Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Går dere ALDRI fra barna i bilen?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-11-09, 14:32   #1
Crimina
L.F.C. supporter

Crimina sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: I bunnen
Blogginnlegg: 110
Crimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de fleste
Standard

Går dere ALDRI fra barna i bilen?

Jepp, dette er nok et evig diskusjonstema. Og mange sterke meninger rundt.

Jeg er selv skeptisk til å la barn sitte alene i bilen. Det tør jeg sjelden. Jeg finner heller andre løsninger om de ikke kan bli med ut. Men det har allikevel hendt at tanken må ha diesel, eller jeg skal i minibanken. Da sitter barna i bilen.

Tar dere med barna ut hver eneste gang? Til og med når dere skal betale for drivstoff og ta ut penger i minibank f.eks?

Jeg forstår godt argumentene for å ikke la barn sitte igjen i bilen. Jeg er som sagt veldig skeptisk og redd for at noe kan skje.

Jeg ser jo at her jeg bor så er det ikke uvanlig å la barn sitte igjen i bilen. Jeg ser sjelden at noen tar barna med inn på bensinstasjonen for å kun betale diesel/bensin.

Så, helt ærlig, hvordan gjør dere dette? Og spesielt dere med mere enn 1 barn, tar dere alle barna med inn, uansett? Selv i pøsregn og snøstorm?

Jeg ser at mange sterke meninger kommer frem på nett og jeg får en følelse av at her i bygda er vi veldig uansvarlig og slepphendte rett og slett. Det gjelder ikke kun dette med å gå ifra barna i bilen, men på mange andre ting som det er sterke meninger rundt.

Stolt mamma til 8 flotte skapninger.
Crimina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-09, 14:35   #2
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Går dere ALDRI fra barna i bilen?

Jeg går fra dem i bilen stadig vekk. Jeg jubler når de synes det er greit å sitte i bilen og mumse i seg siste rest fra fruktboksen sin etter skole/barnehage, mens jeg iler inn på butikken og handler det vi trenger. uk:

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-09, 14:38   #3
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

De sitter rett som det er alene i bilen. Men sjelden lenge. Men - kjapt innom en kiosk, eller betale parkering, eller hvis lillebror sover og det ikke er varmt selvsagt og jeg skal et kort ærend inne på en butikk.

Ja jeg vet det er mye som kan skje, men jeg orker ikke å la livet bli styrt av katastrofetanker. Da kan man i prinsippet ikke gå ut av døra.

Gammel 14-11-09, 14:39   #4
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

De sitter i bilen og venter hvis jeg fyller bensin, løper inn på butikken, henter på skolen/barnehagen osv.
Begge to har også vært hjemme, sett på tv hvis jeg har vært ute en tur uten annen sikkerhet enn at de har 1 meter til døra og er store nok til å gå ut og be naboer om hjelp.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-09, 14:40   #5
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Av praktiske årsaker blir alltid Storebror levert på skolen, før jeg leverer Lillemann i barnehagen. Lillemann er ikke spesielt glad i å bli flyttet for mye på, og han er stor og tung. Det tar lang tid å få ham inn og ut av bil. Så både av hensyn til ham selv, og av hensyn til meg og min rygg, venter Lillemann i bilen mens jeg leverer eldstemann på Sfo.

Bilden er dog ikke i gang. Er det kaldt, legger jeg heller et pledd over ham.

Gammel 14-11-09, 14:41   #6
MegaMie
Multitaskingmaniac

MegaMie sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Ut mot havet
Blogginnlegg: 162
MegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Så og si aldri. Jeg har løpt inn og betalt for bensin men da har jeg sett bilen igjennom vinduet. Hvis jeg skal inn i en butikk slik at jeg ikke ser bilen tar jeg de alltid med. Men så har jeg små barn da.

Gammel 14-11-09, 14:42   #7
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Jeg lar ikke bilen stå på omgang, men det hender ofte at ungene venter i bilen hvis jeg bare skal noe kjapt. Som regel har de da spurt selv om å få slippe å bli med inn. Babyer synes jeg ikke noe om å la bli værende i bilen (betale for bensin kunne jeg fint gjort med baby sittende i bilen, da).

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-09, 14:42   #8
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Det har vel hendt 1 gang eller 2 at han satt i bilen når vi var i butikken men jeg er ikke glad i å la han sitte der alene så det skjer ytterst sjelden.Går aldri fra han im jeg ikke ser han fra butikken.
Når jeg fyller bensin bruker jeg kortautomaten ved pumpen, går aldri inn og betaler.

Sist redigert av Chablis : 14-11-09 kl 14:47.
Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-09, 14:43   #9
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg lar forresten ikke bilen gå på tomgang mens de sitter i bilen, det gjør jeg ikke. Og jeg forlater ikke Knerten alene i bilen. Det tror jeg ikke han synes er så greit.
Og ellers er jeg enig i at livet blir bedre når man prøver å holde katastrofetankene på avstand. Det er slett ikke alltid jeg greier det, men.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-09, 14:43   #10
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, jeg går ikke i fra ham i bilen. På bensinstasjonen betaler jeg da med kort ved pumpen?

