Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Barn og fritidsaktiviteter. Når bør det bli alvor?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-01-07, 08:18   #1
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Barn og fritidsaktiviteter. Når bør det bli alvor?

Jeg hørte nettopp om ei jente på åtte år som var med i et jentekor. Jentekoret er ganske kjent og profilert i lokalmiljøet, og i tidligere år har de også gjort seg bemerket nasjonalt og internasjonalt. Det er dog en god stund siden de gjorde seg bemerket nå.

Denne åtteåringen som jeg hørte om var ikke spesielt flink til å synge, men hun trivdes i koret og syns det var moro å være med der. Så en dag fikk foreldrene hennes telefon fra dirigenten med en lite hyggelig beskjed. Hun sa at jenta kunne nok like greit bare slutte med en gang, hun kom nok uansett aldri til å kunne synge en ren tone i sitt liv. Av hensyn til jenta skulle hun få fortsette frem til sommerferien, men lenger enn det var hun ikke velkommen i koret. Det ble også brukt som argument at det ikke var noen ressurser til å gi denne jenta sangundervisning alene. Hvis foreldrene ønsket kunne de ta kontakt med en privat sangpedagog. Noe som er utelukket siden det er ganske kostbart, og dessuten ganske bortkastet når jenta uansett ikke kan synge en ren tone. Det er helt sant at hun ikke er flink til å synge.

Jeg forstår på en måte at dirigenten ønsker seg klokkerene stemmer i koret, og at en som ikke kan holde en eneste tone ødelegger en hel del. Men på en annen side så er disse jentene åtte år. Jeg syns de er såpass små at de kan få være med på fritidsaktiviteter de liker og trives med selv om de ikke har verdens største talent.

Hva tenker dere andre rundt barn, alder og elitisering? Er det riktig å luke ut de som ikke får til i ung alder?

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-07, 08:23   #2
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barn og fritidsaktiviteter. Når bør det bli alvor?

Har ikke tid til å uttale meg generelt akkurat nå, men jeg synes i hvert fall at et kor med den typen ambisjoner burde ha grundige opptaksprøver først, så de slipper å sparke ut medlemmer underveis.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-07, 08:25   #3
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja. Og det hadde de tidligere da de var på høyden. Men nå sliter de med rekrutteringen og da er det tydeligvis enklere å sile underveis.

Gammel 11-01-07, 09:37   #4
Orkide
Utenlands

Orkide sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Orkide er populærOrkide er populærOrkide er populærOrkide er populær
Standard

Forferdelig leit for jenten og for foreldrene selvsagt.

Å ha brummere i et kor er rett og slett fryktelig, så om de har ambisjoner forstår jeg at de må være litt kresne.
Jeg synes likevel det er fryktelig "hardt" å kaste ut et 8 år gammelt barn fra et kor!

Orkide er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-07, 09:42   #5
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Med opptaksprøver hadde det blitt noe helt annet.

Denne måten å gjøre det på syns jeg var svært kynisk.

Gammel 11-01-07, 09:43   #6
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Synes dette er tåpelig.
Det er et kor for barn, og de skal ha det morro.
De er ikke der for de voksne sine ambisjoner om å bli et "kjent" kor.

Det der vil jeg helt klart sammenligne med å toppe et fotballag for 8 åringer. Noe som i henhold til Norges Idrettsforbund ikke er lov.

Hadde jenta vært 13-14 år kunne jeg forstått det, men det er snakk om ei lita jente som trives med å synge.
Hvorfor i all verden skal man ta fra henne denne gleden?
Bare fordi dirigenten vil blir "kjendis" og lede et kor med krystallklare barnestemmer?

Gammel 11-01-07, 09:44   #7
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Har ikke tid til å uttale meg generelt akkurat nå, men jeg synes i hvert fall at et kor med den typen ambisjoner burde ha grundige opptaksprøver først, så de slipper å sparke ut medlemmer underveis.

Jeg er enig med Tinetoff. Jeg synes egentlig ikke problemet er at de er elitisk, jeg synes at problemet er at de "later som" de er for "hvermansen" og så er det egentlig bare for de som er spesielt flinke. Det kommer sjeldent noe godt ut av å lage som om man er noe man ikke er - også for organisasjoner.

Gammel 11-01-07, 09:55   #8
Vimsen
"De"

Vimsen sin avatar

Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Det er vanskelig. Jeg skjønner korlederen, men samtidig er det vanskelig å kaste ut en 8-åring fra en aktivitet.
Jeg synes vel egentlig at det er forkastelig å eksludere BARN fra aktiviteter, uansett hva det skulle være.

Jeg tenker på idrett... Det ER en grunn til at man må være 16 år for å kunne prøve å komme med på et kretsalg feks.
Konkurranse på såpass høyt nivå for yngre barn synes jeg ikke noe om.

