Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Alternative juledesserter

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-12-09, 12:07   #1
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Alternative juledesserter

Jeg er oppvokst med riskrem. jeg synes det er skikkelig kjipt. Rett og slett. Grøt og krem? med rød saus...Jeg ser ikke poenget.

Jeg er blitt tipset om kirsebærsaus i stedet for bringebærsaus - og jeg er litt mer positiv, men uansett.

jeg vurderer å lage små pavlova med krem (evt kokosbollekrem), mørk sjokolade og bringebær. Kan det funker som dessert etter julens ribbe?

Gammel 01-12-09, 12:11   #2
Crimina
L.F.C. supporter

Crimina sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: I bunnen
Blogginnlegg: 110
Crimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Alternative juledesserter

Jeg synes man kan velge hvilken som helst dessert til julemiddagen jeg. Det må jo ikke være tradisjonelle desserter.

Aldri smakt pavlova. Hva er det?

Stolt mamma til 8 flotte skapninger.
Crimina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-09, 12:15   #3
Anda
Smugleser

Anda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 411
Anda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de fleste
Standard

Andamannen foretrekker hjemmelaget karamellpudding. (Som han lager selv).

Ellers så lager dere vel akkurat det dere selv har lyst på, helt uavhengig av tradisjoner? Jeg er glad i multekrem og krumkaker, men jeg gidder ikke lage det. Ikke minst fordi jeg er omtrent den eneste som liker multer i nærmeste familie.

Anda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-09, 12:18   #4
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Brenda, her.

Jeg synes man kan velge hvilken som helst dessert til julemiddagen jeg. Det må jo ikke være tradisjonelle desserter.

Aldri smakt pavlova. Hva er det?

"pikekyss med krem og bær på" - sånn i bunn og grunn

Gammel 01-12-09, 12:18   #5
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg lagde tilslørte bondepiker til dessert på julaften i fjor og det var en suksess jeg har tenkt til å gjenta i år også. Den blir best om den står en dag, så da blir den i hvert fall ikke noe stress på selve julaften.

Gammel 01-12-09, 12:19   #6
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Standard

karamellpudding er et alternativ - men jeg har aldri laget det før, så jeg er litt skeptisk. De må jeg jo lage dagen i forveien - pikekyssene kan jeg jo lage alt nå!

Gammel 01-12-09, 12:21   #7
Crimina
L.F.C. supporter

Crimina sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: I bunnen
Blogginnlegg: 110
Crimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de fleste
Standard

Takk, Bauche. Ser gode ut.

Jeg vurderer å lage himmelsk lapskaus i år, med vanlijesaus og pisket krem til.

Man blir ofte mett og tung i magen av julemiddagen og det hadde vært greit med en frisk og lett dessert.

Stolt mamma til 8 flotte skapninger.
Crimina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-09, 12:22   #8
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sherrypudding eller min nye forelskelse: sherryfromasj.

Gammel 01-12-09, 12:24   #9
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Det meste er jo godt så det er jo bare å lage det man har lyst på. Det eneste som er med riskremen, er at den er grei å gjemme mandel i. Det er ikke alle desserter som passer til denslags, og det er fast innslag og stort spenningsmoment hos oss.

Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-09, 12:25   #10
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Riskrem med kirsebærkompott, ferdig fra Nora, bare å varme opp... NAM!
Men enig at det er litt tungt etter julemiddagen. Men her er det tradisjon.

Karamellpudding er også en slager her, i alle selskaper utenom juledesserten. Den glir lett ned.
Fruktsalat!
Is og krumkake

Gammel 01-12-09, 12:34   #11
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Sherrypudding eller min nye forelskelse: sherryfromasj.

Hmmmm. Interessting. Oppskrift? *blafre med fiktivt lange øyenvipper*

Gammel 01-12-09, 12:35   #12
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Millen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtid
Standard

Tror vi skal ha is med varme bjørnebær, is er alltid godt til dessert synes nå jeg.

Gammel 01-12-09, 13:02   #13
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dronning Maud-pudding er veldig godt. Ellers vil jeg gjerne ha oppskrift på cherryfromasj.

Gammel 01-12-09, 13:06   #14
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av GinaK, her.

Riskrem med kirsebærkompott, ferdig fra Nora, bare å varme opp... NAM!

Akkurat det vi også bruker, men vi varmer den ikke opp? Synes den er best kald. Heller den rett fra posen over i en fin mugge og setter på bordet.
Riskrem med sånn vanlig rød saft-saus er jo pyton.

Vi skal ha multekrem og krumkaker, samt riskrem til dessert i år.

Gammel 01-12-09, 13:17   #15
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Når vi har riskrem har vi ikke den ferdige sausen til, jeg lager bringebærsaus selv av frosne bringebær som er tint og kjøres i foodprosessor sammen med sukker. Det er ihvertfall litt bedre enn den kjøpte sausen.

Ellers så er det en slager med creme brulee her i huset, eller fruktdessert med skikkelig god vaniljeis. Panna cotta er også populært. Sjokolademousse er godt, karamellpudding er godt, sitronfromasj er friskt og godt. Her er det bare fantasien som setter grenser!

Gammel 01-12-09, 13:22   #16
Mandino
inn i dimman

Mandino sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Mandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Mannen vil ha riskrem, men siden han fikk bestemme hovedretten, skal jeg bestemme desserten - det blir dermed krumkake med multekrem.

Mamma til to skjønne jenter.
Mandino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-09, 13:23   #17
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Standard

Jeg har også pleid å lage rødsausen fra scratch altså - uansett er jeg ikke glad i riskrem. Jeg koker grøten med vaniljestang, har vanilje liggende i fløten før jeg pisker og alt for å gjøre det litt mer spennende - men fortsatt er det trøstesløst kjipt.

Fant oppskrift på sherryfromasj på nett - får se hva det blir. Ennu er det lenge til juuul

Gammel 01-12-09, 14:06   #18
Hannah
tankefull

Hannah sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 111
Hannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt likt
Standard

Vi har Dronning Maud-pudding som juledessert. Den er kjempegod, og veldig enkel å lage. Kan finne oppskrift om du er interessert. Jeg lager den uten noe rom-smak, syns det er best.

Sist redigert av Hannah : 01-12-09 kl 14:17.
Hannah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-09, 14:11   #19
maggypop
nye muligheter

maggypop sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
maggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt likt
Standard

For et par år siden lagde min svigerinne en dessert av appelsinskiver i stjerneanis- og sukkerlake. Den var midt i blinken som avslutning på det tunge julemåltidet: frisk og lett og ganske så julete.

Gammel 01-12-09, 14:16   #20
Maxine
Einsam

Maxine sin avatar

Hvor: Heme ve Mjøsa
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Hos oss er det to som ikke skal ha noe med melk i i det hele tatt, og det pleier å bli servert to desserter, da noen ikke vil gi slipp på risgrøten. Tidligere har det vært fruktsalat, i år skal visst jeg lage brownies e.l. med bringebærsorbet til til de heldige

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:30.