Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Vil bilen starte igjen når det er mildere?

Autofil Bilsnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-01-10, 20:27   #1
Stine-mor
Firebarnsmor
 
Stine-mor sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 9.741
Stine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de fleste
Standard

Vil bilen starte igjen når det er mildere?



Vi har en 2007-modell Opel Zafira som bruker diesel. Den har slitt litt med å starte i kulda, men det har gått hver dag, frem til i dag.
Den står ute.

Da jeg skulle ut og hente gutten min på skolen, var det først litt grynting i bilen, før det ikke var respons i det hele tatt.

Heldigvis har vi Opel Corsa i garasjen. Den bruker bensin, og den startet uten problem.

Så vi lurer på om vi bare skal la Zafiraen stå til det er mildere. Men kan vi regne med at bilen starter igjen da? Eller?

__________________
06.09.01 ~ 25.05.03 ~ 23.01.06 ~ 12.03.09.
Stine-mor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-10, 20:40   #2
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.665
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vil bilen starte igjen når det er mildere?

Prøv å lade opp batteriet. Batterier liker ikke kulde. Eller bare starte med startkabler og kjøre en lang tur. Trener ikke være så mye mer enn det.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-10, 20:43   #3
Stine-mor
Firebarnsmor
 
Stine-mor sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 9.741
Stine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vil bilen starte igjen når det er mildere?

Pappa nevnte startskabler (ehm, ja, jeg ringte pappa ), men det burde jeg visst ikke fikle med på egenhånd.
Ting skulle gjøres i rett rekkefølge ellers ble det kluss med elektronikken?

__________________
06.09.01 ~ 25.05.03 ~ 23.01.06 ~ 12.03.09.
Stine-mor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-10, 20:44   #4
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.808
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil bilen starte igjen når det er mildere?

Mannen min mener at batteriet vil få igjen noe energi når det blir mildere, slik at det er mulig å starte bilen. (Uten at jeg skjønte mye av hva han sa. )

Var borti samme problem sjøl i går, da bilen tydligvis hadde akkurat nok batteri til å levere guttungen på skolen og kjøre meg hjem igjen, men den var død som ei sild da jeg halvannen time etterpå skulle ut og hjelpe min far å handle.

Problemet løste seg heldigvis da vi har lading til batteriet, så jeg satte strøm på, og noen timer etterpå gikk bilen som ei klokke igjen.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-10, 20:52   #5
Stine-mor
Firebarnsmor
 
Stine-mor sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 9.741
Stine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vil bilen starte igjen når det er mildere?

Vi gikk til skolen i dag siden vi var så alt for tidlig påkledd i dag (og det skjer ikke ofte), men da jeg skulle hente var det ikke mye liv i stakkaren gitt.

Men når blir det mildere da?

__________________
06.09.01 ~ 25.05.03 ~ 23.01.06 ~ 12.03.09.
Stine-mor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-10, 20:54   #6
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil bilen starte igjen når det er mildere?

Jeg har sett noen sambygdinger som har pledd over panseret på dieselbilen når den er parkert andre steder enn garasjen. Tilsvarende så jeg på en-eller-annen nettavis - der ble en eldre bil pakket inn i dyner og sånt for å få startet den. Kanskje verdt et forsøk å slenge over et ullteppe og se om du får liv i den i morgen igjen?

Hvordan går det forresten med elbiler i kulden, forresten? :digresjon:

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-10, 20:57   #7
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.908
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil bilen starte igjen når det er mildere?

Jeg har fått ladekabel til bilen. Batteriet liker seg ikke i kulda og tappes mye fortere enn vanlig. Jeg tviler på jeg trenger å lade batteriet når mildværet kommer.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-10, 21:19   #8
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.665
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vil bilen starte igjen når det er mildere?

Er vel svart kabel på først og så rød? Skal stå på pakken. Var litt usikker første gangen jeg og men gikk kjempefint.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-10, 23:32   #9
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Vil bilen starte igjen når det er mildere?

