Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Dyrevelferd

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-01-10, 14:04   #1
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Dyrevelferd

Ja, det er et tema som er oppe fra tid til annen på alle forum tror jeg. Men det er veldig interessant som emne, og det er veldig vanskelig å finne ut hva som er riktig, eller kanskje heller hva som er gjennomførbart.

For hva er god dyrevelferd?
Hvor bra må dyrene ha det for at vi med god samvittighet skal kunne bruke produkter som kommer av at vi driver oppdrett på dyr. Alt i fra kyr og sauer til mink og sølvrev.
Og vilt for den del.

Jeg er vel en av dem som tenker en god del på dette, men samtidig bruker mye produkter laget av dyr, eller deler av dyr.

Hvis vi skal starte et sted da, feks med kyr.
Hvor høy kilospris er vi villige til å betale for kjøtt? Det er ikke mye. Det klages stadig på kjøttprisen her i landet.
Hvordan skal vi sørge for at kyr og okser får det bedre men samtidig holde prisene nede, og gjerne senke de også?
Det har sjo skjedd mye på den fronten de siste årene, bla skal dyrene gå mye mer ute nå enn før. Men når de står på bås så står de på bås i de fjøsene som fortsatt har båser. De fraktes lengre og lengre før slakting for å spare penger. Noe som fører til økt stress og mange transportskader på dyrene som igjen gir unødvendlig lidelse for dyret.

Klarer vi å samkjøre tanken om velferd for dyra og prisen vi betaler økonomisk for produktene?

Nå har ikke jeg full oversikt over alt rester av dyr brukes til, men det er kanskje noen som har det. For jeg tror en slik liste vil vise at så og si ingen av oss helt klarer oss uten produkter fremskaffet av dyr. Det krever i så fall utrolig mye av en som forbruker.

Jeg kunne sikkert skrevet veldig mye mer om temaet, og jeg er så langt fra kunnskapsrik på temaet, men som sagt så tenker jeg mye på det.

Personlig tror jeg det er så mange sider av saken når det kommer til forholdet mellom mennesker og bruken av dyr, at det er umulig å komme frem til noen fasit. Men det er jo spennende å diskutere da.

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-10, 16:06   #2
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.509
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dyrevelferd

Denne debatten er jeg gjerne med på

På helt generell basis så er dyrevelferden i Norge svært god.
Men man ser en økning i antall dyretragedier, og det er en kninkende klar sammenheng mellom prispress og nedadgående dyrevelferd.
I tillegg kommer økonomien hos de som driver med produksjonsdyr inn.
Om de får bedre økonomi vil det som regel alltid komme dyra til gode.
Pr i dag jobber mange både 2 og 3 årsverk alene og lever på lønna til kona ( dette er tall som kan bekreftes). Det er jo ingen tvil om at dyra lider under det. Der er alle fagfolk klare. Når bondekona begynner å jobb utenfor fjøset går kalvedødligheten og sykdomsraten på kua opp.
For å fortette den gode dyrevelferden vi har i Norge i dag, må vi innse at velferd for dyra koster penger. Så enkelt er det.
Dessuten føler jeg at kjærledyra er en glemt del av dyreholdet. Vi har ingen kontroll, ingen regler og intet register over disse. Det synes jeg er tragisk. Det er ingen menneskerett å ha dyr!!!

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-10, 11:27   #3
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.509
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dyrevelferd

Som du ser, er ikke dyrevelferd noe som fenger.
Folk flest vil ikke forholde seg til at maten de spiser en gang har vært et levende dyr og at deres valg i matbutikken kan påvirke dette dyrets livskvalitet den tiden det lever. Noen bryr seg heller ikke, det er overraskende mange der ute som ikke synes dyr har noen egenverdi.
Skremmende og trist men helt i tråd med hva jeg ser også andre steder.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-10, 11:36   #4
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dyrevelferd

Hei Floksa
Så ikke at du hadde lagt til et innlegg her jeg.

Jeg ser også at dette er et tema som ikke fenger. Rart egentlig når det fenger med pels og også når man ser konkrete eksempler om temaet i media osv.

Jeg tror det handler om at mange velger å lukke øynene fordi det blir litt mye å svelge, og at man rett og slett ikke orker å tenke på enda flere vonde ting enn de allerede gjør i hverdagen.

