Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Påsketradisjoner!

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-01-10, 23:14   #1
Vito
Weeeee

Vito sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 14
Vito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Påsketradisjoner!

Jeg er på jakt etter påsketradisjoner, store som små.
Vi har alltid reist bort i påsken og har lite av egne tradisjoner. Litt synd egentlig for jeg syns påsken er en koselig tid.
Hva gjør dere? Har dere noen søte, artige, koselige, betydningsfulle eller bare avslappende tradisjoner å dele?

Ja, selvfølgelig har vi hatt påskeegg påskeaften og spist umenneskelige mengder med kvikklunsj. Det hører med!

Gammel 22-01-10, 23:28   #2
maggypop
nye muligheter

maggypop sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
maggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt likt
Standard

Sv: Påsketradisjoner!

Tja... Tradisjoner eller ikke. Påsken inneholder for meg så mye som mulig av:
-hytteliv
-skiturer
-bøker
-påskelabyrinten på radio
-påskequizer fra avisene
-lammestek
-kylling
-påskeegg (noen ganger spredt rundt hytta ute eller inne)

Gammel 22-01-10, 23:36   #3
Intrigue
Superduperaktiv

Intrigue sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Intrigue er litt kulIntrigue er litt kulIntrigue er litt kul
Standard

Gjemmer påskeegg ute, så må barna lete. Ellers har jeg vel bare sånne tradisjonelle ting, gule duker, noen kyllinger eller høner og litt nye blomster.
Går turer og sånt. Er alltid hjemme

Jo jeg lager sånne rundstykker med egg, sånn at eggene blir hardkokte når rundstykkene, eller eggeglassene steker. Det er tradisjon

Intrigue er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-10, 23:41   #4
Vito
Weeeee

Vito sin avatar

Vito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Høres kult ut med rundstykkeegg! Oppskrift?

Jeg vet det går an å kokefarge på egg også, skal fra løk er det ikke? Noen som har litt nærmere kunnskap?

Og hvilke mat skal fortæres? Middager? Pålegg?
Gjerne med oppskrifter.

Gammel 22-01-10, 23:44   #5
Vito
Weeeee

Vito sin avatar

Standard

Blomster må settes på handlelisten ja, gule tulipaner eller er det feil årstid? *glemsk*
Har noen kyllinger til pynt en eller annen plass og så tenker jeg at vi må lage noe form for pynt sammen med knøttet. Male på egg er jo nærtliggende.

Hva gjør man da med all eggeinnmaten?

Gammel 23-01-10, 00:31   #6
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har ikke hytte i familien, så vi får aldri reist på noe hyttetur i påsken, jeg har alltid misunt folk som kan det. Svigers la inn bud på ei luksushytte til et par millioner i sommer, men tapte budrunden og ga opp. Argh.
Nå har vi endelig hage, etter å ha bodd i blokk i mange år, så i år skal jeg (dvs. Påskeharen) gjemme påskeeggene ute i hagen så ungene må ut og lete. Spennende.
Vi pleier også å male på egg og henge dem opp på greiner, det blir alltid så flott. Av innmaten lager vi en diger omelett til kvelds. Eller eggerøre om vi har mer lyst på det.
Ja, og så lager vi sjokoladeegg, da fyller vi smeltet sjokolade nedi utblåste eggeskall og lar dem stivne i kjøleskapet, plukker av skallet og har flotte sjokkisegg. Har tenkt å prøve med gelé også.

Gammel 23-01-10, 00:45   #7
ming
i tåkeheimen

ming sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Av eggeinnmaten lager vi vafler.
Også har vi rebus-løp der ungene leter etter påskeegg.

ming er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-10, 01:54   #8
Kitty Bastard
Jeg bor i en stubbe!

Kitty Bastard sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Blogginnlegg: 1
Kitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Ja, og så lager vi sjokoladeegg, da fyller vi smeltet sjokolade nedi utblåste eggeskall og lar dem stivne i kjøleskapet, plukker av skallet og har flotte sjokkisegg. Har tenkt å prøve med gelé også.

Åh, fine fine minner. Dette gjorde vi også, da jeg var liten. Mørk sjokolade til storesøster, hvit sjokolade og en hel haug med forskjellige matfarger til meg. Og mamma pleide å lage fylte versjoner.
En gang så var hun virkelig på hugget, og pynta de med utskjæringer etterpå. Fabergé-sjokkis-egg.
Vesla er alt for liten for sånt enda, men jeg lurer på om jeg kan få sneket med meg søstra mi og mamma på en mimrerunde.

Gammel 23-01-10, 08:20   #9
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Vi lager påsketre. Maler masse påskeegg og henger dem opp på bjørkegreiner. Tar gjerne inn greinene en dag eller to før, slik at vi kanskje er heldige og får noen grønne skudd på det.

