Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Mazda 5 eller Citroën Grand C4 Picasso?

Autofil Bilsnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-12-09, 09:31   #1
astrid_d
Superduperaktiv
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 637
astrid_d er populærastrid_d er populærastrid_d er populær
Standard

Mazda 5 eller Citroën Grand C4 Picasso?

Vi skal ha tre barneseter i bilen. Vi har forsøkt å få det inn i Mazdaen, noe som gikk fint. De satt bra, ingen danseplass akkurat. Ikke forsøkt på Picassoen, men der så det ut som det var relativt god plass til tre seter.

Men noen som kan dele litt synspunkter med meg?

astrid_d er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-09, 10:33   #2
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.808
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Mazda 5 eller Citroën Grand C4 Picasso?

Vi har Mazda 5 og det er en helt grei bil. Skyvedørene er geniale.. men jeg syns baksetet er litt trangt jeg da. Ihvertfall for 3 barneseter. Da tror jeg at jeg heller ville vurdert en Touran eller Peugeot 307/308/5008, hvor man har 3 hele seter bak i.
Hvordan Picassoen er vet jeg ikke, den har jeg verken sett eller prøvd.

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-09, 10:38   #3
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Mazda 5 eller Citroën Grand C4 Picasso?

Om man får plass i 5 vil vel være mye avhengig av setene man har. Trygg trafikk lister vel denne bilen som "knapp". Hvor gamle er barna nå?

Se: http://www.tryggtrafikk.no/?module=A...icShow;ID=2726

Som Mex ellers sier her, ta en titt på VW Touran.

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-09, 10:59   #4
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mazda 5 eller Citroën Grand C4 Picasso?

Vi har Mazda 5 og får fint plass til 3 bakovervendte barneseter. Har bare hatt 2, men det ene sto da på setet i midten og det andre på setet ved siden av. Setet i midten holdt seg på setet i midten (selv om dette er bare et fjollesete). (På det tidspunktet hadde vi HTS Izi Kid i midten (som jo er et omfangsrikt sete) og Britax Two-way Elite på siden.)

Skyvedørene var ganske avgjørende for oss. Eldstemann på 4,5 år går inn og ut av bilen selv. Det hadde jeg ikke turt med vanlige dører med tanke på parkerte biler ved siden av oss.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-09, 11:42   #5
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.676
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mazda 5 eller Citroën Grand C4 Picasso?

Kjørekomfortmessig, tror jeg citroën er best. Mazda 5 har jeg prøvekjørt og ble veldig skuffa over den mangledne " nybilfølelesen" (Vi kjører 10 år gammel Volvo, så jeg gleda meg litt til den følelsen) Veldig "stiv" bil, samnt at det midterste setet bak ikke er et "fullverdig" sete.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-09, 13:25   #6
Albertine
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Mazda 5 eller Citroën Grand C4 Picasso?

Vi var gjennom hele denne runden for drøye to år siden, med både Mazda 5 og Touran og Ford S-Max og vi valgte Citroen Picasso. Eneste gangen jeg angrer på det er når det er speilblankt, ellers er vi strålende fornøyd. God plass til tre barneseter baki. Men jeg drømmer om skyvedøra til Mazda'n da.

  Svar med sitat
Gammel 19-12-09, 13:36   #7
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mazda 5 eller Citroën Grand C4 Picasso?

Jeg må legge til at prisen selvfølgelig var aller viktigst. Prismessig sto det bare mellom Toyota Verso og Mazda 5 for oss. Touran, S-Max, Picasso osv. var en prisklasse høyere og dermed uaktuelt.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-09, 16:35   #8
astrid_d
Superduperaktiv
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 637
astrid_d er populærastrid_d er populærastrid_d er populær
Standard

Sv: Mazda 5 eller Citroën Grand C4 Picasso?

Vi har som sagt fått plass til tre barneseter - to forover og ett babysete med base.

Syns at skyvedørene er geniale - nesten lyst på bilen pga det. Nybilfølelse har jeg fått åkke som uansett biltype vi har forsøkt.

Takk for nyttige svar.

astrid_d er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-09, 17:25   #9
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Mazda 5 eller Citroën Grand C4 Picasso?

Babysete med base kan gjerne være litt smalere enn de større setene. Når man får flere beltestoler og skal komme til spennene blir det i en del biler der det "går akkurat" noe tungvindt å komme til.