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-10, 11:39   #5
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dyrevelferd

Jeg tror ikke det nødvendigvis er temaet som ikke fenger, men kanskje problemstillingen ikke er presentert på en fengende måte. Kjøttpriser er ikke noe som jeg noensinne har hatt en oppfatning av og jeg kan aldri huske at det har vært noen opprivende diskusjoner på FP om at kjøttprisen er for høy. At et av utgangspunktene for å dra i gang en diskusjon er at det klages mye på kjøttprisene i dette landet så må jeg innrømme at jeg faller ganske umiddelbart av lasset.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-10, 11:39   #6
Mississippi
ull-lue
 
Mississippi sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Akershus
Innlegg: 2.327
Mississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Dyrevelferd

Jeg vet lite om økonomi i norske fjøs. Korn, kjøtt og melkeproduksjon subsidieres jo men jeg ser klart for meg at den ordningen kanskje ikke er god nok, at det blir 'for' dyrt å drive produksjon som tvinger bønder ut i andre jobber.
Men det er vel ganske strenge krav til velferd i norske fjøs. Det handler vel om hvorvidt vi aksepterer disse kravene. At 'utetidene' til kua er gode nok for oss eller om vi i det hele tatt bryr oss ...
Vi bifaller vel ofte de norske kravene samtidig som vi gladelig kjører til Sverige for å kjøpe det billigste kjøttet ... Og EU har kanskje litt andre krav ...?
Mulig jeg er på jordet her, da må evt noen opplyse meg ...
Hvis det i det hele tatt gir noen mening ...

__________________
"Det er ikke dråpen som får begeret til å flyte over. Problemet er at da dråpen kom var begeret alleredet fullt, og det hadde ikke dråpen noe med, den hadde jo nettopp kommet" -Karsten Isachsen
Mississippi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-10, 11:52   #7
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dyrevelferd

Kanskje jeg bommet litt med åpningsinnlegget da.
For hovedpoenget er ikke kjøttpris. Hovedpoenget er hvor mye er vi villig til å ofre for at dyrene skal ha det bra. Og da er et eksempel på det hvor mye vi er villig til å betale for kjøttdeigen vår.

Nå har det ikke vært opprivende diskusjoner om dette her inne, men jeg har sett det nevnt i flere tråder at det er for dyrt i forhold til andre ting. Og priser på forskjellig kjøtt, feks var det noe diskusjon da noen foreslo å doble prisen på kylligen mener jeg det var.

En helt annen måte å diskutere dette på er jo sånn som vi pratet om i pelstråden.
Hva er forskjellen på å spise industrikjøtt og jaktet kjøtt? Hva er best? Og hvorfor?

For meg er dette et utrolig lett spørsmål å svare på, men ikke for alle.
Feks syns flere det er helt forferdelig at feks rådyr blir jaktet på fordi de er jo så søøøøte! Og det er fare for skadeskyting og stress ved jakt.
Samtidig tenker de ikke på at det rådyret som ikke blir skutt kanskje sulter ihjel på vinteren fordi det ikke er nok mat til alle. Eller de titusenvis av rådyrkalv som blir kjørt gjennom forhøsteren på sommeren over hele landet.

Det handler jo om dyrevelferd det også. Skal vi jakte på dyr og holde bestanden på et levelig nivå, eller skal vi la de formere seg og la naturen ordne opp ved at de sulter ihjel fordi de er for mange på for små områder.

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-10, 11:54   #8
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.509
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dyrevelferd

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Jeg tror ikke det nødvendigvis er temaet som ikke fenger, men kanskje problemstillingen ikke er presentert på en fengende måte. Kjøttpriser er ikke noe som jeg noensinne har hatt en oppfatning av og jeg kan aldri huske at det har vært noen opprivende diskusjoner på FP om at kjøttprisen er for høy. At et av utgangspunktene for å dra i gang en diskusjon er at det klages mye på kjøttprisene i dette landet så må jeg innrømme at jeg faller ganske umiddelbart av lasset.

At folk flest i Norge synes maten vår er dyr, er det ingen tvil om.
Om det som er enda mer spennende er at mange synes dyrevelferd, økologisk, bærekraftig, miljøvennlig og krig og fred å sånt er shempeviktig.
Ulempen er at det ikke synes i forbruksmønsteret. Man ønsker større utvalg, riktigere produkter, bedre behandling av dyra men i realiteten kjøper man billigbola kylling i fra Sverige og indrefilet fra Brasil.
Det er liten samsvar mellom hva folk svarer når de blir spurt og hva folk faktisk GJØR når de handler.
Dessuten bør ikke en debatt om dyras velferd og egenverdi behøve masse spenstige framstillinger for fenge...

Opprinnelig lagt inn av Mississippi, her.

Jeg vet lite om økonomi i norske fjøs. Korn, kjøtt og melkeproduksjon subsidieres jo men jeg ser klart for meg at den ordningen kanskje ikke er god nok, at det blir 'for' dyrt å drive produksjon som tvinger bønder ut i andre jobber.
Men det er vel ganske strenge krav til velferd i norske fjøs. Det handler vel om hvorvidt vi aksepterer disse kravene. At 'utetidene' til kua er gode nok for oss eller om vi i det hele tatt bryr oss ...
Vi bifaller vel ofte de norske kravene samtidig som vi gladelig kjører til Sverige for å kjøpe det billigste kjøttet ... Og EU har kanskje litt andre krav ...?
Mulig jeg er på jordet her, da må evt noen opplyse meg ...
Hvis det i det hele tatt gir noen mening ...

