Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Prosentregning

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-01-07, 10:27   #1
@nne
Ikke fra NM

@nne sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: arendal
@nne er litt kul@nne er litt kul@nne er litt kul
Standard

Prosentregning

Vet ikke om jeg tør å innrømme dette, men jeg har altså glemt hvordan man finner differansen mellom to tall i prosent.

Si at jeg for eksempel trenger å vite forskjellen mellom 752 og 774 i prosent. Hvordan regner jeg ut det. Kommer sikkert til å bli temmelig flau når aha-opplevelsen kommer, men det får stå sin prøve. Jeg vil gjerne "huske" dette så fort som mulig, og da tror jeg dette er plassen å spørre.

Gammel 16-01-07, 10:35   #2
Slettet bruker
Passiv

Standard

Sv: Prosentregning

774/752 = 1,029 som tilsvarer 103%.

752/774 = 0,97 som tilsvarer 97%.

Forskjellen på tallene er altså 3%.

Svar med sitat
Gammel 16-01-07, 10:44   #3
@nne
Ikke fra NM

@nne sin avatar

Hvor: arendal
@nne er litt kul@nne er litt kul@nne er litt kul
Standard

Sukk. Så enkelt og allikevel så lett å glemme. Ble flau ja. Men tusen takk til deg for raskt svar.

Gammel 15-02-12, 11:11   #4
smia
Nybegynner

Medlem siden: Feb 2012
smia har et hav av muligheter foran seg
Standard

Hei ser det er flere som har problemer med prosentregning .Jeg er bestefar til en kar på 15 år . Han spurte meg i går om hvordan han skulle finne ut hvor mye en persjon har i brutto lønn når netto lønn var 18601. det ble trukket 24 % i skatt av bruttolønn hvordan setter mann opp dette stykket

smia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-12, 11:18   #5
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ville tatt utgangspunkt i at 18601 = 76 % av det opprinnelige tallet.

18601/76 x 100 vil da gi bruttosummen, altså 100 %.
Brutto lønn er da 24 475 kroner.

Gammel 15-02-12, 13:48   #6
smia
Nybegynner

Medlem siden: Feb 2012
smia har et hav av muligheter foran seg
Standard

Tusen takk for et fint svar.Selvfølgelig alt går jo ut på 100 så her var de små grå ikke ivirksomhet

smia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-12, 14:27   #7
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av FarOutFishing, her.

774/752 = 1,029 som tilsvarer 103%.

752/774 = 0,97 som tilsvarer 97%.

Forskjellen på tallene er altså 3%.

Her er det viktig at svaret ikke er likt i begge regnestykkene - de er omtrent like.

774/752 viser den prosentvise økningen kan en si fra 752 - det er ca 2,92%

752/774 viser med det største tallet som utgangpunkt - det tilsvarer en nedgang på ca 2,84%

Det er ikke en stor forskjell, men en viktig prinsipiell forskjell. At en bør ha et bevisst forhold til hvilket tall man regner i forhold til. (kanskje noen kan forklare dette bedre enn meg)

Gammel 15-02-12, 14:56   #8
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er lettere å se hvis det er større forskjell på tallene, mkj. Hvis du f.eks. tjener 300 000 og jeg tjener 450 000, så tjener jeg 50% mer enn deg, mens du tjener 33% mindre enn meg. Så forskjellen på 300 000 og 450 000 er 50% hvis du regner den ut fra det minste tallet, og 33% hvis du regner den ut fra det største tallet.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:11.