Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Kasias krimskrams

Internett er en flopp?

Kasias krimskrams Lenker, tester, vitser og andre kuriositeter

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-11-09, 20:07   #1
LittLemen
Bør lage seg en tittel selv

LittLemen sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
LittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Internett er en flopp?

"Den store feil fremtidsforskere og datafreakere gjør, er å trekke erfaringene fra bruk av PC på arbeidsplassene inne i hjemmene."

skrev Leiv Osvold under overskriften "Internett er en flopp" i Dagens Næringsliv i august 1996. Mulig han har måttet spise hatten sin en gang eller to siden den gang

Gammel 05-11-09, 20:10   #2
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Internett er en flopp?

Han som var sjef for IBM på 70-tallet (?) kalkulerte visstnok med at verden kom til å få bruk for fem datamaskiner. "Så her er det bare å rulle opp ermene og begynne å jobbe, gutter!"

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-09, 20:11   #3
Lucifer
Skummelt distré...

Lucifer sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Norge
Lucifer er populærLucifer er populærLucifer er populærLucifer er populærLucifer er populær
Standard

Den var morsom. Leste ikke alt, men under bildet sto det "Internet er en motegreie som kmommer til å dø ut om et par år". Hvor mange år skal vi vente .

Ingenting er umulig, det tar bare litt lenger tid!
Lucifer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-09, 20:12   #4
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Gammel 05-11-09, 21:13   #5
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vil ikke shoppe, kjøpe billetter, "snakke" med venner og familie, lese aviser mm på nettet, nei.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-09, 21:17   #6
Libra

Libra sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Det er jo ekstra morsomt at argumentene han bruker for at vi IKKE vil bruke internett er de samme argumentene vi har for å bruke internett - til det vi gjør mest av alt; nemlig å være sosiale.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-09, 21:19   #7
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Å, fantastisk, tusen takk! Denne ligger nå i favorittlista mi. Jeg skal bruke den i norskklassen min ila. måneden. Teksten har en utrolig klar disposisjon og ryddig argumentasjon samtidig som det han sier har vist seg å være fullstendig på viddene. Supert eksempel på argumentasjon som ikke holder.

Gammel 06-11-09, 10:08   #8
Chiffre
Profesjonelt paranoid

Chiffre sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Trondheim
Chiffre er populærChiffre er populærChiffre er populærChiffre er populærChiffre er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av rajraj, her.

Han som var sjef for IBM på 70-tallet (?) kalkulerte visstnok med at verden kom til å få bruk for fem datamaskiner. "Så her er det bare å rulle opp ermene og begynne å jobbe, gutter!"

Nå var det vel vesentlig flere enn fem datamaskiner i verden i 1970...

Sitatet blir vanligvis tillagt Thomas J, Watson, som var IBM-sjef fra 1914-1956, og tidfestet til 1943. Det er visst fint lite som tyder på at han faktisk har sagt det, men la for all del ikke det komme i veien for en god historie.

En til, som visstnok skal være autentisk:
Lord Kelvin uttalte i 1902 at "No balloon and no aeroplane will ever be practically successful."

Chiffre er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-09, 10:11   #9
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 221
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gammel 06-11-09, 10:11   #10
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Morfar mente både internett og dvder bare var et moteblaff. Morfar var pc-nerd men internett trengte han ikke! Og han samlet på VHSer, så da han døde måtte vi kvitte oss med over 1000 VHS-filmer. VHS var tingen, DVD kom ikke til å vare, bransjen kom snart til å innse at det var gode gamle VHS som var best ja.

Gammel 06-11-09, 10:13   #11
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

"Ingen av aktørene på nettet vil tjene penger på å legge ut tilbudene sine der".

Gammel 06-11-09, 10:26   #12
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Menneh, jeg skjønner ikke helt hva som var morsomt med det jeg, Leif Osvold var jo ikke noen som hadde noen spesiell peiling på noe, det er jo bare et leserinnlegg fra en fra grasrota som krangler mot "framtidsforskerne" og "datafreakerne" og så hadde de som jobbet med det rett.

Han ble jo ledd ut i 1996 også. Hva er morsomt med det egentlig?

Gammel 06-11-09, 10:27   #13
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 221
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er jo ikke spesielt morsomt at han mener det, men at det var en generell holdning en god stund. Det er ikke fryktelig lenge siden en av mine kolleger måtte bite i seg "Ingen kommer til å gidde å lese avisa på nett"-kommentarene for siste gang.

Gammel 06-11-09, 11:21   #14
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mulig fyren ikke hadde peiling, men jeg syns det er morsomt lell, for jeg hører mye av argumentene i hodet mitt, sagt av venner og bekjente på den tiden.

Selv husker jeg meg sjøl, første gang jeg stiftet bekjentskap med internet i 1991 - jeg tenkte "kul sak, men ikke brukenes til noe fornuftig, vil jeg tro." Jeg var i hvertfall sikker på at dette var noe jeg aldri kom til å ha bruk for sjøl. Så var dette også på tiden hvor ISDN var noe nytt og meget revolusjonerende.

Gammel 07-11-09, 12:45   #15
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Chiffre, her.

Nå var det vel vesentlig flere enn fem datamaskiner i verden i 1970...

Sitatet blir vanligvis tillagt Thomas J, Watson, som var IBM-sjef fra 1914-1956, og tidfestet til 1943. Det er visst fint lite som tyder på at han faktisk har sagt det, men la for all del ikke det komme i veien for en god historie.

70-tallet, 40-tallet, hva er forskjellen? God historie er det uansett, ja!

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-09, 13:17   #16
LittLemen

LittLemen sin avatar

LittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Menneh, jeg skjønner ikke helt hva som var morsomt med det jeg, Leif Osvold var jo ikke noen som hadde noen spesiell peiling på noe, det er jo bare et leserinnlegg fra en fra grasrota som krangler mot "framtidsforskerne" og "datafreakerne" og så hadde de som jobbet med det rett.

Han ble jo ledd ut i 1996 også. Hva er morsomt med det egentlig?

Jeg skal innrømme at jeg ikke vet hvem Leif Osvold var, men jeg synes nå likevel dette var ganske festlig lesing. Særlig argumentasjonen mot bruk av internett, som i dag sannsynligvis er de sterkeste argumentene for.

Gammel 09-11-09, 12:59   #17
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror faktisk han fortsatte med leserinnlegg om dette til nærmere 2000, hvis jeg husker riktig.

Gammel 09-11-09, 19:46   #18
Libra

Libra sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg tror faktisk han fortsatte med leserinnlegg om dette til nærmere 2000, hvis jeg husker riktig.

Det gjør det jo at man fniser av det på en helt annen måte. Men, reaksjonen er forsatt fnising.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-09, 19:53   #19
LittLemen

LittLemen sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Libra, her.

Det gjør det jo at man fniser av det på en helt annen måte. Men, reaksjonen er forsatt fnising.

Enig
Han holdt stand lenge, han altså

Gammel 10-11-09, 11:59   #20
mrc

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Det kom et innlegg noen år etter det første innlegget. Det var da en statistikk som et kvartal viste en liten nedgang i nettbruk i Norge. Han konkluderte da med at han hadde hatt rett hele tiden, og nå startet nedturen...

Han ble vel imidlertid intervjuet av DN i fjor etter at disse innleggene begynte å florere rundt på nettet. Han sa vel da at hans spådommer var feil.

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:51.