Realiteten i dag er at svært mange produserer god, norsk mat på dugnad.
Enten ved at en utearbeidene kone fprsørger familien, eller ved at begge jobber utenom og matproduksjonen er en hobby.
Det kan ikke bli god dyrevelferd av det!

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-10, 12:09   #9
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dyrevelferd

Jeg kommer nå inn på kjøttpris igjen allikevel jeg da.

Kyllingen da feks. Den er vel ikke akkurat kjent for å ha det overdrevent bra i livet sitt. Ikke den økologiske heller for den del.
Er man villig til å betale mye mer for kyllingen for å vite at den har tuslet rundt på et tun og spist korn fra hånden på bonden? Eller er det greit at den lever somd en gjør for at vi skal få maten på bordet?

Jeg selv lukker øynene og spiser den, men skulle gjerne betalt litt mer for å vite at de hadde det bittelitt bedre i alle fall.

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-10, 12:25   #10
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dyrevelferd

Jeg har nesten på følelsen av at folk klager mer på prisen på frukt og grønt enn på kjøtt her i landet? Jeg tenker iallefall ikke så voldsomt over kjøttpriser. Eneste jeg "irriterer" meg over er at feks karbonadedeig er såpass mye dyrere enn feks kjøttdeig. Jeg tror nok flere ville valgt sunnere om prisen var mer lik. Kanskje.

Jeg vet og jeg forstår at jakt er nødvendig her til lands, for det er ikke nok mat til alle. Men det betyr ikke at jeg kunne tenke meg å jakte av den grunn, eller at jeg ikke synes det er ubehagelig å tenke på at de blir skutt. Og jeg tror nok mye ligger der, at mange av oss ikke helt orker å forholde oss til det alltid? Dessuten blir vi foret med ulik informasjon hele tiden - som jeg tror forvirrer folk. Kanskje velger man egg fra frittgående høns fordi det høres bedre ut, og så kan man i etterkant se programmer på tv som viser at de frittgående slettes ikke har de så bra de heller. Det er ikke enkelt.

Men sånn jevnt over tror jeg mange dyr omkring på gårdene i Norge har det bedre nå enn før. Det stilles jo krav om velferd, og mange er mye mer ute nå enn for noen år siden. Ting har endret seg, og jeg tror både brukere og bønder er mer bevisste.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-10, 17:19   #11
Mississippi
ull-lue
 
Mississippi sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Akershus
Innlegg: 2.327
Mississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Dyrevelferd

[quote=Necesario;2044461]Jeg vet og jeg forstår at jakt er nødvendig her til lands, for det er ikke nok mat til alle. Men det betyr ikke at jeg kunne tenke meg å jakte av den grunn, eller at jeg ikke synes det er ubehagelig å tenke på at de blir skutt. Og jeg tror nok mye ligger der, at mange av oss ikke helt orker å forholde oss til det alltid?
quote]

Jeg syns det er lettere å forsvare det å spise viltkjøtt enn dyr som står i bås hele sitt liv ...

__________________
"Det er ikke dråpen som får begeret til å flyte over. Problemet er at da dråpen kom var begeret alleredet fullt, og det hadde ikke dråpen noe med, den hadde jo nettopp kommet" -Karsten Isachsen
Mississippi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-10, 17:57   #12
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.509
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dyrevelferd

Opprinnelig lagt inn av Necesario, her.

Jeg har nesten på følelsen av at folk klager mer på prisen på frukt og grønt enn på kjøtt her i landet? Jeg tenker iallefall ikke så voldsomt over kjøttpriser. Eneste jeg "irriterer" meg over er at feks karbonadedeig er såpass mye dyrere enn feks kjøttdeig. Jeg tror nok flere ville valgt sunnere om prisen var mer lik. Kanskje.

Jeg vet og jeg forstår at jakt er nødvendig her til lands, for det er ikke nok mat til alle. Men det betyr ikke at jeg kunne tenke meg å jakte av den grunn, eller at jeg ikke synes det er ubehagelig å tenke på at de blir skutt. Og jeg tror nok mye ligger der, at mange av oss ikke helt orker å forholde oss til det alltid? Dessuten blir vi foret med ulik informasjon hele tiden - som jeg tror forvirrer folk. Kanskje velger man egg fra frittgående høns fordi det høres bedre ut, og så kan man i etterkant se programmer på tv som viser at de frittgående slettes ikke har de så bra de heller. Det er ikke enkelt.