Gammel 14-11-09, 14:45   #11
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg går aldri så langt fra bilen at jeg ikke ser den, nei, så lenge det sitter unger i den.

Gammel 14-11-09, 14:46   #12
Crimina
L.F.C. supporter

Crimina sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: I bunnen
Blogginnlegg: 110
Crimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de fleste
Standard

Jeg lar heller aldri bilen stå på tomgang når barna sitter i. Det er litt vel farlig synes jeg. Men kommer jo selvsagt ann på alder da. Men min 4 åring kunne fort funnet på noe tull, selv i løpet av kort tid.

Jeg pleier som oftes å ordne slike ting når barna er på skolen og i barnehagen, men av og til må man bare fylle eller ta ut penger f.eks.

Om jeg ikke hadde sett bilen fra vinduet på bensinstasjonen så ville jeg nok vært litt mere skeptisk, det må jeg innrømme, men jeg hadde nok tatt sjansen. Og som regel fyller jeg med kort, slik at jeg slipper å gå inn på butikken. Da synes jeg det er tryggest at barna sitter i bilen. (Mens jeg fyller altså. )

Det med å fylle bensin var bare et eksempel. Det finnes jo andre ærend også som tar svært kort tid, som å hente post i postboksen, levere bøker i sprekken på biblioteket osv osv. Lurte bare på om dere ALLTID tar barna med, uansett.

Stolt mamma til 8 flotte skapninger.
Crimina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-09, 14:49   #13
Blåbær
Tankefull

Blåbær sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Jeg kan: løpe i minibank (ute), betale bensin, betale parkering eller hive post i rød postkasse med unger i bil. Har hendt at jeg har løpt inn på lokal butikk for å kjøpe ett par ting, men det er jeg ikke helt komfertabel med. Jeg kan altså la barna sitte aleine i bil, men da vil jeg helst se de og ha oversikt.

Går aldri ut av bil med motor i gang, hverken med eller uten unger i.

Gammel 14-11-09, 14:55   #14
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

Blogginnlegg: 247
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Nei, jeg gjør faktisk ikke det.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-09, 14:57   #15
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi parkerer i kjelleren og da sønnen vår var mindre sovnet han ofte i bilen. Da satt han ofte i bilen og sov mens vi gikk frem og tilbake med bagasje/matvarer/vogn etc og var jo alene noen minutter.

Men sånn prinsipielt så er det jo ikke farligere at barnet er i en bil alene enn på et rom alene så lenge bilen er av, det ikke er varmt ute eller kaldt ute (dvs man må ha kontroll på temperaturen i bilen), og at man kan følge med.

Gammel 14-11-09, 14:57   #16
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Kommer også an på ungene. Storesøster er veldig 'lovlydig' av seg. Det er ikke sikkert jeg lar lillebror sitte igjen i bilen når han blir større, hvis han kan ta av seg selene, ta av håndbrekket, sette i bilen i fri og sånne ting. Da får han bli med ut - (dvs hvis han beholder personligheten han har nå)

Gammel 14-11-09, 15:18   #17
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, her hjemme gjør jeg det.
En snartur på butikken, ved henting/levering i barnehagen,
på posten osv. Typiske turer som tar fra 2-3 til maks 7-8 minutter.
Jeg snur og går ut igjen og henter/sjekker unger om det tar lenger tid.

Andre steder? Nei.
Er jeg ikke kofortabel med å la bilen stå ulåst med lommeboka på dashbordet
og vinduet åpent, vel, så går jeg ikke fra ungene.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-09, 15:21   #18
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg lar aldri bilen gå på tomgang. Derimot kan jeg godt la barna sitte alene i bilen når jeg gjør små ærend.

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-09, 15:27   #19
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg lar barna (og evt mannen ) sitte i bilen mens jeg fyller bensin, men bare hvis det er betaling ved pumpa. Det er mulig jeg hadde vært mer "liberal" dersom a) vi faktisk brukte bilen i det daglige, og b) barna tålte å sitte der alene. Det kan nemlig fort blir rabalder, kan jeg tenke meg. Men da bare ved svært korte ærender. Ikke mens jeg handler matvarer i butikken, eller leverer i barnehagen.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-09, 15:38   #20
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg lar aldri bilden gå på tomgang, men ja jeg lar gutta være alene i bilen hvis det er korte ærender jeg skal. Jeg lar de ikke sitte i bilen hvis jeg skal på et senter eller Obs eller lignende, men kanskje for å gå på posten, løpe inn på Kiwi osv. Men jeg forsikrer meg om at de synes det er greit. Eldstemann kan komme seg ut av bilen selv og jeg pleier alltid å si at det ikke er lov å slippe noen inn i bilen. Jeg er max borte i 5-7 min.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:52.