Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Vet du hva som er årsaken til luftproblemene i Bergen?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-01-10, 08:21   #1
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vet du hva som er årsaken til luftproblemene i Bergen?

Vi har nemlig diskutert det her litt, og det demrer for meg hvorfor så mange ikke egentlig bryr seg så veldig ...
Jeg skal skrive mer senere, først vil jeg gjerne vite hva folk tror eller vet er årsaken til luftproblemene og smog-en i Bergen. Det er et sammensatt problem, men det er likevel en hovedårsak - som tydeligvis er ukjent for mange.

Det blir ingen poll, jeg har ikke lyst å gi vekk fasiten.

Gammel 13-01-10, 08:27   #2
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vet du hva som er årsaken til luftproblemene i Bergen?

Jeg tenker litt av grunnen er at vi er byen mellom de 7 fjell?

At det er ille, er det iallfall ingen tvil om. Var inne i sentrum i helgen og til og med jeg, som ikke har astma, syntes det var ubehagelig å puste. Ikke bra.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-10, 08:29   #3
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er vel noe med fjellene tenker jeg også. Om man setter en bil i en gryte, vil det sikkert bli temmelig kjipt i den gryta, tenker jeg.

Og vann binder jo støv - så kanskje det har noe med saken og gjøre også?

Gammel 13-01-10, 08:30   #4
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jeg tenker litt av grunnen er at vi er byen mellom de 7 fjell?

Selvsagt, det hadde ikke skjedd om ikke. Men det var ikke heeelt det jeg var ute etter.

Jeg jobber litt oppe i ene siden. Vi ser godt skiten, for å si det sånn.

Gammel 13-01-10, 08:35   #5
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvorfor ikke folk bryr seg? Det må være at de er glad i å kjøre bilen til jobb, alternativt må kjøre?
Ellers hørte jeg noe om varmluft som et lokk på toppen av den kalde som er nede i dalen, det holder smoggen godt på plass.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-10, 08:46   #6
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Standard

Slik jeg har oppfattet det, så er det mange som ikke bryr seg fordi de tror problemet skyldes generell forurensing og vedfyring og almenne klimaproblemer.
Altså at det er for høye CO2-nivåer ...

Gammel 13-01-10, 08:47   #7
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Vedfyring er jo en velkjent synder. I alle fall er det det her i Oslo. Men det var kanskje ikke det du tenkte på?

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-10, 08:48   #8
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Slik jeg har oppfattet det, så er det mange som ikke bryr seg fordi de tror problemet skyldes generell forurensing og vedfyring og almenne klimaproblemer.
Altså at det er for høye CO2-nivåer ...

Men det er da ingen som tror at vedfyring er et allment klimaproblem? Problemet med vedfyringen er jo i høyeste grad lokalt, og bidrar til mye svevestøv, sånn jeg har forstått det.

Gammel 13-01-10, 08:49   #9
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Utover generell forurensing og 7 fjell har jeg ingen idé.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-10, 08:50   #10
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Blogginnlegg: 461
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Så folk tror ikke at det har noe med alle bilene å gjøre??
Årasken er jo lite vind som fører til stillestående luft i byen. Og når man da har ørten børten tusen bilister som kjører gjennom i løpet av døgnet, så er det vel ganske så klart at både CO2, støvpartikler og andre skumle saker blir værende.

Min drøm for Bergen er trikk/utvidelse av bybanen til Åsane, Kokstad og Loddefjord (kanskje helt ut til Straume)

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-10, 08:52   #11
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Standard

Jeg er alt for utålmodig, så jeg kan jo bare røpe fasiten:

Vedfyring har så godt som ingenting med saken å gjøre, nemlig.

Det er NO2-nivået som er skyhøyt, nå over det man trodde var mulig, og NO2 er direkte relatert til bil-kjøring og fint lite annet.
Derfor er det ingenting annet som hjelper enn at folk lar være å kjøre bil til jobb, ikke minst nå som det faktisk går gratis busser fra alle bydelene til sentrum.

Men jeg tror ikke byrådet eller media har klart å få dette tydelig nok frem. Jeg forventer ikke at halve Norge skal vite at det er årsaken, men bergensere og folk som fartes i Bergens-området burde fått det med seg. Mener jeg.

Nå er det jo selvsagt det at byen ligger mellom 7 fjell og at det knapt har vært et vindpust på ukesvis som gjør problemet så ille - giften blåser nemlig ikke vekk og blir heller liggende som et lokk over byen. Og akkurat det kan vi ikke gjøre noe med. Men vi kan kutte utslippene.

Gammel 13-01-10, 08:56   #12
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Standard

Så fint at du retter søkelyset mot dette, Ru!

Bilkjøring gadd jeg ikke prøve meg på en gang, det er jo så opplagt!

Gammel 13-01-10, 08:59   #13
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde fått med meg gratisbussene.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-10, 09:00   #14
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Standard

Jeg har nemlig hørt agumentet; "jammen, det er jo så kaldt. Jeg nekter å slutte å fyre! ". Og joda, det er ikke sånn superbra for luften det heller, men det er småtterier så det holder i forhold.

I går kveld kjørte vi over Danmarksplass, og det var et skikkelig grelt gult tåkelag over det hele. Jeg er veldig glad jeg bor utenfor de 7 fjell, for å si det sånn.

Gammel 13-01-10, 09:03   #15
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette har da vært oppe før? Jeg kjeftet iallfall godt på naboer da guttungen var liten og alle bilene sto på tomgang 20-30 minutter om morgenen.

Gammel 13-01-10, 09:05   #16
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Standard

Du vet, Sitron. Ignorance is bliss.

Gammel 13-01-10, 09:09   #17
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Uff, nå gruer jeg meg til å dra inn dit på fredag. Håper det begynner å blåse litt før den tid.

Går folk med munnbind?

Gammel 13-01-10, 09:11   #18
LilleLeo
A friend with benefits

LilleLeo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Det er grusom luft i byen i allefall, det kan vi bli enige om. Det lukter brent, ergo er det vel lett å trekke slutninger til at det er vedfyringen som er en av de største synderene.

Gammel 13-01-10, 09:12   #19
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er på høy tid sentrum blir bilfritt. Men det snakkes og snakkes og ingenting gjøres.

Gammel 13-01-10, 09:15   #20
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Det er på høy tid sentrum blir bilfritt. Men det snakkes og snakkes og ingenting gjøres.

Byggingen av bybanen er vel et skritt i riktig retning.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:49.