Men sånn jevnt over tror jeg mange dyr omkring på gårdene i Norge har det bedre nå enn før. Det stilles jo krav om velferd, og mange er mye mer ute nå enn for noen år siden. Ting har endret seg, og jeg tror både brukere og bønder er mer bevisste.

Jeg ser jo at mye av problemet bunner i mangel på kunnskap.
Å spise vilkjøtt er vel bortimot det mest etiske man kan gjøre. Det er et dyr som har levd hele livet sitt (kort eller langt) på den aller mest naturlige måten som finnes. Som får et skudd i hjerte eller lunger og dør svært raskt. Bedre enn det får det ikke blitt
Men at vi trenger å jakte utifra at matperspektiv er tull. Fordi menneskenes inngripeni naturen er så enorm, må en del arter beskattes for at de skal slippe å sulte eller blir rammet av epedemier som er naturens måte beskatte arter uten predatorer.

Et produksjonsdyr har vært i fangenskap hele livet, kontrolert, planlagt og overvåket fra unnfangelse til død. Før dyret settes på en dyretransport, kjøres opptil 8 timer og i wcs "lagres" på slakterier over natten kun med tilgang på vann, før det avlives enten med gass, strøm eller skytes med bolt.
Kvaliteten på det livet som har vært levd vil variere mye, etter driftsformen der dyret kommer i fra. En bås ku har det nødvendigvis ikke noe bedre enn en ku i løsdrift. Det er knalltøft å være løsdrifts ku, særlig om man er klønete i omgangen med de andre kuene.

Jeg er ikke komfortabel med ( av private grunner) å kritisere enkelt produksjoner som drives etter reglene, men jeg synes at produksjonsdyra våre fortjener forbrukere som vet hvordan de har det og har basiskunnskap om både leve forholdene OG etologien. En ku feks trenger ikke kompensere for kulde før ved 30 minusgrader. Da vil den kompensere med å spise litt mer eller yte litt mindre melk

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-10, 17:58   #13
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.509
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dyrevelferd

Opprinnelig lagt inn av Mjau, her.

Jeg kommer nå inn på kjøttpris igjen allikevel jeg da.

Kyllingen da feks. Den er vel ikke akkurat kjent for å ha det overdrevent bra i livet sitt. Ikke den økologiske heller for den del.
Er man villig til å betale mye mer for kyllingen for å vite at den har tuslet rundt på et tun og spist korn fra hånden på bonden? Eller er det greit at den lever somd en gjør for at vi skal få maten på bordet?

Jeg selv lukker øynene og spiser den, men skulle gjerne betalt litt mer for å vite at de hadde det bittelitt bedre i alle fall.

Jeg bruker også kylling, vanlig billige fileter på Rema, men øverst på prioriteringslista mi, står hønehus der egene egg og kjøtt vil bli produsert etter MINE normer

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-10, 19:34   #14
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dyrevelferd

[quote=Mississippi;2045071]

Opprinnelig lagt inn av Necesario, her.

Jeg vet og jeg forstår at jakt er nødvendig her til lands, for det er ikke nok mat til alle. Men det betyr ikke at jeg kunne tenke meg å jakte av den grunn, eller at jeg ikke synes det er ubehagelig å tenke på at de blir skutt. Og jeg tror nok mye ligger der, at mange av oss ikke helt orker å forholde oss til det alltid?
quote]

Jeg syns det er lettere å forsvare det å spise viltkjøtt enn dyr som står i bås hele sitt liv ...

Ja, det gjør jeg også.
Det er ikke det jeg mener. Selv om jeg mener jakt er mer "humant" og alt sånn, så liker ikke JEG jakt. Jeg hadde aldri klart det.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-10, 22:15   #15
Mississippi
ull-lue
 
Mississippi sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Akershus
Innlegg: 2.327
Mississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Dyrevelferd

[quote=Necesario;2045278]

Opprinnelig lagt inn av Mississippi, her.


Ja, det gjør jeg også.
Det er ikke det jeg mener. Selv om jeg mener jakt er mer "humant" og alt sånn, så liker ikke JEG jakt. Jeg hadde aldri klart det.

Jeg tror jeg skjønte hva du mener.
Det er jo forskjell på å like jakt og å like bytte fra jakten ...

til det Floksa skriver om jakt, naturforvaltning og sånt ( , dette hørtes litt ut ...)

__________________
"Det er ikke dråpen som får begeret til å flyte over. Problemet er at da dråpen kom var begeret alleredet fullt, og det hadde ikke dråpen noe med, den hadde jo nettopp kommet" -Karsten Isachsen
Mississippi er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:41.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no