Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Hvilken olje til gravlakssaus?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-12-09, 14:12   #1
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Hvilken olje til gravlakssaus?

Jeg har i mange år laget gravlakssaus (knallgod!!), og det skal jo en god slump olje i den. Jeg har hittil brukt sojaolje fordi den ikke smaker noe. Men jeg har lyst til å unngå varmbehandlet sojaolje, og lurer på om det finnes noe godt alternativ? Oljen må være smakløs og "sunn". Kokosolje/-fett stivner jo, så det kan ikke brukes. Hva bruker man?

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-09, 14:18   #2
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvilken olje til gravlakssaus?

Raps?

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-09, 14:21   #3
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Har prøvd rapsolje, Odelia. Det smakte litt som våt papp. Urk.

Gammel 16-12-09, 14:23   #4
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

¨

Jeg bruker Coops billige rapsolje, og har aldri kjent noen pappsmak i noenting.

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-09, 23:55   #5
scilla
Bør lage seg en tittel selv

scilla sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
scilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Solsikkeolje, da?

Making the decision to have a child - it`s momentous. It is to decide forever to have your heart go walking around outside your body.
scilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-09, 19:34   #6
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Standard

Ville gjerne ha noe kaldpresset, jeg...

Gammel 19-12-09, 19:54   #7
liefje
Musk

liefje sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Jeg kjöper ferdigsaus, jeg. Den er jo knallgod. :daarlig husmor:

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-09, 21:33   #8
livit
Duracell

livit sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rivieraen-Vestfold
livit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg bruker solsikkeolje til alt fordi den er såpass nøytral i smaken.

livit er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-09, 11:35   #9
sykkelpappa
<insert something witty>

sykkelpappa sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
sykkelpappa er litt kulsykkelpappa er litt kul
Standard

druekjerneolje... Litt nøtteaktig, men det er bare godt til gravlaks. Alternativt peanøttolje med mindre du har allergi da...

sykkelpappa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-09, 18:04   #10
Prilla
Superduperaktiv

Prilla sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Prilla er populærPrilla er populærPrilla er populær
Standard

Kaldpressede oljer (de jeg har prøvd som er oliven/raps) har alle hatt en ganske sterk smak. Lagde bl.a. Aioli med kaldpresset raps olje og det smakte ikke godt.
Bruker helt vanlig, rafinern soya eller raps olje når jeg lager slikt heretter.
(er jo ikke så ofte man lager slikt uansett, så da får det bare være om det er litt usunnt)

Gammel 21-12-09, 18:07   #11
Prilla
Superduperaktiv

Prilla sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Prilla er populærPrilla er populærPrilla er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av sykkelpappa, her.

druekjerneolje... Litt nøtteaktig, men det er bare godt til gravlaks. Alternativt peanøttolje med mindre du har allergi da...

Det er ganske dyre oljer eller?

Gammel 21-12-09, 20:29   #12
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mais- eller solsikkeolje. Jeg bruker ellers en del tistelolje og valnøttolje, men det synes jeg gir smak på denslags. Eventuelt blander jeg oljer.

Gammel 21-12-09, 20:32   #13
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Jeg kjenner jeg er litt nyskjerrig på en gravlakssaus med olje, jeg. Jeg bruker creme fraiche i min....

Gammel 21-12-09, 21:47   #14
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Standard

Trodde de fleste gravlaks-/sennespsauser var med olje? I min er det sennep (naturligvis), sukker, eggeplomme, eddik og olje + litt til.

Gammel 22-12-09, 09:52   #15
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

I min er det creme fraiche, to typer sennep, sukker og dill

Gammel 22-12-09, 09:53   #16
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Macadamiaolje er sunn og smaker lite.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:28.