|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Kald på føttene
|
Henger valg av fornavn sammen med etternavn?Har dere tatt hensyn til etternavnet når dere har valgt fornavn til de håpefulle? Eller er Ronny von Rhosenstjert og Isadora Hansen like gangbart som alt annet?
|
|
|
#2 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Henger valg av fornavn sammen med etternavn?Jeg har etternavnet i tankene, hvertfall. Det hadde nok ikke fått avgjørende betydning.
|
|
|
|
#3 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Henger valg av fornavn sammen med etternavn?Ja det har vi tatt hensyn til. Det etternavnet jeg er født med passer overhode ikke til navnet mitt. Dvs, man får ikke puste før man er ferdig med å si to fornavn og et typisk -sen navn. Det er ikke noe naturlig sted å stoppe opp. Den enen brodern har et fornavn som slutter på den samme bokstaven som etternavnet starter på, jeg synes ikke det passer så velidg bra heller. Jeg var vel kanskje litt over gjennomsnittet opptatt av at det skulle passe. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
ctrl+z
|
Sv: Henger valg av fornavn sammen med etternavn?Vi har tatt hensyn til det, ja. Nå har ingen av oss et -sennavn, men vi har valgt å droppe dobbeltnavn på barna våre fordi de har begge våre etternavn. (så får det heller være at jeg ikke fikk gjennom oppkalling fra min familie.
|
|
|
#5 |
|
priiiima donna
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Henger valg av fornavn sammen med etternavn?Ja det syns jeg!
|
|
|
#6 |
|
Gå heim, kyss din kvardag
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Sv: Henger valg av fornavn sammen med etternavn?
|
|
|
|
#7 |
|
Teller ned
Sv: Henger valg av fornavn sammen med etternavn?Ja, det er tatt hensyn til. Barna har engelsk etternavn og fornavnene står til det. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
navnet sjemmer ingen
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Henger valg av fornavn sammen med etternavn?Det har vi tatt hensyn til, ja. Mest med lyder. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Viser tenner
|
Sv: Henger valg av fornavn sammen med etternavn?Ja, ungene har begge etternavnene, og de er sjeldne (norske stedsnavn) og må staves, så da er det greiest med korte, norske navn til.
|
|
|
#10 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Henger valg av fornavn sammen med etternavn?Ja, vi hadde det iallfall i tankene. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Passiv
|
Sv: Henger valg av fornavn sammen med etternavn?Vi hadde det i tankene ja. |
|
|
|
#14 |
|
|
Sv: Henger valg av fornavn sammen med etternavn?Vi valgte ikke fornavn ut i fra etternavnet, men vi ville ikke at det skulle bli helt stilkræsj heller. Vi har et norsk, ikke helt uvanlig etternavn og ungene har forholdsvis enkle navn uten noe fiksfakseri.
|
|
|
#15 |
|
Ferdig!
Sv: Henger valg av fornavn sammen med etternavn?Vi har tatt litt hensyn til det ja, men mest ifht hvordan navnene klinger sammen med etternavnene. Ungene har to etternavn. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Sv: Henger valg av fornavn sammen med etternavn?Vi har et etternavn som man må stave seg i hjel for å forklare for folk, så vi valgte greie fornavn på gutta ja. Det er også greit at fornavnene ikke begynner på S da etternavnet begynner på S, for med vårt etternavn må man liksom ta løpefart og presentere seg dersom fornavnet slutter på bokstaven S.
|
|
|
#17 |
|
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Sv: Henger valg av fornavn sammen med etternavn?Vi hadde det vel ikke egentlig i tankene, men det er fordi vi var enige om hvilken type navn vi liker... og det er altsåen type navn som også går greit til våre etternavn. Vi bestemte ikke hvorvidt han skulle ha mitt pikenavn som mellomnavn eller ei før etter at han var født og hadde fått navn da, men altså, vi fant et navn som passet greit både med og uten mellomnavn. Men, med mellomnavn og halvlangt etternavn følte vi ikke at to fornavn var en god ide. Det ville bli fire navn, litt vel mye syntes vi.
|
|
|
#18 |
|
Har tro på forbedring
|
Sv: Henger valg av fornavn sammen med etternavn?Ja, til en viss grad.
|
|
|
#19 |
|
Pen. Så det så.
Sv: Henger valg av fornavn sammen med etternavn?Ja, vi har valgt "norske" navn som passer til veldig norske stedsetternavn. Og siden ungene (stakkars)har to stedsetternavn, så fikk de bare ett fornavn hver.
|
|
|
#20 |
|
Sliter med tastaturet
Sv: Henger valg av fornavn sammen med etternavn?Ja, det tenkte vi på. Jeg kjenner noen som har veldig pretensiøse fornavn og som heter type Johansen til etternavn. Det klinger ikke bra i mine ører. |
|
|
|
![]() |
|
|