Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva er positivt med Bakugan?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-12-09, 19:44   #1
maribo
Alltid like optimist

maribo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Orkdal
maribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hva er positivt med Bakugan?

Jobber i barnehage, og der er det mange gutter som har med seg og leker med Bakugan.
Etter jul skal vi ha prosjekt på avdelinga, med utgangspunkt i noe som ungene er opptatt av for tida. Bakugan kan være aktuelt, men jeg vet altfor lite om det - kan det forsvares å ha et pedagogisk prosjekt rundt det? Eller er det bare slossing? Hva er bra og positivt med Bakugan?
Er ikke snakk om hele barnegruppa, men et sted mellom 5 og 10 unger på prosjektet.

Gammel 16-12-09, 20:04   #2
Skvetten
Passiv

Standard

Sv: Hva er positivt med Bakugan?

Bakugan har jo utspring i animè, kan det være en ide å bruke animè som prosjekt? Det er jo en fascinerende kunstform.

Svar med sitat
Gammel 16-12-09, 20:11   #3
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi spiller mye med dem og slossing har aldri vært nevnt her i huset. Man må trille dem riktig for å få dem til å lande på et kort for å åpne seg (motorikk), og man må legge sammen poengene på kortet med g-kraften på bakuganen (matte). Alle ser forskjellige ut og kommer fra ulike "grupper" med latin-aktige navn for de ulike elementene mener jeg å huske, og som skvetten sier er det basert på Manga og anime som sier mye om japansk kultur.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-09, 20:11   #4
Fintdethei!
Javel?

Fintdethei! sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Fintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de fleste
Standard

de er små, og tar lite plass på et fullt barnerom......

bortsett fra det, ikke peiling. Men så spennende at barna får være med å velge tema å jobbe med!

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-09, 21:01   #5
Kaija
WF: Sausnebbet

Kaija sin avatar

Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Lære om magneter.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-09, 21:14   #6
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

http://www.bakugan-nordic.net/no/

Sitat:

Dan

Dan er lederen for Bakugan-kampkjemperne. Han er en 12 år gammel gutt som ikke er skoleflink, men som lærer av sine erfaringer og alltid er på jakt etter spenning. Dan bærer følelsene sine utenpå. Han har rask reaksjonsevne og tenner lett. Dans liv er konsentrert om Bakugan, og hans største ambisjon er å bli den beste Bakugan-spilleren i verden. Han er en mester i maktspill og bruker ildattributter i kamp.

Pyrus Drago er Dans skytsengel blant Bakuganene. Han er en gigantisk drakelignende Bakugan fra “Pyrus”, som har ild som attributt. Han tilhører en av de mektigste artene i Vestroia og kan utvikle seg selv uendelig. I kamp består hans styrke i å utstråle en intens varme fra kroppen som gjør at alt rundt ham går i oppløsning. Han er lederen for Bakuganene – en ekte ridder med en sterk overbevisning og et meget nært vennskap med Dan.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-09, 21:18   #7
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bakugan: The story.

Sitat:

One day, cards began to fall from the sky and were picked up by kids all over the world. The cards featured different characters, different environments, and different powers. Kids created a popular battle game not knowing that these cards actually corresponded to an alternate world called Vestroia. Kids from all over the world played with the cards, yet 6 kids stood out: Dan, Marucho, Runo, Shun, Julie and Alice. They named the monsters “Bakugans†and their elite team the “Bakugan Battle Brawlersâ€.

Vestroia is a vast dimension comprised of 6 attribute worlds: Fire, Earth, Light, Darkness, Water and Wind. At the very centre of this universe there are two opposing energy cores; THE INFINITY CORE, the source of all positive energy and… THE SILENT CORE, the source of all negative energy. Throughout history, these two opposing forces had maintained the balance of equilibrium in Vestroia.

However, there was one rogue Bakugan who lusted for control, and schemed to seize all of the power for himself. His name was Naga and his mission was to penetrate the silent core and seize its power.

Meanwhile, back on Earth a scientist named Michael had been working on a dimension transportation device. During testing of the machine, an explosion sucked him in and led him to Vestroia where he discovered the two energy cores. While trying to return to earth, he was pulled in by the evil energy of the Silent Core and became the villain known as “Hal Gâ€. While in Vestroia, Hal G encountered the Bakugan Naga, and the two made a deal - Hal G would give Naga the human world in exchange for his control over Vestroia!

Naga eventually succeeded in his goal of reaching the silent core and began to absorb its negative energy. However, the negative energy proved too much for Naga to handle. The negative energy exploded and the Infinity Core fell to earth. Vestroia erupted in pandemonium; the negative power overwhelming the minds and wills of the Bakugan who live there.

As Vestroia begun to collapse, the human world is also affected. The “Infinity Core†and “the Silent Core†are interfering with one another and starting to run wild. Now it is up to Dan and the other Battle Brawlers to find the Infinity Core and reunite it with the Silent Core to restore balance. What these young warriors initially thought was just a game has become a race to restore peace throughout the universe!

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-09, 02:06   #8
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det kommer sikkert til å falle i smak.