Det er såklart også avhengig av hvilken prisklasse man skal inn i. Jeg liker kjøreegenskapene til Touran veldig godt, og bilen synes jeg også har fungert svært bra på vinterføre - og den har her også blitt satt skikkelig på prøve. Jeg liker tilbakemeldingene man også får fra bilen om føret.

Mazda 5 er også en god med gode kjøreegenskaper. En liten ting man kan merke seg er at man vel fortsatt ikke får noen original bagasjeveggløsning. F.eks. i Touran får man kjøpt en nettingvegg originalt som skal tåle over 2 tonns press. Skal man laste høyt blir slikt et must sikkerhetsmessig. Stativløsninger som "presses" mot taket trenger ikke å fungere like bra, og man får heller ikke utnyttet like mye av bagasjerommet på samme måte. Disse bilene har et ganske lite gulv i bagasjerommet sammenlignet med store stasjonsvogner, men fordelen er en bedre mulighet til å laste i høyden.

C4 grand Picasso blir jo også den klart dyreste av bilene nevnt i tråden. Rimeligste modell starter på nesten 350 000 kr etter listepris. I tillegg kommer da vinterdekk, levering og evt. annet tilleggsutstyr man måtte ha behov for. I samme prisklasse får man også Touran med DSG, som er en langt bedre automagirløsning enn EMG-kassa som Peugeot og Citrëen bruker, samt ellers høyeste utstyrsnivå.

Man kan også gjøre en vurdering om man bør satse på bensin eller diesel. Citroën leveres i Norge kun med diesel. Kjører man under 20 000 km i året kan besparelsen på enkelte områder være temmelig liten. VW sin 1.4-liters turbomotor med 140hk kjører fletta av de fleste andre bensinmotorer med omtrent samme effekt, og med at det er turbo får man noe av den samme "følelsen" som man får fra dieselmotorene. Går man opp til 370 000 får man enten 140hk bensin eller 140hk diesel med DSG :-)

Skal man ha automatgir på Mazda 5 blir det temmelig dyrt, ettersom man må opp på en kombinasjon av motor og girkasse som Mazda ikke klarer å gjøre så effektiv i henhold til forbruk, og de kan ikke levere kombinasjonen diesel og automatgir. Det høye forbruket da fører til høyt co2-utslipp, som altså avgiftsbelegges (samt høyere forbruk = dyrere i bruk). For Mazda 5 ville jeg nok også styrt unna de minste bensinmotorene.

På bruktbilmarkedet om noen år vil jeg tro Touran og Mazda 5 vil ha et lavere verditap enn Citroen.

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-09, 18:43   #10
astrid_d
Superduperaktiv
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 637
astrid_d er populærastrid_d er populærastrid_d er populær
Standard

Sv: Mazda 5 eller Citroën Grand C4 Picasso?

Takk for utfyllende svar mrc.
Kan si at Mazdaen er en 2.0 DE 110 hk Limited edition (inkluderer da bla. xenon, cd veksler, skinn, takrails, el skyvedører, bluetooth handsfree, el innfellbare sidespeil).
Tilleggsutstyr er metallic, vinterhjul på al, sykkelstativ, hengerfeste, terskellister, beskyttelses folie bagasjeromskant, skiboks lakkert i bilens farge med stativ, bagasjerom matte, ipod adapter for OEaudio (viser sangtittel i display), ipod adapter tilkobling for original audio, ryggesensor)

Picasso er 1,6HDi 110hk - EMG6 Dyn.
Inneholder da metallic, bluetooth (usb og aux), panoramatak, vinterhjul, matter, ryggesensor, el infellbare speil, atermisk frontrute, regnsensor, side og fangerlister, takrails

Begge er nye biler, od prisen ligger på omtrent det samme. Nevner ikke nøyaktig pris her, men det ligger et godt stykke under den prisen du nevner som listepris på picassoen.

Ikke noe enkelt valg dette her :-)

astrid_d er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-09, 20:12   #11
sindrome
Boler'o?
 
sindrome sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
Innlegg: 6.460
sindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Mazda 5 eller Citroën Grand C4 Picasso?

Vi har citroen'en og har tre barn med barneseter. Det er ok plass imellom dem. Vi har en bakovervendt HTS Izi Combi, en DuoLogic 2 og en Britax Kid plus eller noe sånt, altså to bakovervendte og en beltestol.

Liker bilen godt, men det er ikke noen typisk vinterbil nei.... Bra det ikke er så mye vinter her nede vanligvis....

Jeg er veldig fornøyd med girsystemet, setefjæringen, måten man kan justere setene i baksetet framover og bakover. Det er mange finesser og småting som er morsomme. Har hatt den i 18 mnd'er nå.