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-10, 08:22   #10
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

GULE frokostegg. Rett og slett kokte egg med ørlite løkskall i kokevannet. Eggeskallet blir GULT, men eggene tar ikke smak.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-10, 09:48   #11
Crimina
L.F.C. supporter

Crimina sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: I bunnen
Blogginnlegg: 110
Crimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de fleste
Standard

Vi gjør ikke så mye annet enn å koke påskeegg en eller annen plass. Samles som oftes hos min far og kone, der flere kommer til gården og fyrer opp bål og koker påskeegg og griller pølser.

Stolt mamma til 8 flotte skapninger.
Crimina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-10, 09:59   #12
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi er som regel noen dager hjemme og noen dager på hytta til mine svigerforeldre. Vi har vel strengt tatt ingen spesielle tradisjoner, annet enn at vi har sen frokost og hører påskelabyrinten, gjemmer påskeegg til barna (samme sted hvert år ) og prøver oss på ski hvis været er ok. Avslappende og fint.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-10, 10:11   #13
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Iset: Det er fult mulig å leiehytte i påsken, der er mange flott hytter til leie.

Vi har ingen påsketradisjoner bortsett fra dagsturer på fjellet, fri og påskeegg. I år blir det hyttepåske med skiturer, bøker, spill, snop og kos.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-10, 11:50   #14
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Iset: Det er fult mulig å leiehytte i påsken, der er mange flott hytter til leie.

Ja det har jeg vurdert, faktisk. Men er ikke det veldig dyrt i påsken? *fattig* Spørs kanskje hvor det er og hvilken standard man er ute etter.

Gammel 23-01-10, 12:39   #15
Jinx
Tre små T

Jinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Jinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi har leid hytte i mange år. I år skal vi reise med mamma,pappa og broren min med familie. Masse grilling av pølser, skiturer,kvikk lunsj,kryssord....Bare koooos.

Gammel 23-01-10, 14:07   #16
Vito
Weeeee

Vito sin avatar

Standard

Åh, kjenner roen senke seg over meg bare jeg leser om dette ... Tror det er det påsken representerer for meg, ro og avslapping!

Har notert kryssord, påskekrim, grilling med pølser (den var helt ny for meg, men høres veldig kos ut!), spill, bjørkeris (var lurt å ta det inn noen dager før ja!), eggemaling, koke egg i løkskal, lage sjokoladeegg av tomme eggeskal (fiffig ide! Og likte tanken på å prøve med gele), vafler, påskesnop, kvikklunsj og kakao.

Leie hytte hadde kanskje vært en koselig ide *guble*
Hvor finner man slike til leie?

Gammel 23-01-10, 14:14   #17
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Våre påsketradisjoner:

-Nyte de første glimtene av vår, gjerne gå tur i parken el.l.
-Banne og sverte over reduserte avganger på buss og t-bane
-Nyte svensk påskemat hos svigermor. Det er stort sett det samme som svensk julemat, bare at man har byttet ut "jule-" med "påske-". Påske-skinke. Påske-sild (i uendelige varianter), etc.
-spise godteri. Påske-skum!
-Påskekrim (Poirot på DVD hvis NRK og TV2 ikke leverer varene).

Siden vi ikke er kristne, er ikke påsken noe annet enn noen påtvungne fridager, som vi bruker til å markere at våren er på vei, samt ta for oss av de gleder og tradisjoner samfunnet rundt oss byr på i denne forbindelse.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-10, 14:17   #18
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Hyttetur, vi er stort sett på hytta til mine foreldre på fjellet.
Grille pølser
skiturer
kos med familien.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-10, 14:56   #19
Selma
blid

Selma sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Selma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av maggypop, her.

Tja... Tradisjoner eller ikke. Påsken inneholder for meg så mye som mulig av:
-hytteliv
-skiturer
-bøker
-påskelabyrinten på radio
-påskequizer fra avisene
-lammestek
-kylling
-påskeegg (noen ganger spredt rundt hytta ute eller inne)

Sånn er påsken hos oss også. Vi har hytte på fjellet og vinteren er jo på sitt fineste rundt påsketider. Men når vi kommer hjem - ja da vil vi ha vår

Gammel 23-01-10, 15:04   #20
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Påske = hyttetur.
Vi er så heldige at både foreldre og svigerforeldre har egen hytt som vi har tilgang til, så da blir det tur dit.
Det blir masse påskegodt, lese bøker, gå på lange og korte skiturer med og uten niste, pølsegrilling på bål, påskeeggjakt og påskerenn på Påskeaften.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:30.