|
Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Har fått viljen sin
|
![]() Er det noen som har sydd liftgardiner med mal fra Stoff og Stil?Jeg har oppheng og oppskrift til to stykk liftgardiner liggende - har moderat med syerfaring fra før, og har fra flere blitt forsikret om at da klarer jeg å sy slike. Problemet er bare at jeg mister motet når jeg begynner å lese på oppskriften. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
...
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er det noen som har sydd liftgardiner med mal fra Stoff og Stil?Jeg har sydd selv men kjøpte ikke utstyr på Stoff og Stil. Hva slags opplegg er det da? Kanskje det er samme som jeg sydde allikevel.
![]() |
#4 |
Har fått viljen sin
|
![]() Sv: Er det noen som har sydd liftgardiner med mal fra Stoff og Stil?Jeg har ikke åpnet pakken med utstyret, bare lest gjennom oppskriften et par ganger |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
...
![]() Sv: Er det noen som har sydd liftgardiner med mal fra Stoff og Stil?Jeg tittet på nettsiden kjapt nå og det ser ganske likt ut som den pakken jeg brukte. Borrelås på toppen og tynne metallstenger til å tre inn i "lommer" man syr på i foldene?
![]() |
#7 |
...
![]() Sv: Er det noen som har sydd liftgardiner med mal fra Stoff og Stil?Ja det var lett å sy. Det er bare rette sømmer. Et godt tips er å stryke før man syr. Brett inn kantene, fest lett med nåler og så stryk. Da ligger det flatt og det er lett å sy rett, uten at stoffet sklir for mye og man trenger heller ikke "hundre" nåler. Samme med den som skal gå på tvers, med stangen i seg. Stryk en brett rett over der du vil stangen skal gå, og sy i bretten.
![]() |
#8 |
Har fått viljen sin
|
![]() Sv: Er det noen som har sydd liftgardiner med mal fra Stoff og Stil?Okei. Glimrende. Da skal jeg sette i gang når anledningen byr seg. Jeg skal ikke ha to like, men jeg har verdens kuleste stoffer - som jeg er litt redd for å klippe feil i eller kaste bort. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Hertuginne
|
![]() Sv: Er det noen som har sydd liftgardiner med mal fra Stoff og Stil?Det var ganske lett, men tok tid. Det som var vanskelig (synes jeg) var å feste på de der båndene som skal sys på. De må festes ganske så rett, og mine hadde en tendens til å lage slangemønster, til tross for at jeg hadde festet godt med knappenåler. Derfor valgte jeg å ikke bruke de båndene andre gang jeg skulle lage liftgardin, og laget bare en brett i stoffet, sånn at jeg fikk stappet inn de der stengene, og så kjøpte jeg noen enkle, små plastringer til å tre trådene igjennom og sydde dem på der brettene var. Men den metoden krever at stoffet er ganske tynt, så det hadde uansett ikke vært et alternativ for "vintergardinene" mine, for der er stoffet mye tykkere.
![]() |
#10 |
Har fått viljen sin
|
![]() Sv: Er det noen som har sydd liftgardiner med mal fra Stoff og Stil?Jeg tror det kommer til å ødelegge mønsteret i stoffet om jeg lagger sånne bretter. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
...
![]() Sv: Er det noen som har sydd liftgardiner med mal fra Stoff og Stil?Derfor det er lurt å stryke brett først der man skal sy på båndet til stengene. Da får man det helt rett uten nåler også faktisk.
![]() |
#12 |
Har fått viljen sin
|
![]() Sv: Er det noen som har sydd liftgardiner med mal fra Stoff og Stil?Stoffet må brettes ja? Hm. Kanskje jeg burde åpne pakken med stæsj sånn at jeg skjønner hva dere snakker om? |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
...
![]() Sv: Er det noen som har sydd liftgardiner med mal fra Stoff og Stil?Først så sydde jeg rundt alle kanter. Bretter inn slik at det blir pene kanter, og bredt nok nede til å stikke inn den tykke staven og oppe til å sy på borrelåsen. Bretter, stryker og så syr. Så når det er gjort fant jeg ut hvor de tynne stengene skulle være, brettet stoffet og strøk så det ble en brett på stoffet og sydde fast båndet i bretten. Gjenta så mange tynne stenger du skal ha. Tilslutt er det bare montering på stenger, treing av tråder og sånt. Kjapt forklart.
![]() |
#15 |
Hertuginne
|
![]() Sv: Er det noen som har sydd liftgardiner med mal fra Stoff og Stil?
Smart, at jeg ikke tenkte på det.
![]() |
#17 |
...
Det var mannen i stoffbutikken som tipset meg om det. Tror ikke jeg hadde tenkt på det selv.
![]() |
#18 |
Men først, kaffe!
![]() Sv: Er det noen som har sydd liftgardiner med mal fra Stoff og Stil?Jeg har sydd flere av disse. Et alternativ for å få løpegangen til stengene rette er å tegne opp en tynn strek på baksiden av stoffet der de skal sitte (Jeg har sydd alle mine foret, og da blir det på forets rette) og sørge for at båndet ligger kant i kant med linjen når du syr bortover. Mine ble pinnerett da jeg brukte den metoden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Men først, kaffe!
Det viktigste er å sy en løpegang i bunnen der vektstangen skal være. Jeg sydde for og frontstoff sammen rette mot rette og vrengte det hele. Igjen må du passe på at det blir rett, men det er ikke vanskelig. Kun rette sømmer. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|