|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Har ikke tittel
Medlem siden: Nov 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() "Takk for meg"Hvorfor skal barn på død og liv takke for seg? Greit nok at man sier "takk for seg" når man har vært i f.eks. bursdag. Men det er vel ingen krise om barnet glemmer å si det? |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Bokglad
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
![]() Sv: "Takk for meg"Jeg sier faktisk "Takk for meg" når jeg har vært hos en venninne, eller "Takk for oss" hvis vi har vært borte hos noen alle sammen. Ungene mine sier også "Takk for meg" helt av seg selv, men nekter de en dag vil jeg da ikke tvinge dem. Kjære vene, hvorfor skulle jeg vel det? |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
flisespikker
|
![]() Sv: "Takk for meg"
Jeg har ikke tenkt så veldig over det. Jeg tror bare jeg sier "takk for meg/oss" hvis det har vært en eller annen "anledning" - fest eller middag eller noe slikt, eller hvis vi har vært hos noen over en lengre periode. Sønnen min gjør det svært sjelden av seg selv, men han må uansett vanligvis minnes om å bruke høflighetsfraser. Jeg pleier å be ham takke for seg hvis han har vært i bursdag eller på middags- eller overnattingsbesøk eller noe slikt, men jeg tvinger ham ikke, nei.
![]() |
#5 |
re:designer
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: "Takk for meg"Nei vet du hva.. Skal hun liksom aldri få komme på besøk igjen nå da?!! Det å takke for gaver o.l er jo greit å si de skal si, hvis de ikke husker det, men et besøk da?? Da synes jeg heller det er viktigere å si takk for besøket hvis noen kommer hit.. Men ikke under tvang. Stakkars liten.
![]() |
#6 |
ctrl+z
|
![]() Sv: "Takk for meg"Æsj.. Jeg trodde dette var en dramatisk utmeldingstråd, jeg.
![]() |
#7 |
Har ikke tittel
Jeg er nok ganske uhøflig jeg da, for jeg sier som sagt aldri takk for meg når jeg har vært hos en venninne. Heldigvis er de like uhøflige som meg. Haha. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Til tider hjulbeint
|
1. Nei.. sier snakkes eller sees. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Mother of Dragons
|
![]() Sv: "Takk for meg"Jeg pleier å si "takk for meg" om det har vært noe litt utenom et vanlig kaffebesøk. Har man vært på middag for eksempel, så er vel det vanlig.
![]() |
#10 |
Muligens verdt å vente på
|
![]() Sv: "Takk for meg"Som regel bruker jeg å takke for meg. Det kommer litt an på hvor hyppig man møtes, men ja - jeg synes det er naturlig. Som å takke for maten. Og jeg prøver å lære barna mine å takke for seg også. Men dersom de nekter å si noe, tvinger jeg dem ikke.
![]() |
#11 |
Opp og ned
|
![]() Sv: "Takk for meg"Kommer ann på hvor jeg har vært. Stort sett sier jeg bare takk for meg i bursdager o.l. men hos svigerfar takker jeg altid for kaffen, men han er av den veldig gamle skolen, så han blir fornærmet om ikke.
![]() |
#13 |
godt brukt
|
![]() Sv: "Takk for meg"Jeg er fæææl til å takke for meg. Sikkert litt irriterende det også. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Møllspist fletthurpe
|
![]() Sv: "Takk for meg"Jeg tvinger henne ikke men jeg ber henne takke for seg når vi går og det gjør hun som oftest. Når hun ikke vil så sier jeg "takk for oss".
![]() |
#15 |
Textrovert
|
![]() Sv: "Takk for meg"Jeg sier "takk for meg/oss", men forlanger ikke mer av barna enn at de sier "ha det" på en høflig måte.
![]() |
#16 |
Har ikke tittel
Jenta sa ikke noe som helst, ikke ha det heller, selv om både jeg og min datter sa det. Og jeg må si jeg skjønner henne godt. Jeg tror hun ble lei seg, og hun ville nok satt pris på det om hun bare kunne falt gjennom et hull i bakken. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Ringskrømt
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
godt brukt
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Jeg takker for meg/oss dersom vi har vært på besøk hos noen, og da spiller det ingen rolle om det er hos en venninne av meg, hos foreldrene våre eller hvemsomhelst. Jeg kommer til å oppdra min datter til å takke for seg også, men hun er bare halvannet år, så foreløbig sier hun takk, takk når hun får noe å spise. I eksemplet du gir, synes jeg moren går altfor langt ved å si at hun aldri mer kan få gå besøk til dere igjen dersom hun ikke takker. Antakelig var hun bare sjenert, og neste gang kanskje hun takker på egenhånd. Ingen grunn til å overdramatisere slik denne moren gjorde hos deg.
![]() |
#20 |
Borte
|
![]() Sv: "Takk for meg"Jeg takker alltid for meg selv eller oss om vi har vært noe sted. Jeg har prøvd å oppfordre Vesla til å si det også, men hun får som regel et anfall av sjenerthet når jeg nevner sånt og vil ikke si et ord. Jeg syns ikke det er nødvendig å presse frem høflighetsfraser, så jeg lar henne være.
![]() |
|
|