Vet om noen som hadde Pokemon som prosjekt i en barnehage. Det startet opp med bakgrunn i de guttene som var "hektet", men ble en aktivitet for hele barnehagen etterhvert.

Gammel 17-12-09, 08:49   #9
Simone
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Sep 2007
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Det KAN jo vere at enkelte foreldre ikkje vil like det sidan det garantert vil føre til at samtlige blir hekta på Bakugan slik at kjøpepresset aukar.
Det finns jo ei enorm mengde av diverse Bakugan-produkter i butikken.
Mi 5 år gamle datter er ikkje interessert i Bakugan i dag, men visst dette hadde blitt eit tema i barnehagen ville ho nok raskt bli hekta. Og då hadde det blitt eit evig mas om Bakugan-matboks, Bakugan-klistremerker, Bakugan-sengesett, Bakugan T-skjorte, Bakugan-ditt og Bakugan-datt.

Gammel 17-12-09, 09:05   #10
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har barnehagebarn og ville IKKE satt pris på bakugan som tema. Jeg har ikke satt meg inn i bakgrunnen, men hvis dette er slikt vi zapper forbi på tv, så gir jeg beskjed om at det er "slossing" og ikke beregnet for barn som er under 8 år. Etter å ha lest denne tråden skjønner jeg at det kanskje er deler av den som ikke er fullt så krigsfokusert, men hvis dette var tema i barnehagen, så ville ungene garantert forlangt å få se det på tv også. Jeg synes ikke barnehagen skal oppfordre til interesse rundt slike sloss-fokuserte figurer.

Gammel 17-12-09, 09:10   #11
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Bakugan gir de bortskjemte barna enda mer å skryte av, og bråkmakerne enda mer å krangle om. Beklager, jeg hater slike farsotter i skole og barnehage.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-09, 09:40   #12
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg har barnehagebarn og ville IKKE satt pris på bakugan som tema. Jeg har ikke satt meg inn i bakgrunnen, men hvis dette er slikt vi zapper forbi på tv, så gir jeg beskjed om at det er "slossing" og ikke beregnet for barn som er under 8 år. Etter å ha lest denne tråden skjønner jeg at det kanskje er deler av den som ikke er fullt så krigsfokusert, men hvis dette var tema i barnehagen, så ville ungene garantert forlangt å få se det på tv også. Jeg synes ikke barnehagen skal oppfordre til interesse rundt slike sloss-fokuserte figurer.

Hvis du bare zapper frobi vet du vel strengt tatt ikke om det er særlig nye slossing, gjør du?

Glitterbarnet leker mye mer med figurene enn han ser på serien. Han har ikke noe problem med å skjønne at han kan ha leker fra filmer han ikke får se, som f.eks. Star Wars og Indiana Jones. Bakugan får han se, fordi jeg ikke syns det er så ille, men han får f.eks. ikke se Dragon Ball som jeg syns er veldig dårlig.

Det er snakk om kuler som forandrer seg til drageliknende greier. Det er ikke akkurat G.I. Joes vi snakker om.

Gammel 17-12-09, 09:49   #13
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skjønner at dette med slossing på tv er av de tingene jeg er i overkant streng med. De får ikke se programmer hvor det er slossing (utover dytting i "Jul i Svingen"). Jeg ønsker derfor heller ikke at barenhagen oppfordrer til å se slike programmer.

Det er godt mulig at jeg må endre meg på dette når knerten blir større. Snuppa er rosaprinsesse og er like sensitiv som meg, men jeg ser jo at knerten er mer interessert i skremming og tigre/spøkelser/skumle skikkelser enn snuppa noen gang har vært.

Gammel 17-12-09, 09:54   #14
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Jeg syns man godt kan se an både slossing og årsak til slossing. Glitterbarnet får heller ikke se seriene som kun er basert på det. Men vi pleier å se seriene før vi gjør oss opp en mening om dem. Det "verste" han får se er nevnte Bakugan, og av og til Ben 10, men da kun med oss voksne til stede.

Jeg for min del syns serier som "Kodenanvn:Nabobarna" er verre enn mange av de japanske animeseriene.

Nå skal det sies at Glitterbarnet ikke engang ante at Bakugan fantes på TV før han hadde hatt figurene i ganske lang tid, og han har kanskje til sammen sett fem episoder på like mange måneder. Så det er ikke nødvendig med "hele pakka".

Gammel 17-12-09, 09:55   #15
Camomilla
Wooohhoooooo

Camomilla sin avatar

Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

Propelllen bare elsker Bakugan. Gutta i bhg har introdusert det for han. Han har ikke sett det på TV. Han syns det er gøy at de har navn, at de har mange G (?) og at de lukker seg opp når de lander på kortet.

Tips på sidelinjen: Brio på Strømmen er overpriset på dette, gå til en annen avdeling.

Gammel 17-12-09, 09:56   #16
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Simone, her.

