Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Hvilken symaskin har du og er du fornøyd?

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-01-10, 20:35   #1
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bøgda
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Hvilken symaskin har du og er du fornøyd?

Jeg skal investere i en symaskin, men er litt usikker på hvor masse penger jeg skal legge i den og hva jeg kommer til å bruke den til. Men mest sannsynlig blir det til gardiner, legge opp bukser, kanskje noe småstæsj til ungene og muligens kjoler/skjørt til meg selv.

Så hvilken har du (merke, modell)? Hva er du fornøyd med? Hva savner du evt? Hva bruker du den til?

Gammel 06-01-10, 20:38   #2
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken symaskin har du og er du fornøyd?

Janome Easy Jeans - brukes til stikninger, glidelås og knapphull. Fornøyd. Spesielt fornøyd med høyt labbløft.

(I tillegg har jeg en Janome 1200D Pro - brukes til alt annet. Hadde jeg ikke hatt denne hadde jeg brukt Easy Jeans til alt annet også.)

Gammel 06-01-10, 20:42   #3
malena

malena sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg henger meg på og vil gjerne høre hva slags prisklasse nevnte maskiner ligger i.

Gammel 06-01-10, 20:43   #4
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Janome Easy Jeans ligger opp mot 4000,-.

Gammel 06-01-10, 20:43   #5
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Janome MC 6600 Professional. Brukes til alt, jeg syr ganske mye. Maskinen kostet 12 500,- for et par år siden. Før det hadde jeg som Veronal, Janome Easy Jeans - det er en arbeidshest av dimensjoner, har alle basic egenskaper og er en veldig god maskin. Jeg krevde dog bedre utvalg av sømmer osv. og valgte derfor å avansere, men om jeg hadde hatt råd, hadde jeg behold EJ også, for det er den beste maskinen til å sy gjennom flere/tykke lag, glidelåser og rettsøm generelt!!

Det eneste jeg "savner" på MC 6600 Prof. er friarmen, men nå har jeg blitt så vant til å ikke ha det, at jeg vel ikke egentlig savner det lenger. Men det er det eneste som jeg kunne ønske maskinen hadde. Ellers er den kraftig, har et stort utvalg av pyntesømmer og alfabet, større spolekapasitet ++ Det er en større og mer avansert, elektronisk maskin.

I tillegg har jeg en overlock-maskin, også fra Janome, som jeg bruker til finish mm. når jeg syr klær osv.

Gammel 06-01-10, 20:43   #6
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Min symaskin heter svigermor
Er kjempe fornøyd. Bare sier hvor lang gardinene skal være så eter en stund så er de klarer. Bukser og som må legges opp, vips så er de ferdige
Er jo bra hun kan brukes til noe

Sist redigert av Honda : 06-01-10 kl 23:38.
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-10, 20:45   #7
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde en lengre diskusjon med meg selv angående symaskin for to år siden. Jeg endte opp med å kjøpe en 1000-kronerssak på Jysk. Det er sikkert masser av ting den maskinen ikke kan gjøre, men den duger veldig fint til mitt bruk.

Jeg syr gardiner, legger opp bukser og fikser småting. Jeg har sydd noen kjoler til snuppa, men jeg ble aldri helt bitt av sybasillen.

Gammel 06-01-10, 20:47   #8
Camomilla
Wooohhoooooo

Camomilla sin avatar

Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

Jeg hadde mormoms gamle Bernina, den funka lenge. Jeg hadde den i sikkert 10 år, og mormor hadde hatt den i 20 tror jeg. Da den tok kvelden kjøpte jeg en billig maskin til drøye 1000 lappen, legg mere penger i din Martis.'
Min funker den, men det er mye som ikke jeg er fornøyd med.

Husfliden på Strømmen har mange gode maskiner.

Gammel 06-01-10, 20:48   #9
Camomilla
Wooohhoooooo

Camomilla sin avatar

Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg hadde en lengre diskusjon med meg selv angående symaskin for to år siden. Jeg endte opp med å kjøpe en 1000-kronerssak på Jysk. Det er sikkert masser av ting den maskinen ikke kan gjøre, men den duger veldig fint til mitt bruk.

Jeg syr gardiner, legger opp bukser og fikser småting. Jeg har sydd noen kjoler til snuppa, men jeg ble aldri helt bitt av sybasillen.

Sikkert lik den jeg har. Vi har samme bruk.
Det som irriterer meg mest ar at foten hopper av hver gang jeg tar stoffet ut av den. Ikke helt i hundre den undertråden heller, men grei.
Skulle jeg valgt på nytt hadde jeg lagt i litt mere.

Gammel 06-01-10, 22:50   #10
Jenna
Det ordner seg alltid

Jenna sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Jenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Så fint at denne tråden kom akkurat nå! Jeg går akkurat med de samme tankene og suger til meg alle råd som kommer.

Jenna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-10, 23:00   #11
Ullvott
Plutselig tilbake

Ullvott sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Østlandet
Ullvott er litt kulUllvott er litt kul
Standard

Jeg har en Bernina Bernette eller noe sånt? Fikk den i bursdagsgave for snart et år siden og den står fint i esken sin enda

Dårlig husmoremne ja.

Ullvott er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-10, 12:57   #12
silverknight
Nybegynner

Medlem siden: Jan 2010
silverknight har et hav av muligheter foran seg
Standard

Dette har vært tema hos meg flere ganger i det siste etter jeg hentet en urgammel Singer fra en bod, og den har stått synlig fremme til ulike prosjekter. Ikke at jeg kan anbefale en slik til alle og en hver, for den har sine begrensninger.

