Dyrevelferd
Ja, det er et tema som er oppe fra tid til annen på alle forum tror jeg. Men det er veldig interessant som emne, og det er veldig vanskelig å finne ut hva som er riktig, eller kanskje heller hva som er gjennomførbart.
For hva er god dyrevelferd?
Hvor bra må dyrene ha det for at vi med god samvittighet skal kunne bruke produkter som kommer av at vi driver oppdrett på dyr. Alt i fra kyr og sauer til mink og sølvrev.
Og vilt for den del.
Jeg er vel en av dem som tenker en god del på dette, men samtidig bruker mye produkter laget av dyr, eller deler av dyr.
Hvis vi skal starte et sted da, feks med kyr.
Hvor høy kilospris er vi villige til å betale for kjøtt? Det er ikke mye. Det klages stadig på kjøttprisen her i landet.
Hvordan skal vi sørge for at kyr og okser får det bedre men samtidig holde prisene nede, og gjerne senke de også?
Det har sjo skjedd mye på den fronten de siste årene, bla skal dyrene gå mye mer ute nå enn før. Men når de står på bås så står de på bås i de fjøsene som fortsatt har båser. De fraktes lengre og lengre før slakting for å spare penger. Noe som fører til økt stress og mange transportskader på dyrene som igjen gir unødvendlig lidelse for dyret.
Klarer vi å samkjøre tanken om velferd for dyra og prisen vi betaler økonomisk for produktene?
Nå har ikke jeg full oversikt over alt rester av dyr brukes til, men det er kanskje noen som har det. For jeg tror en slik liste vil vise at så og si ingen av oss helt klarer oss uten produkter fremskaffet av dyr. Det krever i så fall utrolig mye av en som forbruker.
Jeg kunne sikkert skrevet veldig mye mer om temaet, og jeg er så langt fra kunnskapsrik på temaet, men som sagt så tenker jeg mye på det.
Personlig tror jeg det er så mange sider av saken når det kommer til forholdet mellom mennesker og bruken av dyr, at det er umulig å komme frem til noen fasit. Men det er jo spennende å diskutere da.