Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Tok du lappen som "godt voksen"? Hvor mange kjøretimer trengte du?

Autofil Bilsnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-01-10, 11:49   #1
Karima
I tropene
 
Karima sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Innlegg: 2.497
Karima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt likt
Standard

Tok du lappen som "godt voksen"? Hvor mange kjøretimer trengte du?

Jeg var utrolig nære førerkort da jeg var 19, men prioriterte backpacking framfor å fullføre (manglet oppkjøring og de obligatoriske greiene). Siden har jeg knapt sittet bak rattet.

Men nå skal jeg altså omsider få tatt lappen, 33 år gammel. Trenger å forberede meg litt på hvor mye det vil koste meg i penger og tid og lurer altså på andre late bloomers erfaringer.

__________________
Lillesøster mai-08
Storebror feb-05
Karima er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-10, 11:53   #2
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Tok du lappen som "godt voksen"? Hvor mange kjøretimer trengte du?

Det kostet meg i underkant av 50 000 inkludert alt. Brukte ett år, og jeg hadde mange kjøretimer. Kjørelæreren min sa at når man er over 30 kan man ofte sette likhetstegn mellom antall kjøretimer og antall år. Han mente jeg var klar for oppkjøring lenge før jeg selv var enig. For meg gikk mye av tiden med på å faktisk bli trygg på at å kjøre bil ikke er kjempefarlig. Man blir jo så utrolig dødelig etter at man får barn.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-10, 12:03   #3
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Tok du lappen som "godt voksen"? Hvor mange kjøretimer trengte du?

Jeg tok lappen som 37-åring (dagen før jeg ble mor). Jeg brukte fire måneder med ukentlige kjøretimer - tror det ble førti timer inkludert alle de obligatoriske timene. Men jeg hadde aldri sittet bak et ratt før, så du trenger jo sikkert ikke på langt nær like mye.

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-10, 12:07   #4
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tok du lappen som "godt voksen"? Hvor mange kjøretimer trengte du?

Spør Ulvefar!

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-10, 12:10   #5
Ulvefar
I menneskeham
 
Ulvefar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Innlegg: 2.378
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tok du lappen som "godt voksen"? Hvor mange kjøretimer trengte du?

Opprinnelig lagt inn av Acsa, her.

Spør Ulvefar!

__________________
Storesøster (01) og Pluttungen (05)

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-10, 12:15   #6
Azi
Come what may...
 
Azi sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.216
Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tok du lappen som "godt voksen"? Hvor mange kjøretimer trengte du?

Jeg var vel 25-26 år. Tok "intensivkurs" og hadde lappen iløpet av 1,5 mnd. Kjørte hel haug hjemme. Men brukte rundt 18.000 kr på hele lappen.

Azi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-10, 13:10   #7
Lizzie
Bør lage seg en tittel selv
 
Lizzie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.498
Lizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Tok du lappen som "godt voksen"? Hvor mange kjøretimer trengte du?

Jeg er på linje med Mei. Brukte i underkant av ett år og i underkant av 50 000 kroner. Sluttet å telle da det sto på, men betalte fakturaene da de kom i posten med ujevne mellomrom.

__________________
Lizzie
junior, desember 04 og Poden, september 07
Lizzie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-10, 13:12   #8
Hjertensfryd
Unik
 
Hjertensfryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Innlegg: 9.316
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tok du lappen som "godt voksen"? Hvor mange kjøretimer trengte du?

Tok lappen på 2 veker som 19 åring. Rimelig intensivt kurs.

__________________
Nobody is perfect. My name is Nobody.
Hjertensfryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-10, 13:15   #9
Karima
I tropene
 
Karima sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Innlegg: 2.497
Karima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt likt
Standard

Sv: Tok du lappen som "godt voksen"? Hvor mange kjøretimer trengte du?

50 000?

Hvis det går den veien, må jeg muligens smøre utgiftene over flere år.

Jeg får neppe øvelseskjørt, det krever for mye organisering og tid er et minst like knapt gode som penger her.

__________________
Lillesøster mai-08
Storebror feb-05
Karima er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-10, 13:22   #10
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.868
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tok du lappen som "godt voksen"? Hvor mange kjøretimer trengte du?

Jeg tok lappen når jeg var 31-32 og brukte minst 30 timer, det ble en formue.

Anne C er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 14-01-10, 13:25   #11
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.926
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tok du lappen som "godt voksen"? Hvor mange kjøretimer trengte du?

Jeg tok lappen da jeg var 32. Brukte sikkert minst 30 timer, og strøk til oppkjøring tre ganger. Men den første gangen var det kjørelæreren som burde ha latt være å tvinge meg til å prøve. Jeg mente ikke selv at jeg var klar.

