Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Bør vi kjøpe beltestol når vi skal snu sønnen vår (4 år)?

Autofil Bilsnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-11-09, 21:00   #1
Cielo
Superduperaktiv
 
Cielo sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 685
Cielo er populærCielo er populærCielo er populærCielo er populær
Standard

Bør vi kjøpe beltestol når vi skal snu sønnen vår (4 år)?

Sønnen min har passert 4 år og er en lang fyr, 115 cm målte vi han til i går. Han har sittet bakovervendt helt til nå (vi har Britax Two Way Elite), men nå har han lenge klaget over vondt i beina og synes tydelig det er ubehagelig å sitte vendt bakover.
Setet vårt kan jo brukes forovervendt også, men jeg mener jeg har lest noe om at når man snur barna bør de ha beltestol?

__________________
Cielo & Tassen, f.05. og Lille Bolla, f.08.
Cielo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-09, 21:01   #2
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bør vi kjøpe beltestol når vi skal snu sønnen vår (4 år)?

Beltestol.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-09, 21:06   #3
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bør vi kjøpe beltestol når vi skal snu sønnen vår (4 år)?

Men atte, det er noe jeg lurer litt på og om noen kan forklare meg.

Sånn som jeg har skjønt det så er greia at beltestolen bruker bilens egne seler og dermed blir det ikke så hardt et rykk om man frontkolliderer. Men hva med en fremovervendt stol som er festet med bilens seler og ikke isofix, blir det ikke det samme som med en beltestol? I så fall ikke, hvorfor ikke det? Kan ikke noen fortelle meg hvorfor?

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-09, 21:08   #4
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.069
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bør vi kjøpe beltestol når vi skal snu sønnen vår (4 år)?

Du bør kjøpe beltestol.

Esme, jeg tror det er noe med vekten på stolen, at vanlige bilstoler er tyngre enn beltestoler. Men dette vet helt sikkert andre mer om enn meg.

__________________
05
Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-09, 21:08   #5
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bør vi kjøpe beltestol når vi skal snu sønnen vår (4 år)?

Dårlig belteføring er visst argumentet.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-09, 21:09   #6
D'Arcy
Snikende Ullteppe
 
D'Arcy sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 3.798
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Bør vi kjøpe beltestol når vi skal snu sønnen vår (4 år)?

Vi hadde Acta Graco Cosmic og med en sinnsykt lang fyr, så måtte vi snu han tidlig. Vi snudde stolen og den ble festet med bilens egne belter. Så satt han festet med 5-punkts-sele i dette setet. Jeg er helt ute på sånne ting nå som Ungen sitter på pute nå, men det er vel noe sånt du mener?

Altså denne:

__________________
Gutt 03
D'Arcy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-09, 21:12   #7
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.028
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bør vi kjøpe beltestol når vi skal snu sønnen vår (4 år)?

Ja, beltestol

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-09, 21:12   #8
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bør vi kjøpe beltestol når vi skal snu sønnen vår (4 år)?

Dårlig belteføring ja. På beltestolen vår er det egne "hull" (i mangel av bedre ord...) der beltet skal føres gjennom. De kan tilpasses lengde osv.

På vår TWE er det ikke slik, så det måtte man nesten bare satset på at beltet holdt seg på plass.

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-09, 21:15   #9
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bør vi kjøpe beltestol når vi skal snu sønnen vår (4 år)?

Opprinnelig lagt inn av D'Arcy, her.

Vi hadde Acta Graco Cosmic og med en sinnsykt lang fyr, så måtte vi snu han tidlig. Vi snudde stolen og den ble festet med bilens egne belter. Så satt han festet med 5-punkts-sele i dette setet. Jeg er helt ute på sånne ting nå som Ungen sitter på pute nå, men det er vel noe sånt du mener?

Altså denne:

Og det er ikke så bra å gjøre, for i en frontkollisjon holdes kroppen dønn fast, mens hodet rykkes avgårde. Veldig tøft for en liten nakke. Med bilens belter gis det litt slakk på kroppen, slik at rykket på nakken ikke blir så hardt.

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-09, 21:17   #10
D'Arcy
Snikende Ullteppe
 
D'Arcy sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 3.798
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Bør vi kjøpe beltestol når vi skal snu sønnen vår (4 år)?

Opprinnelig lagt inn av Sybil, her.

Og det er ikke så bra å gjøre, for i en frontkollisjon holdes kroppen dønn fast, mens hodet rykkes avgårde. Veldig tøft for en liten nakke. Med bilens belter gis det litt slakk på kroppen, slik at rykket på nakken ikke blir så hardt.

