Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Spørsmål om fortolling

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-12-09, 16:45   #1
Salt
Salt in the rainbow

Salt sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Spørsmål om fortolling

Jeg har kjøpt noen helskjønne barneklær fra Rose Lille i Danmark, men ble rent månebedotten da jeg fikk se hva Tollvesenet krevde meg for i toll / mva / hva det nå er. Kan dere se om dette virkelig stemmer?!

Jeg har kjøpt:

Knickers, 60 DKK eks. mva
Strømpebukse, 55,20 DKK eks. mva
Lue, 103,20 DKK eks. mva

SUM: 218 DKK eks. mva, som tilsvarer 248,50 NOK etter dagens kurs. I tillegg har jeg betalt hårreisende 200 DKK i porto. :grøss:

Tollvesenet har krevet meg for 224 NOK!

118,- for utlagt mva (hva betyr det?), og
106,- i fortolling inkl. mva (hva betyr det?)

Så jeg har altså betalt 224 kr for å ha handlet for 48,50 over tollgrensa, mot at jeg til sammenlikning betalte rett over 500 kr i fortolling da jeg kjøpte støvletter fra Duo Boots til ca 1800,-...

Stemmer dette, altså? Det ble noen grusomt dyre klær. At de er så fine at de nesten er verdt det er en annen sak...

Sist redigert av Salt : 07-12-09 kl 16:55.
Salt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-09, 16:48   #2
allium
Bare sær

allium sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spørsmål om fortolling

Det ser riktig ut. Mva på både vareverdi og porto, og tollgebyr i tillegg.

Spesielt tollgebyret er surt, når du bare går litt over 200-kronersgrensen, så det prøver jeg å unngå. Enten under 200, eller nærmere 1000.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-09, 16:49   #3
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Mva beregnes jo ut fra pris + porto når du først handler handler over tollgrensa, så med så høy porto blir det mye mva. Totalprisen er jo over 500 NOK, og med mva på 24 % høres 118 kr i mva ganske riktig ut. De 106 kr er vel fortollingsgebyret som de alltid tar.

Gammel 07-12-09, 16:50   #4
Salt
Salt in the rainbow

Salt sin avatar

Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Ah, jeg trodde ikke porto ble regnet med, jeg....

Gammel 07-12-09, 16:52   #5
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Det regnes ikke med før du kommer over tollgrensa - men hvis du først går over på vareverdien må du betale mva av porto også.

Det betyr at noen ganger kan det lønne seg å handle billig i butikk med høy porto framfor litt dyrere i butikk med lavere porto.

Gammel 07-12-09, 16:54   #6
Salt
Salt in the rainbow

Salt sin avatar

Standard

Åååh.. Okei, I learn the hard way..

Gammel 08-12-09, 01:56   #7
Mississippi
ull-lue

Mississippi sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Akershus
Mississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Til info så er det ikke Tollvesenet som skal ha de såkalte fortollingsgebyret, det er det fraktselskapet som skal ha, dvs Posten, DHL, UPS o.l.

Gammel 08-12-09, 09:50   #8
Stikka
...

Stikka sin avatar

Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Det regnes ikke med før du kommer over tollgrensa - men hvis du først går over på vareverdien må du betale mva av porto også.

Det betyr at noen ganger kan det lønne seg å handle billig i butikk med høy porto framfor litt dyrere i butikk med lavere porto.

Eller handle en hel masse, sende det poste restante og ta en harrytur.

Gammel 08-12-09, 09:57   #9
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Stikka, her.

Eller handle en hel masse, sende det poste restante og ta en harrytur.

Ja, det er sikkert også et alternativ hvis det ikke er maaaange timers kjøring til nærmeste postkontor i harryland.

Gammel 08-12-09, 10:05   #10
Sulphur
Plæstic pusher

Sulphur sin avatar

Sulphur er litt kulSulphur er litt kul
Standard

Lar du posten fortolle varene for deg? For du kan slippe unna noen ekstra gebyrer ved å fortolle varene selv over internett. Da må du registrere deg her: https://fortolling.toll.no/Tvinn-Internett

Sulphur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-09, 10:14   #11
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Men kan man bestemme hvem som fortoller varene?

Kommer ikke det helt an på hvordan de blir sendt?

Gammel 08-12-09, 10:36   #12
Perhonen
Pessimistisk Optimist.

Perhonen sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
Perhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Tror det er fritt frem for deg å bestemme hvem som skal fortolle ja. Derfor ble jeg potte sur engang jeg fikk et skrekkens tollgebyr på noe kaffe jeg hadde bestilt fra Sverige. Det ble en grusomt dyr kaffe. Jeg hadde tenkt å fortolle varene selv, men ble ikke spurt!!!
Ble ikke gjort noe mer med det den gangen, men neste gang jeg skal bestille fra utlandet skal jeg sjekke med tollvesenet først. Linken til twinn var kjempebra.

Perhonen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-09, 11:12   #13
Stikka
...

Stikka sin avatar

Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Tror ikke det er store forskjellen, om noe, i gebyr når man fortoller selv altså. Det kan gå raskere, men gebyr må man nok fortsatt betale.

Gammel 08-12-09, 21:52   #14
Mississippi
ull-lue

Mississippi sin avatar

Mississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Tollvesenet tar ikke gebyr, hverken om man fortoller selv eller om noen andre gjør det, men jeg er usikker på om posten tar dette gebyret uansett.
Har erfart at posten skal ha sin 100-lapp selv om varen fortolles av mottaker ...

Gammel 09-12-09, 09:43   #15
Jålebeinet
med tunga på styret

Jålebeinet sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Jålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de fleste
Standard

Fra posten.no:

Kr 106,- Ekspedisjon egenfortolling og tollagerkostnad*.
Kr 106,- Forenklet tollbehandling per oppdrag.

* Prisen dekker kostnadene knyttet til lovpålagte oppgaver som Posten må utføre: Ankomstbehandling, registrering av sendingen og pliktig tollagerregnskap overfor Tollvesenet.

Så du må betale samme beløp uansett hvem som fortoller.

Jålebeinet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-09, 10:50   #16
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Så det betyr at hvis jeg handler for 199 kroner og betaler 150 kroner i porto, så slipper jeg unna disse gebyrene? Jeg trodde proto ble inkludert uansett, nemlig, men det er altså ikke sånn?

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-09, 13:47   #17
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fadese, her.

Så det betyr at hvis jeg handler for 199 kroner og betaler 150 kroner i porto, så slipper jeg unna disse gebyrene? Jeg trodde proto ble inkludert uansett, nemlig, men det er altså ikke sånn?

Nei, det er som Stompa sier, grensen gjelder vareverdien, men hvis du går over, er også portoen med i momsgrunnlaget.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-09, 14:25   #18
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Nei, det er som Stompa sier, grensen gjelder vareverdien, men hvis du går over, er også portoen med i momsgrunnlaget.

Så kjekt! Takk for svar!

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-09, 14:58   #19
Mississippi
ull-lue

Mississippi sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Fadese, her.

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

I dette tilfellet, hvor vareverdien er 199 NOK skal ikke frakten legges til da verdien er under 200. Hadde prisen vært 200 eller mer legges frakten til.

Gammel 10-12-09, 01:40   #20
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Strengt tatt skal de faktisk ikke ta med hele fraktkostnaden.
Det er kun den biten fra norskegrensa (eller var det til grensa ) som skal være med i beregningsgrunnlaget.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:20.