Men. Etter det har jeg kjørt helt skade og ulykkesfritt. Jeg regner de ekstra kostnadene med kjøretimer som min forsikring i forhold til at jeg er en god og trygg bilist nå.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-10, 13:38   #12
Mamma Rosa
strikker
 
Mamma Rosa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.811
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Tok du lappen som "godt voksen"? Hvor mange kjøretimer trengte du?

Jeg var 30, hadde to kjøretimer.
Hadde kun prøvd å øvelseskjøre litt noen år i forveien.

Kunne tatt lappen i løpet av et par uker, men det var ventetid på oppkjøring.

__________________
Hører du det nok, så tror du på det.
Mamma Rosa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-10, 13:41   #13
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.868
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tok du lappen som "godt voksen"? Hvor mange kjøretimer trengte du?

Kjørerlæreren min sa at han følte at han drev med trafikal voldtekt på meg nesten helt til rett før oppkjøring. Jeg var livredd. De aller fleste timene ble brukt til å gjøre meg mindre redd. Kjøreteknisk var det ikke noe problem.

Anne C er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 14-01-10, 14:30   #14
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.392
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tok du lappen som "godt voksen"? Hvor mange kjøretimer trengte du?

Bare det obligatoriske kommer for meg på rundt 18.000,- tror jeg at jeg regnet ut. Hvor mange kjøretimer du trenger kommer helt an på hvor du bor og hvor mye du har mulighet til å kjøre privat. Jeg holder på nå, og ender vel opp som Mei, både i penger og tid. Jeg kunne nok vært ferdig allerede, men har hatt relativt lange opphold i sommer og jul, så det har forsvunnet rundt 4-5 måneder der.

Jeg hadde aldri kjørt før jeg begynte med kjøretimene, så jeg regner med at du kan belage deg på færre timer enn hva jeg har.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-10, 14:44   #15
Karima
I tropene
 
Karima sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Innlegg: 2.497
Karima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt likt
Standard

Sv: Tok du lappen som "godt voksen"? Hvor mange kjøretimer trengte du?

Glitterchick: Når du sier at bosted har noe å si, tenker du da at by=mer krevende?

I så fall kunne jeg knapt hatt et mer uheldig utgangspunkt.

På den andre sida: Jeg kjenner opptil flere som har tatt lappen andre steder, som blir funksjonelt ikke-sjåfører når de flytter til Oslo.

__________________
Lillesøster mai-08
Storebror feb-05
Karima er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-10, 14:51   #16
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Tok du lappen som "godt voksen"? Hvor mange kjøretimer trengte du?

Jeg øvelseskjørte forøvrig svært lite i tillegg til kjøretimene. Du fikser helt klart bykjøring fordi du kommer til å måtte gjøre det "hver dag". Vi som bor i periferien derimot; .

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-10, 14:53   #17
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Tok du lappen som "godt voksen"? Hvor mange kjøretimer trengte du?

Jeg var over førti, og det kostet en formue. Det obligatoriske alene var vanvittig dyrt, og jeg trengte ganske mange kjøretimer.

  Svar med sitat
Gammel 14-01-10, 14:57   #18
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.392
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tok du lappen som "godt voksen"? Hvor mange kjøretimer trengte du?

Opprinnelig lagt inn av Karima, her.

Glitterchick: Når du sier at bosted har noe å si, tenker du da at by=mer krevende?

I så fall kunne jeg knapt hatt et mer uheldig utgangspunkt.

På den andre sida: Jeg kjenner opptil flere som har tatt lappen andre steder, som blir funksjonelt ikke-sjåfører når de flytter til Oslo.

Jepp. Kjører du i Oslo trenger du i gjennomsnitt flere timer enn ellers i landet. Mange har spurt meg hvorfor jeg ikke har tatt et intensivkurs i Mo i Rana eller hvor det nå er de tilbyr det, men for meg så har det vært et poeng å lære å kjøre i Oslo. Det er her jeg bor, og her jeg kommer til å kjøre mest. I begynnelsen kjørte jeg mye på Løkka, Tøyen, Grønland, Kampen, Carl Berner og slikt, og jeg føler meg relativt sikker på bykjøring nå.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-10, 15:00   #19
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Tok du lappen som "godt voksen"? Hvor mange kjøretimer trengte du?

Enig med Glitter. Man kjører opp der man faktisk skal kjøre!

Jeg var relativt sikker på Oslo-sentrum-kjøring da jeg tok kjøretimer, men ettersom jeg har hatt lite behov for å kjøre der etterpå "kan" jeg det ikke lenger. Veldig dumt, egentlig.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-10, 15:07   #20
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.392
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tok du lappen som "godt voksen"? Hvor mange kjøretimer trengte du?

Veldig glad for at jeg har blitt kjent med Oslos gater (og den skumle trikken) sammen med kjørelærer, og ikke alene.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:17.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no