Gammel 11-01-07, 10:04   #9
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Jeg er enig med Tinetoff. Jeg synes egentlig ikke problemet er at de er elitisk, jeg synes at problemet er at de "later som" de er for "hvermansen" og så er det egentlig bare for de som er spesielt flinke. Det kommer sjeldent noe godt ut av å lage som om man er noe man ikke er - også for organisasjoner.

Nemlig. Jeg synes i grunnen ikke det er så veldig galt å ha f.eks. barnekor med høye ambisjoner, bare dette er klart fra begynnelsen, og silingen gjøres ved opptak og ikke underveis. Ellers hadde vi jo ikke hatt guttekor, f.eks. Jeg synes det ville vært leit uten Sølvguttene. Barneorkestre og slikt må jo også kreve et visst nivå for at det i det hele tatt skal fungere, og det må fungere for at det skal være gøy. (Jeg merker at jeg er mer positiv til utsiling når det gjelder musikk enn idrett. Fryktelig rart. )

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-07, 10:07   #10
Vimsen
"De"

Vimsen sin avatar

Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Nemlig. Det må i såfall være klart fra BEGYNNELSEN! Der ligger den lille men store forskjellen.

Gammel 11-01-07, 10:14   #11
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Standard

I min hjemby som også har et idrettslag som har toppet eliteserien innenfor denne idretten i årevis, og som jeg selv har vært en del av i 8-9 år, så starter utsilingen i 12-årsalderen, og det er fortsatt plass til dem som ikke er talentfulle.

Jeg har tenkt til å søke Vesla inn i dette koret til høsten, og håper ikke hun blir utsatt for en sånn behandling. Nå er hun flink til å synge (ikke bare jeg som sier det heller. ), men jeg blir litt skeptisk når jeg hører denne historien.

Det jeg syns er mest merkelig med hele saken er at koret høylytt gikk ut i avisen på lørdag og klaget på rekrutteringen. Kanskje ikke så rart i dagens samfunn hvor de fleste foreldre gjør alt de kan for å skåne barna mot skuffelser.

Gammel 11-01-07, 10:25   #12
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

men jeg synes i hvert fall at et kor med den typen ambisjoner burde ha grundige opptaksprøver først, så de slipper å sparke ut medlemmer underveis.

Synnes i et barnekor så skulle alle som ville få være med, ellers bør de jo ha opptaksprøver sånn som tinetoff sier

stakkars jente

Gammel 11-01-07, 10:26   #13
Kanutte
interlektuell

Kanutte sin avatar

Kanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Min erfaring er fra studentkor, og her har vi bedt folk om å slutte fordi de ikke kan synge eller holde takten. Dette bør selvsagt fanges opp på prøvesyngingen, men det er ikke like lett å vurdere kvaliteten før man ser dem i koret. En dårlig sanger kan virkelig ødelegge mye for et kor, og derfor bør man oppfordre slike til å slutte. Men det kommer også an på hvordan koret profilerer seg. Dersom det skal være et inkluderende barnekor bør terskelen for å tåle mindre gode sangere være lavere. Dette bør selvsagt opplyses om før barna melder seg inn.

Kanutte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-07, 10:30   #14
Vimsen
"De"

Vimsen sin avatar

Standard

Det er forskjell på studentkor og barnekor.

Gammel 11-01-07, 10:33   #15
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg må si meg enig med Tinetoff med flere her. Opptaksprøver er helt OK, men det er synd for jenta å miste plassen sin. Det liker jeg dårlig, selv om jeg vet hvor slitsomt det er å synge i kor med folk som ikke kan synge i det hele tatt.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-07, 10:39   #16
Kanutte
interlektuell

Kanutte sin avatar

Kanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Vimsen, her.

Det er forskjell på studentkor og barnekor.

Det kommer vel an på studentkoret.

Kanutte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-07, 10:44   #17
Vimsen
"De"

Vimsen sin avatar

Standard

Jeg tenker alder. Et voksent menneske tar vel ikke skade av å få beskjed om at de ikke helt strekker til musikalsk.

Gammel 11-01-07, 10:47   #18
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Standard

Jeg tenker alder. Et voksent menneske tar vel ikke skade av å få beskjed om at de ikke helt strekker til musikalsk.

Og hvis de gjør det så har de et alt for stort ego og trenger å bli jekket litt ned.

Nå var det heldigvis foreldrene og ikke jenta som fikk beskjeden da. Foreldrene kan jo pakke det litt inn og foreslå andre aktiviteter o.l.

Gammel 11-01-07, 10:48   #19
Vimsen
"De"

Vimsen sin avatar

Standard

JEg synes det er hjerteskjærende uansett.

Gammel 11-01-07, 10:48   #20
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Hvor: Der
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Nemlig. Det må i såfall være klart fra BEGYNNELSEN! Der ligger den lille men store forskjellen.

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:53.