Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Matte - igjen

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-11-09, 20:58   #1
Gulla
Superduperaktiv

Gulla sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Gulla er populærGulla er populærGulla er populær
Standard

Matte - igjen

Jeg fikk så god hjelp sist, så jeg prøver igjen med følgende:
v(0)=0 (vo) (altså t=0)

Newtons 2. lov: F=M*a

Luftmotstanden er (F=)-k*v^2

F=m*a => -k*v^2=m*dv/dt

finner videre at (1) dv/dt=(-k*v^2)/m

eller at (2) v`*m+k*v^2=0

Vet ikke hvilken av disse jeg skal bruke. Det er v^2 som lager problemene.

for likn. 2: kan denne settes inn i karakteristisk likning, selv om jeg har v^2?

I likn 1 kommer jeg ut med 1/v=-k*t/m. Dette må være feil, tror jeg, fordi akselerasjonen skal ikke være linjær.

Spørsmålet er altså: Hva gjør jeg med v^2?

Sist redigert av Gulla : 14-11-09 kl 21:02. Årsak: sneket seg inn en skrivefeil
Gulla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-09, 21:07   #2
apan
I mål

apan sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Matte - igjen

Hva skal du finne? Er du sikker på at det bare er luftmotstanden som virker? Har du den deriverte av farten siden du velger å gjøre om a til v-derivert?

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-09, 21:09   #3
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det et fallende legeme du regner på? Da må du vel ha med gravitasjonen i tillegg til luftmotstanden?

Gammel 14-11-09, 21:52   #4
Gulla
Superduperaktiv

Gulla sin avatar

Standard

Ønsker å finne Farten som en funksjon av tiden, v(t)
Gravidasjonskraften skal ikke regnes med.

Gammel 14-11-09, 21:55   #5
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Gulla, her.

Ønsker å finne Farten som en funksjon av tiden, v(t)
Gravidasjonskraften skal ikke regnes med.

Men hvis utgangshastigheten er null, og den eneste kraften som virker er negativ, så vil jo aldri farten øke?

Gammel 14-11-09, 22:06   #6
Gulla
Superduperaktiv

Gulla sin avatar

Standard

v(0)=vo Det vil si at hastigheten ved tiden 0 er v0. v0 er ikke definert i oppgaven, men den kan settes til feks 100m/s. Akslerasjonen her blir negativ. Hastigheten synker, når tiden øker. Oppgaven skal løses generelt.

Gammel 14-11-09, 23:08   #7
apan
I mål

apan sin avatar

apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det høres så sært ut at gravitasjonskraften ikke skal være med at jeg ikke helt fikser å sette meg inn i dette.

Gammel 14-11-09, 23:16   #8
Gulla
Superduperaktiv

Gulla sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Jeg synes det høres så sært ut at gravitasjonskraften ikke skal være med at jeg ikke helt fikser å sette meg inn i dette.

Si det til foreleseren du

Gammel 14-11-09, 23:18   #9
apan
I mål

apan sin avatar

Standard

Ja, nei, jeg skjønner det ikke er din skyld. Men hvilken realisme ser han i at man skal se på et fallende objekt der tyngdekraften ikke virker?

Når det er sagt: Jeg husker rett og slett ikke hvordan man løser diffligninger, så jeg tror ikke jeg klarer hjelpe deg.

Gammel 14-11-09, 23:19   #10
Gulla
Superduperaktiv

Gulla sin avatar

Standard

Men klarer du den med gravitasjon da? For det er v^2 som er problemet. Gravitasjonen kan jeg jo bare ta bort etterpå
Ingen har sagt at dette er fritt fall... Legemet beveger seg langs en horisontal flate, og summen av friksjon er -k*v^2

Gammel 14-11-09, 23:31   #11
apan
I mål

apan sin avatar

Standard

Altså, jeg tenker umiddelbart at jeg velger positiv retning nedover og får:
F=ma
G-L=ma der L er luftmotstand
mg-k*v^2=m*dv/dt

Alternativet med bare luftmotstand blir jo da
F=ma
L=ma
-k*v^2=m*dv/dt
som er det du selv har kommet fram til

1/v^2 dv = -k/m dt
-1/v = -k*t/m
v = m/kt

Her har jeg løst dette som en separabel diffligning, og får omtrent det samme som du fikk, bortsett fra et minustegn (husk at den intergrerte av 1/v^2 blir -1/v)
Du får ikke lineær fart her, du får at farten er omvendt proporsjonal med tiden.

Nå er jeg veldig på gyngende grunn og tar gjerne korreksjon.

Gammel 14-11-09, 23:34   #12
apan
I mål

apan sin avatar

Standard

Hm, hvordan skal vi få med v0?

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:48.