Det KAN jo vere at enkelte foreldre ikkje vil like det sidan det garantert vil føre til at samtlige blir hekta på Bakugan slik at kjøpepresset aukar.
Det finns jo ei enorm mengde av diverse Bakugan-produkter i butikken.
Mi 5 år gamle datter er ikkje interessert i Bakugan i dag, men visst dette hadde blitt eit tema i barnehagen ville ho nok raskt bli hekta. Og då hadde det blitt eit evig mas om Bakugan-matboks, Bakugan-klistremerker, Bakugan-sengesett, Bakugan T-skjorte, Bakugan-ditt og Bakugan-datt.

Det er mange aspekter ved for eksempel animè som gjør at man ikke trenger å fokusere spesifikt på en type vare. Når det er mange som er opptatt av Bakugan kan dette være en fin innfallsport til å se på en annen del av kunsten, eller man kan som Glitter sier se på de realfaglige aspektene ved figurene. Det handler uansett om å vekke nysgjerrigheten, den som til syvende og sist er hva som skaper mennesker som stiller kritiske spørsmål. Selv er jeg stor tilhenger av utradisjonelle måter å lære på og kan love at man kan lære mye av det meste.

Trenger man å legge vekt på den delen av Bakugan?
Jeg tror at man kan lære mye av det meste. Kan fortelle at jeg har brukt Harry Potter til å lære en elev engelsk og en interesse for Pokemòn til å lære fysikk. Det er mye man kan bruke særinteresser til når det kommer til læring om man er litt kreativ.

Svar med sitat
Gammel 17-12-09, 10:03   #17
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Standard

Jeg sier ikke at Bakugan er spesielt ille, men at jeg personlig ikke synes noe om det.

Noe av grunnen til det er at de er/ligner manga, og jeg har hatt så mange dårlige opplevelser med manga i Japan. (Å være blond og ha store pupper på t-banen i Japan fikk overraskende mange menn til å tro at jeg var interessert i å lese mangaporno "sammen" med dem .... og de kvinnelige figurene var overraskende like meg .... fullstendig avsporing.)

Gammel 17-12-09, 10:06   #18
Simone
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Sep 2007
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Det er mange aspekter ved for eksempel animè som gjør at man ikke trenger å fokusere spesifikt på en type vare. Når det er mange som er opptatt av Bakugan kan dette være en fin innfallsport til å se på en annen del av kunsten, eller man kan som Glitter sier se på de realfaglige aspektene ved figurene. Det handler uansett om å vekke nysgjerrigheten, den som til syvende og sist er hva som skaper mennesker som stiller kritiske spørsmål. Selv er jeg stor tilhenger av utradisjonelle måter å lære på og kan love at man kan lære mye av det meste.

Eg er også tilhenger av utradisjonelle måtar å lære på. Særlig realfag. Men er det ikkje mulig å gjere det utradisjonelt uten å ta utgangspunkt i så vanvittig kommersielle ting som Bakugan, Pokemon og Ben10? Sjølv om barnehagen ikkje kjem til å fokusere på alle Bakugan-produkta som finns i butikken kjem ungane garantert til å bli opptatt av desse tinga uansett.

Eventuell slossing i serien på TV bryr eg meg ikkje om. Eg er såpass naiv at eg tenker at Disney Channel og andre barne-kanalar ikkje ville sent ting som definitivt er ueigna for barn pga vold. Men er syns kvaliteten på Disney Channel er såpass dårlig at eg ikkje har fortalt 5-åringen at vi har det

Gammel 17-12-09, 10:10   #19
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Simone, her.

Eg er også tilhenger av utradisjonelle måtar å lære på. Særlig realfag. Men er det ikkje mulig å gjere det utradisjonelt uten å ta utgangspunkt i så vanvittig kommersielle ting som Bakugan, Pokemon og Ben10? Sjølv om barnehagen ikkje kjem til å fokusere på alle Bakugan-produkta som finns i butikken kjem ungane garantert til å bli opptatt av desse tinga uansett.

Det som er mitt poeng er at ved å bruke en særinteresse, i dette tilfellet Bakugan som guttene er opptatt av, kan man bedre innlæringen. Ved å tematisere ut fra disse særinteressene kan man vri fokuset bort fra de eventuelle negative aspektene ved den og fokusere på det som er positivt.

Så lenge en lar barna se Jul i Blåfjell, Jul i Svingen og tilsvarende er ikke det med kommersialisering et godt argument. Disse uskyldige julekalenderne er like kommersielle.

Svar med sitat
Gammel 17-12-09, 10:10   #20
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Jeg sier ikke at Bakugan er spesielt ille, men at jeg personlig ikke synes noe om det.

Noe av grunnen til det er at de er/ligner manga, og jeg har hatt så mange dårlige opplevelser med manga i Japan. (Å være blond og ha store pupper på t-banen i Japan fikk overraskende mange menn til å tro at jeg var interessert i å lese mangaporno "sammen" med dem .... og de kvinnelige figurene var overraskende like meg .... fullstendig avsporing.)

Men manga er da enormt mye mer enn det! Det er omtrent som å si at man er i mot spillefilmer, fordi det finnes en pornostjerne man likner litt på.

Jeg har all mulig forståelse for at opplevelsene dine var ubehagelige altså.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:50.