Nåh! Da har det skjedd endringer siden min fyr satt i sånn stol. For da fikk vi anbefalt denne både her og der. Nå er det som sagt ikke noen problem siden han nå sitter på pute med bilens sele. Men det er absolutt kjekt å få med seg utviklingen også på dette området. Takk for respons.

__________________
Gutt 03
D'Arcy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-09, 21:20   #11
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bør vi kjøpe beltestol når vi skal snu sønnen vår (4 år)?

Ja man skal følge tett med i svingene. Det er forresten stadig en debatt om det er bra eller ei med interne seler fremover.

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-09, 21:21   #12
Cielo
Superduperaktiv
 
Cielo sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 685
Cielo er populærCielo er populærCielo er populærCielo er populær
Standard

Sv: Bør vi kjøpe beltestol når vi skal snu sønnen vår (4 år)?

Dårlig belteføring, altså. Takk for svarene, da blir det nok beltestol om ikke så altfor lenge.
(Veronal, hvor lang var den unge mannen da dere snudde han, forresten?)

__________________
Cielo & Tassen, f.05. og Lille Bolla, f.08.
Cielo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-09, 21:24   #13
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.662
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bør vi kjøpe beltestol når vi skal snu sønnen vår (4 år)?

Når barnet snues bør det sitte i beltestol. Ikke 5punkt sele, og aldri pute uten rygg.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-09, 21:25   #14
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bør vi kjøpe beltestol når vi skal snu sønnen vår (4 år)?

Cielo: Har ikke målt ham på en stund, men i hvert fall 116 cm.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-09, 21:42   #15
Cielo
Superduperaktiv
 
Cielo sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 685
Cielo er populærCielo er populærCielo er populærCielo er populær
Standard

Sv: Bør vi kjøpe beltestol når vi skal snu sønnen vår (4 år)?

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Cielo: Har ikke målt ham på en stund, men i hvert fall 116 cm.

Synes de så omtrent like lange ut, ja. Så gjenstår det å se om min blir like glad som Prototypen.

__________________
Cielo & Tassen, f.05. og Lille Bolla, f.08.
Cielo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-09, 21:43   #16
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.028
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bør vi kjøpe beltestol når vi skal snu sønnen vår (4 år)?

Opprinnelig lagt inn av Cielo, her.

Dårlig belteføring, altså. Takk for svarene, da blir det nok beltestol om ikke så altfor lenge.
(Veronal, hvor lang var den unge mannen da dere snudde han, forresten?)

Vi snudde S en stund før vi burde (kremt) og jeg tipper han var rundt meteren da vi snudde. Og over vektgrensen selvsagt. Han satt veldig fint i beltestolen da (selv om jeg vet det var for tidlig. Men ift fysisk størrelse i stolen trenger man ikke være veldig lang).

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-09, 21:48   #17
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bør vi kjøpe beltestol når vi skal snu sønnen vår (4 år)?

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Vi snudde S en stund før vi burde (kremt) og jeg tipper han var rundt meteren da vi snudde. Og over vektgrensen selvsagt. Han satt veldig fint i beltestolen da (selv om jeg vet det var for tidlig. Men ift fysisk størrelse i stolen trenger man ikke være veldig lang).

Men et viktig aspekt er modenhet. For det er lett å tulle med en bilsele, det erfarte vi selv i helgen. Vi snudde vår gutt nå når han ble 3.5 år. Plutselig hadde han lagt selen bak ryggen.... Men det var en engangshendelse håper jeg. (han har sittet slik noen mnd nå)

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-09, 21:53   #18
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.107
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bør vi kjøpe beltestol når vi skal snu sønnen vår (4 år)?

Men de må ha passert 15 kilo før de kan ha bilens seler, ikke sant? Før det må de vel ha 5-punktssele?

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-09, 21:56   #19
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.028
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bør vi kjøpe beltestol når vi skal snu sønnen vår (4 år)?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Men de må ha passert 15 kilo før de kan ha bilens seler, ikke sant? Før det må de vel ha 5-punktssele?

Jada, men S passerte 15 kg raskere enn man skulle tro var mulig etter en fødsel . Nå veier han imidlertid ikke så mye mer.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-09, 22:40   #20
Stikka
...
 
Stikka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.284
Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Bør vi kjøpe beltestol når vi skal snu sønnen vår (4 år)?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Men de må ha passert 15 kilo før de kan ha bilens seler, ikke sant? Før det må de vel ha 5-punktssele?

Nei det finnes beltestoler fra 9 kg.

__________________
-------------------------------------------------------------
Hard work has a future payoff. Laziness pays off NOW
Stikka er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:44.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no