Sukkerfrie juleoppskrifter - på oppfordring
Vi har snakket litt om sukkerfrie julekaker og lignende i en annen tråd tidligere i dag, og fant ut at det var greit å ha en egen oppskriftstråd! Jeg sparker i gang med to av mine.
NB! Det vil variere hvilken type sukkererstatning de enkelte liker og tåler. Jeg bruker enten:
- naturlig søtning av frukt (eplemos, banan)
- Sukrin
- ingenting, men smakssetter med kanel, vaniilje (ekte vanilje), kardemomme etc
Dette kommer litt an på hva en liker og hva en tåler. Andre erstatninger er Stevia, Bjørkesøtt og de mer tradisjonelle søtningsstoffene. Jeg bruker ikke søtningsstoffer, men har ikke testet Stevia og Bjørkesøtt som vel har samme egenskaper som Sukrin.
Første oppskrifter ut:
Kanelpinner (det noen kaller brune pinner?)
Ca. 60 kaker
200 g smør / margarin (jeg bruker melkefri Melange siden jeg ikke tåler melk)
ca. 50 g Sukrin (100 g sukker i opprinnelig oppskrift, men jeg bruker aldri like mye Sukrin)
300 g speltmel (eller hvetemel for de som tåler det. Funker også med kombinasjon av rismel og quinoamel for cøliakere, eller med bokhvetemel og rismel)
Til utbaking: sukrin (sukker) og kanel
Rør smør og "sukker" hvitt. Arbeid inn melet. Trill små emner til fingertykke stenger. Del dem i ca 6 cm lange pinner. Rulles i "sukker"/kanel-blandingen.Stekes ved 180 grader ca 10 min, midt i ovnen. Avkjøles på rist og oppbevares i tett boks.
La gjerne deigen hvile en stund før utbakingen.
Cashipan (marsipan av cashewnøtter, funker også til vanlig marsipan med mandler)
200 g skrelte mandler (heter det det? Oppskriften min er på dansk, smuttede)
2 spk eplemos
Blend mandler eller nøtter til et fint "mel" i kjøkkenmaskin e.l., blend inn eplemosen, ferdig!
Eplemosen lager jeg selv ved å koke biter av skrelte epler lenge og vel sammen med litt usøtet eplemos/juice og evt. blende den også så den blir helt glatt. Det går også an å bruke sukkerfri eplemos, men der er det søtningsstoffer i.
Skal prøve å komme med noen flere i løpet av helgen!
Sist redigert av ingling : 18-12-09 kl 10:23.
Årsak: Prøvd ut bokhvete og rismel i oppskriften!
|