Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Hvor gamle var barna da de forstod hva desember, advent og jul var?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-12-09, 22:07   #1
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvor gamle var barna da de forstod hva desember, advent og jul var?

Knerten fyller 3 år i januar. Ut fra hva jeg har sett forstår han ikke hva julaften, advent eller gavekalender er. Sistnevnte åpner vi hver dag, men hittil har legocitybeboerene blitt plassert tilbake i sine respektive luker for oppbevaring.

Så, når forstod barna hva desember og førjulstiden innebar, ikke minst julaften?

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-09, 22:10   #2
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor gamle var barna da de forstod hva desember, advent og jul var?

Min treåring (som ble tre år i oktober) har stålkontroll i år. I fjor hadde hun ikke noen formening på forhånd, så vidt vi kunne skjønne. Med unntak av at hun hadde fått med seg at julenissen var livsfarlig, så ham måtte vi avlyse. (Han satte igjen gavene før han dro sin vei da.)

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-09, 22:12   #3
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns de har skjønt ganske mye av det når de har vært rundt to/to og et halvt.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-09, 22:12   #4
Pingis
Kald på føttene

Pingis sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Sønnen min er tre år og åtte måneder, og i år skjønner han poenget. Jeg vet ikke helt hvor langt begrepsforståelsen strekker seg, men at vi teller ned til julaften, og at det er en pakke hver dag, det har han kontroll på. I fjor ga jeg opp og fjerna kalenderen etter noen dager ...

Gammel 03-12-09, 22:13   #5
Pasta
En skrue løs

Pasta sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Hun ble 4 år i september og har skjønt det i år. I fjor dreide alt seg om at nissen var kjempefarlig.

Gammel 03-12-09, 22:13   #6
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Poden har bursdag i desember (i dag, faktisk), og han husket rimeligvis ikke stort av forrige jul da han var to, men han skjønte godt konseptet med én gave hver dag i kalenderen, og at dette gjaldt frem til det var jul (hva nå dette "jul" var for noe ). Året etter, altså den desemberen han ble tre, husket han godt både kalenderkonseptet og selve julen fra året før.

Gammel 03-12-09, 22:14   #7
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I fjor. 4 år og spydde på julaften av forventningspresset.

Gammel 03-12-09, 22:25   #8
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Han forsto ganske mye i fjor ( nesten 4 år), med at det snart var jul.
Men først i år ha han skjønt dette md kun en luke/gave hvr dag i kalenderen - i fjor måtte vi ha pakkene på et sted han ikke fant dem for så å dele dem ut om morgenen.
Nå tror jeg akkurat det har å gjøre med hans nyfunnede interesse for tall, han teller luker på kalenderen og sier: "Tre i dag. I morgen er det fire, for da er det fjerde desember. I ovrerimorgen er det fem".
Og så ser det ut for at vi må tenne adventslys her hjmme også, for an hadde spurt pappaen sin etter adventslysseanse i barnehagen hvorfor vi ikke gjorde det her.

Gammel 03-12-09, 22:34   #9
Kaprifol
Kjernesnill

Kaprifol sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Min gutt på 2 år og 9 mnd har forstått noe. Han er ikke veldig entusiastisk for kalenderen, men så er den også Jul i Svingen-kalender som storesøster digger. Han husker nok ikke noe særlig fra fjoråret. Pakker vet han veldig godt hva er, og jeg gleder meg veldig til han oppdager alle gavene under juletreet. Og så gleder jeg meg til han har lært seg noen julesanger og kan synge med når vi skal gå rundt juletreet.

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-09, 22:37   #10
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Spennende å lese. Min er bare 16 mnd, og skjønner selvsagt ikke et knøtt. Han aksepterer en pakke hver dag, men peker på kalenderen og kommer med sine "øhh, øhh" som i mangel på et språk vi forstår er hans lyd for "jeg vil ha *Sett inn det som passer*" men aksepterer "Det er bare en pakke hver dag, du får en ny i morgen, kom skal vi se på den du fikk i dag..." Det er vel avledningen som funker da... Neste år vil han være knapt 2,5 men året etter der igjen bør jeg kunne forvente at han husker og skjønner litt da

Gammel 03-12-09, 22:42   #11
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Mine forsto mye den adventen/jula de var 3 år 4 mnd, men husket ikke nok fra året før til å være hysteriske av forventning. Året etter, da de var 4 år 4 mnd, var første gangen de hadde forventninger på forhånd, og stemningen i huset var deretter.

Gammel 03-12-09, 22:46   #12
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Takk for svar!

Jeg tror han forstår enkeltelementene, som adventsstjerne, julelys og pepperkaker, men han klarer nok ikke å koble de sammen enda.

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-09, 23:05   #13
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 19
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Artig tråd!

Ine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-09, 17:16   #14
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Eldstemann var tidlig ute med det meste og hadde ganske god oversikt den jula han var 2,5 år. For hans del hang det mye sammen med veldig godt språk og at barnehagen vår har veldig fokus på advent og julens budskap.
Mellomste var nok ikke helt med på greiene før den julen han fylte 4. Han hadde veldig dårlig språk og fikk nok ikke med seg alt like raskt som eldstemann.
Ruska vår har fått meg seg alt i år, hun ble 4 i sommer. Hun forteller masse om julespillene i barnehagen, om advent og hva hun gleder seg til i julen.

Gammel 04-12-09, 17:28   #15
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av kokosbolle, her.

Takk for svar!

Jeg tror han forstår enkeltelementene, som adventsstjerne, julelys og pepperkaker, men han klarer nok ikke å koble de sammen enda.

Min er jo januaring og slik var det her.

Gammel 04-12-09, 17:36   #16
Crimina
L.F.C. supporter

Crimina sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: I bunnen
Blogginnlegg: 110
Crimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de fleste
Standard

Mine har vært rundt 3-4 år når de har forstått det. Jeg har ikke vært så flink til å fortelle om dette, eller har fokus på hvorfor vi feirer jul. Så de har nok en del fokus på dette i barnehagen.

Men mest av alt så forbinder de nok jula med pakker og julenisser.

Stolt mamma til 8 flotte skapninger.
Crimina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-09, 17:40   #17
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er imponert over at dere husker sånt. Mine unger er temmelig store etterhvert, og jeg har ikke peiling overhodet på hva de skjønte til hvilken tid. Ikke i det hele tatt.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 04-12-09, 17:45   #18
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jeg er imponert over at dere husker sånt. Mine unger er temmelig store etterhvert, og jeg har ikke peiling overhodet på hva de skjønte til hvilken tid. Ikke i det hele tatt.

Altså, hvorfor tror du jeg bare refererer til yngste?

Gammel 04-12-09, 17:51   #19
Agent Scully
Truth is in the x-files

Agent Scully sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I fjor (2 år 10mnd) var ganske bortkastet, i år (3 år 10 mnd) er det mye mer interessant! Men vi er ikke helt der ennå.

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-09, 17:59   #20
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mine unger er også store, tildels voksne, men jeg husker godt at de var veldig "med" og forsto mye av opplegget rundt julen da de var 2-2,5. Ingen har kranglet på systemet med en pakke i kalenderen for hver dag, for eksempel. De har vært tidlige med språket, og da er det selvfølgelig lettere å forklare ting + at de selv får uttrykt mye mer av hva de tenker om alt som foregår.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:09.