Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er en engel en død person?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-12-09, 23:00   #1
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Er en engel en død person?

Jeg vet at begrepet "englebarn" er diskutert, fordi mange forbinder det med å være et veldig snilt barn, mens begrepet også brukes på nett av de som har mistet et barn.

Men definisjonen av engel, innebærer det egentlig personer som har gått bort? Blir folk som dør når man ser på det i f.eks. kristendommen, til engler? Eller er det mer spesielle skapninger?

På Wikipedia (jepp, der finner man jo alt) fokuserer de på engler som sendebud.

En engel er et overnaturlig, ofte bevinget åndevesen som er beskrevet i flere religioner. I jødisk, kristen, islamsk og parsisk tradisjon er englene Guds tjenere og budbringere og viser seg for menneskene gjennom åpenbaringer. Både det hebraiske ordet mal'akh (hebraisk: מלאך) og det greske ordet angelos (gresk: ἄγγελος) betyr «sendebud». Når det i Bibelen snakkes om sendebud fra åndeverdenen, oversettes dette med «engel». Bibelen skildrer englene som utstyrt med egne personligheter. Mange kirkefedre nevner englene som medhjelpere ved oppstandelsen, der de samler inn menneskelegemenes spredte levninger. [1]
«Engel» kan også brukes om tilsvarende vesener i andre religioner, om skytsånder i folketroen og symbolske fredsengler, Dødens engel, Hevnens engel og liknende. Ordet kan dessuten betegne onde ånder (demoner) som er djevelens (Lucifers) tjenere. Ordet engel kan i overført betydning i tillegg brukes om et uvanlig godt, hjelpsomt, tålmodig og elskelig menneske, gjerne ualminnelige omsorgsfulle kvinner eller snille barn.

Selv pynter jeg med engler, og synes englepynt er pent. Som humanetiker som elsker julen, så knytter jeg vel bildet av engler til det med godhet og det med omsorg, altså den overførte betydningen. Jeg så noen vegret seg for å kle barnet ut som en engel. Mens det for meg ikke hadde vært knyttet til død å kledt på dem noe sånt.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:15.