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Jeg har sett noen sambygdinger som har pledd over panseret på dieselbilen når den er parkert andre steder enn garasjen. Tilsvarende så jeg på en-eller-annen nettavis - der ble en eldre bil pakket inn i dyner og sånt for å få startet den. Kanskje verdt et forsøk å slenge over et ullteppe og se om du får liv i den i morgen igjen?

Hvordan går det forresten med elbiler i kulden, forresten? :digresjon:

Pledd over panseret? Vil ikke akkurat hjelpe mye.... Du kan alltids for en kort periode kanskje isolere en bil som er varm, men er den kald, blir den ikke noe varmere med mindre ikke temperaturen går opp.

Hvis det ikke er "liv i det heletatt", dvs. at startmotoren ikke vil gå, er det batteriet.

Hvor kaldt har det vært i dette tilfellet? Dieselen som selges i norge nå skal klare godt under 20 minusgrader. En del steder hvor det er ekstra kaldt har de også diesel som er laget for å tåle ennå lavere temperatur. Som regel er det nok heller batteriene som blir problemet.

Viktig å prøve å unngå for mye småkjøring. Og skal man en kort tur på butikken kan det være at man faktisk bare bør unngå å bruke varmeseter og varmeapperat for å redusere belastningen på batteriet. Har man hatt mye småkjøring kan det være lurt nå å ta seg en lengre tur slik at batteriet blir bedre ladet igjen.

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-10, 23:33   #10
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Vil bilen starte igjen når det er mildere?

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Hvordan går det forresten med elbiler i kulden, forresten? :digresjon:

Varierer sikkert veldig. Vil tro en del sliter med å komme seg spesielt langt uten at tilleggsvarmer har stått på i lang tid og det også da er slik at batteriene drar nytte av varmen i kupe.

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-10, 23:36   #11
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Vil bilen starte igjen når det er mildere?

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Jeg har fått ladekabel til bilen. Batteriet liker seg ikke i kulda og tappes mye fortere enn vanlig. Jeg tviler på jeg trenger å lade batteriet når mildværet kommer.

Husk også at hvis batteriet er over fem år gammelt og begynner å vise slike symptomer kan det være på tide å skifte.

Her har vi vel hatt det på det meste mellom -20 og -25. I tillegg kanskje ennå kaldere der kona har bilen parkert på jobben. Bilen har starten uten problemer (diesel, egentlig en god del småkjørt i det siste og 4 år gammelt batteri)

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-10, 23:40   #12
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil bilen starte igjen når det er mildere?

Mange som sliter i kulda, hver eneste morgen hører jeg "ririririririrrirrrr" utenfor soveromsvinduet, naboene som ikke får start på bilene sine. Vår starter heldigvis uten problemer selv om den står ute, men den går på bensin da, siden noen nevnte at dieselbiler kunne være trøblete i kulda.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-10, 23:45   #13
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vil bilen starte igjen når det er mildere?

Er det batteriet så må det lades, eller kjøres. Husk bare å bruk riktige startkabler om dere skal bruke det, og bilen er av nyere modell. Er mye elektronikk som kan gå til H ved bruk av kabler.

Har bilen evt stoppet pga at vannet har frosset i den, så vil den starte når dette har tint, men vær da forberedt på at rør og slanger kan ha sprukket pga isen.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-10, 23:47   #14
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Vil bilen starte igjen når det er mildere?

Bilen vår hadde også dødt batteri i dag, så måtte nok ta bussen gitt. I morgen skulle sambo kjøpe batterilader, og ta batteriet inn.

  Svar med sitat
Gammel 09-01-10, 01:14   #15
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.808
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil bilen starte igjen når det er mildere?

Opprinnelig lagt inn av Isolde, her.

Er vel svart kabel på først og så rød? Skal stå på pakken.

Ok - nå er det på tide at jeg går og legger meg, for dette klarte jeg å tolke til at du rødprikket bateriet.

Lever for mye på FP? Jeg?

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-10, 01:35   #16
baltie
Den paranoide androide
 
baltie sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Trondheim
Innlegg: 375
baltie er populærbaltie er populærbaltie er populærbaltie er populær
Standard

Sv: Vil bilen starte igjen når det er mildere?

