar

LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av DM, her.

Jeg varierer det litt, det kommer an på om det skal være bare rene farger, eller om jeg skal ha dybde/kontrast. Ved sistnevnte maler justerer jeg litt her og litt der, så da bytter jeg som regel mellom fargene.

Nå er de leenge siden jeg har malt, nå fikk jeg superlyst til å sette meg ned med et lerret!

Gammel 06-11-09, 13:52   #18
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover

ItsOnlyMe sin avatar

Standard

flink du er lilleleo! *imponert*

ah........ hvordan får man til noe slikt?

Blir vel bare mønster-bilder på meg, og kjenner jeg faktisk har litt vanskligheter med å starte opp.......... vet liksom ikke helt hva eller hvor jeg skal begynne... Selv om jeg har lyst til å prøve!

Gammel 06-11-09, 15:14   #19
LilleLeo
A friend with benefits

LilleLeo sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Veravera, her.

fl
ah........ hvordan får man til noe slikt?

Man tager et lerret og en blyant, skisser opp (evt bruker en prosjektor eller lignende) og maler.

Gammel 06-11-09, 15:49   #20
Patsy
Ingen tittel

Patsy sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Patsy er populærPatsy er populærPatsy er populærPatsy er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleLeo, her.

Man tager et lerret og en blyant, skisser opp (evt bruker en prosjektor eller lignende) og maler.

Og en liten dæsj med talent, vil jeg tro.

Patsy er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:09.