VW Touran som ruster
Da jeg skulle bytte til vinterdekk i år, hadde jeg bilen på bukken til min bror. Jeg kikket under bilen, og ser til min store forskrekkelse at bakdelen på bilen ruster MYE.
Jeg har hatt bilen i 3 år til våren, og det er en 2004 modell, det vil si den er 6 år i år.
VW har jo rustgaranti, så jeg kjørte ned og fikk bilen sjekket på skadeavdelingen. Lokal forhandler kan ikke love meg at dette dekkes av rustgarantien. Det er 12 år på gjennomrusting. Greit nok.
Men, takstmannen hadde aldri før sett et så ille tilfelle på en 5-6 år gammel bil. Det var alvorlig mye rust. Og i serviceboka står det at bilen er behandlet mot rust, så alt er i orden sånn sett.
Det er jo en del av karosseriet som ikke kan ruste, men på min bil er det mye rust der dieseltanken er, og opp under bakaksler og bagasjerom. Vanskelig å komme inn under der, og de ville være svært kostbart og omfattende arbeid å få dette vekk selv.
Jeg risikerer å måtte betale dette selv, om Møller ikke går med på at dette. Bilder er sendt inn til Møller, og jeg håper jo at jeg får dette dekket. Visst ikke må jeg bruke kaskoen, for det er snakk om et beløp på over 30 000 kr om jeg skulle koste på dette selv.
Noen som har vært borti lignende? Med såpass "nye" biler?
Jeg er jo så godt fornøyd med bilen ellers. Når den brukes som en 5 seter vel og merke. Nødsetene blir ikke brukt så ofte. Jeg har en helt ny Caravelle også, trygdebilen til min datter. Og den har bedre plass når jeg er på tur med barna. Men Caravellen er en 2,5 TDI og bruker mye diesel i forhold til Touranen. Touranen er billig å kjøre med og god å kjøre.
Jeg synes det er rart at en bil kan ruste så mye på 6 år. Til tross for at bilen har fulgt servicene og blitt behandlet slik den skal. Kjører jo en del på saltet veier, men det gjør jo de fleste biler her på Sørlandet.