Opprinnelig lagt inn av Isolde, her.

Er vel svart kabel på først og så rød? Skal stå på pakken. Var litt usikker første gangen jeg og men gikk kjempefint.

Rødt og dødt først. Koble først rød kabel på plusspolen på det døde batteriet. Så kobler du den andre enden til plusspolen på bilen du stjeler batterikraft fra. Så kobler du svart kabel på minuspolen på dødt batteri, og den andre enden setter du på noe metall på den andre bilen så langt unna batteriet som mulig. F.eks en skrue eller bolt i tilknytning til motoren. Så kan du prøve å få start på motoren. Du kobler fra i motsatt rekkefølge, etter at det har stått og gått en stund. Det er veldig viktig at du starter med å ta svart kabel av først. Og så kjører du en tur til Biltema og kjøper en batterilader...

Det aller beste er å bruke batterilader en stund først, så er du sikker på at du ikke herper noe elektronikk med startkablene.

baltie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-10, 01:42   #17
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vil bilen starte igjen når det er mildere?

Opprinnelig lagt inn av baltie, her.


Det aller beste er å bruke batterilader en stund først, så er du sikker på at du ikke herper noe elektronikk med startkablene.

Egentlig så skal man styre langt unna startkabler. Spesielt på nyere biler med mye elektronikk.

Vi har nye biler, og jeg har klar beskjed: får jeg trøbbel med å starte, så skal jeg IKKE løpe til nærmeste bil å spørre om kabler. Det har vi ikke råd til, rett og slett...

Her hjemme har vi en nødstarter stående klar. Den er sikker, og veldig effektiv, så lenge den er ladet, eller i nærheten av bilen

Får jeg trøbbel borte, så har jeg to telefon-nr klar: Falken og Viking. De kommer med sikkert utstyr som ikke kverker elektronikken. Ja, de koster litt å bruke, om man ikke har medlemskap, men de koster mindre enn det koster å ødelegge en bil pga uvettig bruk av startkabler...

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-10, 01:44   #18
baltie
Den paranoide androide
 
baltie sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Trondheim
Innlegg: 375
baltie er populærbaltie er populærbaltie er populærbaltie er populær
Standard

Sv: Vil bilen starte igjen når det er mildere?

Er i grunn veldig enig med deg. Ville ikke brukt startkabler med vår nye bil...

baltie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-10, 02:06   #19
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vil bilen starte igjen når det er mildere?

Hovedregelen er vel, for de som har litt peiling på bil og elektronikk, er at startkabler er tabu...

Jeg har en gang stått med flatt batteri, og vært desperat etter hjelp. Jeg vist da at kabler var tabu, så til tross for at jeg hadde det travelt, så ringte jeg Falken.

Da hjelpen omsider kom, så kikka fyren storøyd på meg og bilen, hvorpå han kommenterte at det var imponerende at jeg ikke hadde spurt noen om hjelp. Jeg fortalte han da at jeg har da litt peiling...

Jeg kunne forresten myrdet vedkommende på telefonsentralen til Falken den gangen, da jeg ringte og sa at jeg sto med flatt batteri på et kjøpesenter, og at jeg trengte hjelp, hvorpå morroklumpen i andre enden kvitterer kjapt med: "næmmen, stakkars...er det noen som har tråkket flatt batteriet ditt?"...

Stresset, høygravid og hormonell som jeg var, så tok det lang tid før jeg kunne le av den kommentaren (vissheten om at det var min feil at jeg var tom for strøm, gjorde det jo ikke noe bedre heller... Jeg hadde gått fra bilen med lysene på, hele dagen)

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-10, 03:54   #20
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.393
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil bilen starte igjen når det er mildere?

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Hvordan går det forresten med elbiler i kulden, forresten? :digresjon:

Vår elbil stod alltid i garasje på vinteren om den ikke var parkert for kortere tid i byen. Den startet uten problemer, men den trakk betydelig mer strøm også uten at vi brukte så mye varme. Jeg skulle tro at vi kanskje hadde 70 % kjørelengde på vinteren når det var kaldt sammenlignet med sommeren.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:54.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no