Men; både min mor, venner og venninner har komt med gode råd de siste ukene. For eksempel, min mor har to symaskiner, en fra slutten av 60 tallet og en ganske ny datastyrt (to år) som kan alt mulig. Begge står fremme, men hun bruker den gamle Bernina maskinen til alt annet enn broderingsfunksjonene. Den nye var faktisk skikkelig dyr i mine øyne. Jeg hørte hun snakket men en av syvenninnene side, og de har komt frem til at de beste hel mekaniske maskinene fra slutten av 50 og 60 tallet ikke står tilbake for de aller fleste moderne maskiner. De gamle har ofte flere applikasjonssømmer og funksjoner å velge mellom og til daglig vil man ikke savne noe.

Hvis man vil ha mest mulig for pengene er en brukt maskin absolutt verd å se nærmere på, og de gode helmekaniske er oftest undervurdert i butikkene.

De største fordelene med nyere maskinene er at de har flere sømmer å velge mellom, kan gjøre mye helt automatisk og fullføre ordrer valgt i programmvaren. Slike maskiner er dyre, og de er i 10.000-20.000 kr. klassen og oppover.

Man skal i hvert fall opp i 5000 kroners klassen før de nye maskinene kan erstatte de beste eldre maskinene, selv de fra 60 tallet. De gamle mekaniske var veldig presise, slitesterke, men har altså ikke så mange sømmer å velge mellom som de digitalt styrte. Det er mye fint å velge mellom både nytt og gammelt.

silverknight er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-10, 13:03   #13
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Standard

Janome Easy Jeans er en mekanisk maskin. (Verdens mest solgte, sterk og ekstra høyt syfotløft i følge reklamen.)

Gammel 07-01-10, 13:16   #14
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har Janome MC 6600 Professional som Absalone. Veldig fornøyd med den. Jeg kjøpte den brukt på finn.no for 8000, den lå vel på 12000+ ny.

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-10, 13:21   #15
Tåtti
klossemajor

Tåtti sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Æ ser Stjørdal'n
Tåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har en ganske ny Pfaff something something og er ikke bare fornøyd med sømkvaliteten. En annen ting som jeg ser nå som jeg syr en del smått barnetøy, er at friarmen burde vært smalere.

Gammel 07-01-10, 13:43   #16
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av silverknight, her.

Man skal i hvert fall opp i 5000 kroners klassen før de nye maskinene kan erstatte de beste eldre maskinene, selv de fra 60 tallet. De gamle mekaniske var veldig presise, slitesterke, men har altså ikke så mange sømmer å velge mellom som de digitalt styrte. Det er mye fint å velge mellom både nytt og gammelt.

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Janome Easy Jeans er en mekanisk maskin. (Verdens mest solgte, sterk og ekstra høyt syfotløft i følge reklamen.)

Jepp, jeg hadde arvet mors 40 år gamle Husqvarna som har tuslet og gått i mange år og som har blitt brukt mye. Men nå ble det ikke mulig å få den reparert mer.

Så da jeg skulle ha "tilsvarende" type maskin, altså en som varer i 40 år uten tøys, den skulle være kraftig og mekanisk og ikke noe som kan bli utdatert elektronisk og at det skulle være en reell sjanse for at man fikk tak i reservedeler om 30 år så var det helt klart Janome Easy Jeans som var den som utpekte seg.

Gammel 07-01-10, 15:01   #17
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Hvor: Bøgda
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Jeg har jo sett hva du har greid å trylle med den maskinen, så det er helt klart fristende, selv om jeg antar at det ikke er nok å bare kjøpe den.

Gammel 07-01-10, 15:11   #18
Ema
Bør lage seg en tittel selv

Ema sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Ema er populærEma er populærEma er populærEma er populærEma er populær
Standard

Jeg har en Bernina kjøpt i 2000, den kostet 6500,- da, den fungerer aldeles utmerket til mitt bruk.

Ema er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-10, 15:18   #19
kisha
Tar en fot av gangen

kisha sin avatar

Hvor: Havørnbyen
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Jeg kjøpte en Janome My Style 1000 til 1900,- i forrige uke. Den har rettsøm, siksakk og knappehullssøm. Det er alt jeg trenger. Den forrige maskinen min hadde alt mulig slags ekstradippedutter, men ble aldri brukt.

Gammel 07-01-10, 15:32   #20
silverknight
Nybegynner

Medlem siden: Jan 2010
silverknight har et hav av muligheter foran seg
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jepp, jeg hadde arvet mors 40 år gamle Husqvarna som har tuslet og gått i mange år og som har blitt brukt mye. Men nå ble det ikke mulig å få den reparert mer.

Husqvarna er visst litt vanskeligere å få deler till en Bernina og Singer maskiner. Uansett, om man er litt aktiv online er det utrolig hva man får tak i av brukte og ubrukte deler. Det er visst plenty deler å få til så og si alle Bernina og Singer maskiner fra 50 tallet og fremover, mange verksteder og butikker vil heller selge en ny modell enn å snakke fordelaktig om de gamle.

Noen av de gamle modellene er så populære at det er startet reproduksjoner av dem. Kopier av Singers Featherweight maskiner produseres i India og Thailand, og de gamle originale er så ettertraktet at en i bra stand koster fort 2-3 tusen. Singers Featherweight modeller ble produsert fra 20 årene og frem til 1964. Disse har ikke så mange integrerte funksjoner, men var avhengig av ekstrautstyr.

De eldre maskinene har ulike fothøyder, standard er lav, høy, skråstilt og ekstra høy. Flere av produsentene hadde føtter som var kompertible med hverandre. Hvis pris betyr noe, så får man mye for pengene i en pent brukt maskin.

silverknight er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:56.