Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Dedisert vs dedikert

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Hva heter det?
Å dedikere 32 55,17%
Å dedisere 24 41,38%
Å tilegne 1 1,72%
Jeg gir fullstendig beng 1 1,72%
Deltakere: 58. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-11-09, 01:06   #1
Ulvhedina
Endelig ferdigflyttet

Ulvhedina sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Ulvhedina er litt kulUlvhedina er litt kul
Standard

Dedisert vs dedikert

Jeg tok meg selv i å se på X-faktor her på fredagskvelden. En ting er at jeg har oppdaget at jeg virkelig ikke kan fordra frk. Thorstvedt, en helt annen ting er at jeg oppdaget min egen lille talefeil. Tror jeg.

Jeg har alltid sagt at man "dedikerer" noe, for meg høres det ganske uintelligent ut med dedisert. Dog merket jeg meg at Charlotte kastet rundt på ordet dedisert uten sjenanse, og en gang holdt hun på å si dedikert, men tok seg i det.

Dette har irritert meg i hele 24 timer nå og nå må jeg ha et svar; hva heter det egentlig, og hva sier dere?

Fant dette: men øyene går i kryss på meg, tydeligvis, for jeg klarer ikke oppfatte essensen:

Sitat:

Forskjellen på dedikert og dedisert

Heter det "dedikert " eller "dedisert "? Mener å ha sett begge deler brukt. Og kan man bruke begge stavemåtene likeverdig?

Hei! Jeg har gølgende opplysninger om det du spør om, funnet i Cappelens ordbok dedikasjon -en det å dedisere; tilegnelse: feks. boken var forsynt med dedikasjon dedikere -te 1 tilpasse til et bestemt formål 2 edb reservere kanal dedisere - te tilegne: feks, hun dediserte romanen til datteren 2 edb innrette system el. utstyr mot et bestemt bruksområde (feks. bare tekstbehandling) Så ut i fra dette ser du hva ordene betyr, og hvordan de blir brukt. Håper du har fått svar på spørsmålet ditt

Ulvhedina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-09, 01:08   #2
Ulvhedina
Endelig ferdigflyttet

Ulvhedina sin avatar

Standard

Sv: Dedisert vs dedikert

Jeg har svart.

Gammel 15-11-09, 01:11   #3
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Jeg har alltid sagt dedikert, og trodd at det var det eneste rette, og jeg reagerte på dette "dedisert" på x-faktor i går kveld.

Men hva vet vel jeg...

*lærevillig*

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-09, 01:18   #4
Ulvhedina
Endelig ferdigflyttet

Ulvhedina sin avatar

Standard

Hvem er feigingen?

Gammel 15-11-09, 01:26   #5
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Dedisere.

shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-09, 01:29   #6
Misteri
Opp og ned

Misteri sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 407
Misteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt av
Standard

Nei for svarte, det heter da å dedikere?!?

Gammel 15-11-09, 06:53   #7
Left
Passiv

Standard

Det kommer vel litt an på?
Å dedisere til andre. Å være dedikert? Er jeg helt på jordet her? Det høres i hvert fall mest riktig ut i mine ører.

Svar med sitat
Gammel 15-11-09, 08:10   #8
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

Det kommer vel litt an på?
Å dedisere til andre. Å være dedikert? Er jeg helt på jordet her? Det høres i hvert fall mest riktig ut i mine ører.

Det var dette jeg også tenkte, men nå er jeg veldig forvirret.

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-09, 07:47   #9
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Dedicate på engelsk, dedisere på norsk.

Gammel 15-11-09, 08:41   #10
Miromurr
Tøff i frakk

Miromurr sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Det heter begge deler, det spørs hva du prøver å si. Jeg har ikke sett X-faktor, så jeg vet ikke hvilken sammenheng det ble brukt i der.

Gammel 15-11-09, 09:00   #11
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

X-faktordeltakerne dediserte sangene de sang til kjærester osv.

Gammel 15-11-09, 09:06   #12
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Dedisere er vel å tilegne noe til noen, som en roman man dediserer til en person, dedikere er å tilpasse noe til noe.

Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-09, 09:25   #13
cora
både her og der

cora sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 32
cora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Bokmålsordboka

TILSLAGSORDARTIKKEL FRA BOKMÅLSORDBOKA (offisiell rettskriving)dedisere~se're v2 (lat. dedicare 'innvie') skriftlig tilegne bok e l som æresbevisning boka er dedisert til barna
TILSLAGSORDARTIKKEL FRA BOKMÅLSORDBOKA (offisiell rettskriving)dedikere~ke're v2 (sm o s dedisere) tekn: tilpasse for et visst formål datasystemet er spesielt dedikert etatens behov

Jeg har alltid brukt dedisere i betydningen av å tilegne noen noe, så det ser ut til at jeg har hatt rett.

Gammel 15-11-09, 10:22   #14
Left
Passiv

Standard

Good!

Svar med sitat
Gammel 15-11-09, 11:26   #15
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av cora, her.

Bokmålsordboka

TILSLAGSORDARTIKKEL FRA BOKMÅLSORDBOKA (offisiell rettskriving)dedisere~se're v2 (lat. dedicare 'innvie') skriftlig tilegne bok e l som æresbevisning boka er dedisert til barna
TILSLAGSORDARTIKKEL FRA BOKMÅLSORDBOKA (offisiell rettskriving)dedikere~ke're v2 (sm o s dedisere) tekn: tilpasse for et visst formål datasystemet er spesielt dedikert etatens behov

Jeg har alltid brukt dedisere i betydningen av å tilegne noen noe, så det ser ut til at jeg har hatt rett.

Føyer meg til denne.

Gammel 15-11-09, 09:04   #16
Miromurr
Tøff i frakk

Miromurr sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Da er vel dedisere riktig. Mens man er dedikert til en sak, for eksempel.

Gammel 15-11-09, 10:27   #17
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Begge deler er rett, men det er to helt forskjellige ord, og de kan ikke brukes om hverandre.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-09, 12:12   #18
Nasse
Fartsfantom

Nasse sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Blogginnlegg: 30
Nasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Begge deler er rett, men det er to helt forskjellige ord, og de kan ikke brukes om hverandre.

Nemlig.

Nasse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-09, 10:28   #19
Crimina
L.F.C. supporter

Crimina sin avatar

Hvor: I bunnen
Blogginnlegg: 110
Crimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har sjelden brukt det ordet. Men jeg svarte å dedikere.

Stolt mamma til 8 flotte skapninger.
Crimina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-09, 10:31   #20
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg dediserer en sang til noen, men er dedikert i forhold til kampen mot ett-eller-annet.

Dette er da barnelærdom.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:21.