__________________
Storesøster '05 og Lillesøstrene '08

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-09, 20:18   #12
Albertine
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Mazda 5 eller Citroën Grand C4 Picasso?

Ja, finessene er mange og morsomme. Jeg elsker bakkestart nå, er jo bare å ta løs nå.

  Svar med sitat
Gammel 19-12-09, 21:05   #13
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Mazda 5 eller Citroën Grand C4 Picasso?

Opprinnelig lagt inn av Albertine, her.

Ja, finessene er mange og morsomme. Jeg elsker bakkestart nå, er jo bare å ta løs nå.

Hill hold begynner å komme på ganske mange biler. Er også standard på Touran med DSG, og opsjon ved manuelt gir.

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-09, 17:05   #14
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.808
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Mazda 5 eller Citroën Grand C4 Picasso?

Elektriske skyvedører tror jeg fort kan bli et stort irritasjonsmoment. Vi så på det når vi kjøpte vår, men det tok jo for ever å lukke døren, så vi valgte manuelle dører selv.
Ryggesensor hørtes veldig kjekt ut.

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-09, 17:14   #15
Estrella
♥ ♥ ♥
 
Estrella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 9.812
Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Mazda 5 eller Citroën Grand C4 Picasso?

Vi har Mazda 5 og er veldig fornøyd. Den vi har er en 2006 modell og det luktet nybil ihvertfall i et halvt år etterpå. Vi har ryggekamera på vår og jeg elsker det ryggekameraet.

__________________
Estrella og gutta.

Storebror f. 1998 og minstemann f.2002 - d.2004
Estrella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-09, 17:31   #16
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Mazda 5 eller Citroën Grand C4 Picasso?

Opprinnelig lagt inn av Mex, her.

Elektriske skyvedører tror jeg fort kan bli et stort irritasjonsmoment. Vi så på det når vi kjøpte vår, men det tok jo for ever å lukke døren, så vi valgte manuelle dører selv.
Ryggesensor hørtes veldig kjekt ut.

Ikke erfaring med elektiske dører av dette slag på noen bilder, men vil tro de av sikkerhetshensyn skal gå igjen ganske sakte siden de gjerne kan brukes uten at det direkte overvåkes, og at da barn "kan gå i mellom", slik at det skal lukkes med lav kraft for raskt stoppe hvis det blir motstand, samt at den sikkert på slutten (i hvert fall burde) gå svært sakte for å forsikre at det ikke er noen fingre i mellom....

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-09, 21:52   #17
Trixie
Bør lage seg en tittel selv
 
Trixie sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 8.241
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Mazda 5 eller Citroën Grand C4 Picasso?

Vi har C4 picasso.
Den er suveren på plass, vi har ett bakover vendt(Besafe izi combi isofix) og to forovervendt.
Vår bil går veldig fint på vinterføre, mannen prøvde den uten ESP igår, og da gikk den igrunn bedre opp bakken vår, mente han.
Vi har dog hatt litt småplunder med bremsene på den, men nå er den OK.
Ryggesensor er fint med så stor bil syns jeg.

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-09, 22:07   #18
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Mazda 5 eller Citroën Grand C4 Picasso?

Opprinnelig lagt inn av Trixie, her.

Vår bil går veldig fint på vinterføre, mannen prøvde den uten ESP igår, og da gikk den igrunn bedre opp bakken vår, mente han.

Ja, det er nok gjerne riktig. Mange vet nok ikke hvordan man slår av ESP (som kan hete noe annet avhengig av bilmerke...) - og knappen for ESP deaktiverer også antispinn. Problemet med antispinn og ESP i en bakke det kan være vanskelig å komme opp er at noen ganger må man rett og slett spinne for å komme opp de siste meterene, og det at ESP og antispinn bremser ned dekk og reduserer kraften som overføres til dekkene kan skape problemer - man stopper rett og slett opp. Så ja, sliter man med å komme opp en bakke kan man forsøke å deaktivere dette.

Jeg må ofte deaktivere ESP for å komme opp en liten, med bratt, bakke her vi bor.

Kjøreegenskaper på vinterføre handler for min del om mer enn framkommelighet, og blant annet hvordan jeg "gjennom bilen" opplever underlaget og evt. hvordan man merker at man mister grepet. Blant annet synes jeg "tilbakemeldingene" gjerne blir dårligere i en bil som har et mykt oppsett.

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:06.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no