|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Pauset
|
Smaksforsterkere (glutamat)Kom over denne: http://forbrukerportalen.no/Artikler...s_til_glutamat |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Gal kattedame
|
Sv: Smaksforsterkere (glutamat)Takk for linker Jessica. Jeg håper at større deler av befolkningen etter hvert våkner i forhold til dette, men tror det vil ta lang, lang tid dessverre.
|
|
|
#3 |
|
Fru Jacobsen
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Smaksforsterkere (glutamat)Jeg har nesten sluttet å lese slikt, jeg.. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Pauset
|
Sv: Smaksforsterkere (glutamat)Jeg er enig med deg Gnuri. Det er vanskelig med alt som er farlig hele tiden. Samtidig så er det skremmende at så mange mennesker får diabetes, allergi, kreft osv. Mange barn sliter med allergier fra de er små. Det var ikke så mye av det før ferdigmattiden. En kan jo lure på hvor mye ferdigmaten virker på kroppene våre, men samtidig er jo også livsstil, miljø, stress osv noe annet nå. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Fru Jacobsen
Sv: Smaksforsterkere (glutamat)Ja det er jeg helt enig i, altså. Selv lager vi alt av middager fra bunnen av- ikke for å være sunn egentlig, men fordi jeg rett og slett synes det smaker bedre. Masse av ferdigproduktene er så fryktelig salte, synes jeg, |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Fru Jacobsen
Sv: Smaksforsterkere (glutamat)Takk for tips ang. Sverige- skal definitivt sjekke ut det når vi skal på Harrytur neste gang. Kom gjerne med konkrete tips om hva du kjøper som er bedre der. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Med & uten trylleformel.
|
Sv: Smaksforsterkere (glutamat)
|
|
|
|
#9 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Sv: Smaksforsterkere (glutamat)Absolutt helt sikkert best å lage maten fra grunnen av, men det blir litt tungvindt til tider. Jeg er nok litt lat, jeg innrømmer det, men uansett hvor mye tid og overskudd jeg måtte få, jeg lager neppe leverpostei selv...
|
|
|
#10 |
|
Med & uten trylleformel.
|
Neida. Kanskje i 30-40 % av pålegget? Det finnes også leverpostei uten smaksforsterker. F.eks Stabburets leverpostei (gul) med OMEGA 3 og Baconposteien inneholder ikke glutamat.
|
|
|
|
#11 |
|
...
Sv: Smaksforsterkere (glutamat)Vi har prøvd å styre mest mulig unna glutamat i flere år. Spesiellt i mat ungene skal ha, litt mer slepphendt med oss selv.
|
|
|
#12 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Ok, det er vel den leverposteien han får, guttungen så da er jo den grei. (Synesliksom leverposei er noe fornuftig å putte i ham...) Posesaus bruker vi nok litt mer enn vi burde, men som sagt, jeg er veldig glad i taco, og aner ikke hvordan jeg lager uten den posen...
|
|
|
#13 |
|
Med & uten trylleformel.
|
Det tror jeg ikke? Det er bare noen helt få produkter der de har kuttet det ut,
|
|
|
|
#14 |
|
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
Ang. leverpostei så leste jeg en tråd her inne der alle leverposteier unntatt Mills (den doble pakken) ble frarådet, var det noe med nitritt, mon tro? Jeg har hvertfall begynt å kjøpe kun den. Må se om jeg finner igjen tråden, lurer på om Mim skrev ganske mye bra i den.
|
![]() |
| Emneord |
| aroma, glutamat, smaksforsterkere |
|
|