|
|||||||
| Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Har bakt søte kaker
|
Hvor gamle var barna da de forstod hva desember, advent og jul var?Knerten fyller 3 år i januar. Ut fra hva jeg har sett forstår han ikke hva julaften, advent eller gavekalender er. Sistnevnte åpner vi hver dag, men hittil har legocitybeboerene blitt plassert tilbake i sine respektive luker for oppbevaring.
|
|
|
#2 |
|
Bedreviter
|
Sv: Hvor gamle var barna da de forstod hva desember, advent og jul var?Min treåring (som ble tre år i oktober) har stålkontroll i år. I fjor hadde hun ikke noen formening på forhånd, så vidt vi kunne skjønne. Med unntak av at hun hadde fått med seg at julenissen var livsfarlig, så ham måtte vi avlyse. (Han satte igjen gavene før han dro sin vei da.) |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Kald på føttene
|
Sv: Hvor gamle var barna da de forstod hva desember, advent og jul var?Sønnen min er tre år og åtte måneder, og i år skjønner han poenget. Jeg vet ikke helt hvor langt begrepsforståelsen strekker seg, men at vi teller ned til julaften, og at det er en pakke hver dag, det har han kontroll på. I fjor ga jeg opp og fjerna kalenderen etter noen dager ...
|
|
|
#5 |
|
En skrue løs
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvor gamle var barna da de forstod hva desember, advent og jul var?Hun ble 4 år i september og har skjønt det i år. I fjor dreide alt seg om at nissen var kjempefarlig.
|
|
|
#6 |
|
flisespikker
|
Sv: Hvor gamle var barna da de forstod hva desember, advent og jul var?Poden har bursdag i desember (i dag, faktisk), og han husket rimeligvis ikke stort av forrige jul da han var to, men han skjønte godt konseptet med én gave hver dag i kalenderen, og at dette gjaldt frem til det var jul (hva nå dette "jul" var for noe
|
|
|
#7 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Hvor gamle var barna da de forstod hva desember, advent og jul var?I fjor. 4 år og spydde på julaften av forventningspresset.
|
|
|
#8 |
|
Gullfisk
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Sv: Hvor gamle var barna da de forstod hva desember, advent og jul var?Han forsto ganske mye i fjor ( nesten 4 år), med at det snart var jul.
|
|
|
|
#9 |
|
Kjernesnill
|
Sv: Hvor gamle var barna da de forstod hva desember, advent og jul var?Min gutt på 2 år og 9 mnd har forstått noe. Han er ikke veldig entusiastisk for kalenderen, men så er den også Jul i Svingen-kalender som storesøster digger. Han husker nok ikke noe særlig fra fjoråret. Pakker vet han veldig godt hva er, og jeg gleder meg veldig til han oppdager alle gavene under juletreet. Og så gleder jeg meg til han har lært seg noen julesanger og kan synge med når vi skal gå rundt juletreet.
|
|
|
#10 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Sv: Hvor gamle var barna da de forstod hva desember, advent og jul var?Spennende å lese. Min er bare 16 mnd, og skjønner selvsagt ikke et knøtt. Han aksepterer en pakke hver dag, men peker på kalenderen og kommer med sine "øhh, øhh" som i mangel på et språk vi forstår er hans lyd for "jeg vil ha *Sett inn det som passer*" men aksepterer "Det er bare en pakke hver dag, du får en ny i morgen, kom skal vi se på den du fikk i dag..." Det er vel avledningen som funker da... Neste år vil han være knapt 2,5 men året etter der igjen bør jeg kunne forvente at han husker og skjønner litt da
|
|
|
#11 |
|
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Sv: Hvor gamle var barna da de forstod hva desember, advent og jul var?Mine forsto mye den adventen/jula de var 3 år 4 mnd, men husket ikke nok fra året før til å være hysteriske av forventning. Året etter, da de var 4 år 4 mnd, var første gangen de hadde forventninger på forhånd, og stemningen i huset var deretter.
|
|
|
#12 |
|
Har bakt søte kaker
|
Sv: Hvor gamle var barna da de forstod hva desember, advent og jul var?Takk for svar!
|
|
|
#14 |
|
Gal kattedame
|
Sv: Hvor gamle var barna da de forstod hva desember, advent og jul var?Eldstemann var tidlig ute med det meste og hadde ganske god oversikt den jula han var 2,5 år. For hans del hang det mye sammen med veldig godt språk og at barnehagen vår har veldig fokus på advent og julens budskap.
|
|
|
#15 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Hvor gamle var barna da de forstod hva desember, advent og jul var?
Min er jo januaring og slik var det her.
|
|
|
#16 |
|
L.F.C. supporter
|
Sv: Hvor gamle var barna da de forstod hva desember, advent og jul var?Mine har vært rundt 3-4 år når de har forstått det. Jeg har ikke vært så flink til å fortelle om dette, eller har fokus på hvorfor vi feirer jul.
|
|
|
|
#17 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Sv: Hvor gamle var barna da de forstod hva desember, advent og jul var?Jeg er imponert over at dere husker sånt. Mine unger er temmelig store etterhvert, og jeg har ikke peiling overhodet på hva de skjønte til hvilken tid. Ikke i det hele tatt. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Hvor gamle var barna da de forstod hva desember, advent og jul var?
Altså, hvorfor tror du jeg bare refererer til yngste?
|
|
|
#19 |
|
Truth is in the x-files
|
Sv: Hvor gamle var barna da de forstod hva desember, advent og jul var?I fjor (2 år 10mnd) var ganske bortkastet, i år (3 år 10 mnd) er det mye mer interessant!
|
|
|
#20 |
|
Fortynnet
|
Sv: Hvor gamle var barna da de forstod hva desember, advent og jul var?Mine unger er også store, tildels voksne, men jeg husker godt at de var veldig "med" og forsto mye av opplegget rundt julen da de var 2-2,5. Ingen har kranglet på systemet med en pakke i kalenderen for hver dag, for eksempel. De har vært tidlige med språket, og da er det selvfølgelig lettere å forklare ting + at de selv får uttrykt mye mer av hva de tenker om alt som foregår. |
|
|
|
![]() |
|
|