Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Dere alternative, et spørsmål

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-01-10, 17:24   #1
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dere alternative, et spørsmål

Hvordan mener dere at man kan skille mellom faktiske vrangforestillinger, det at man ser og hører ting som ikke eksisterer, har noensinne eksistert eller andre årsaker, og at en person har "evner"?

Gammel 27-01-10, 17:38   #2
lucifine
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Dec 2007
lucifine er populærlucifine er populærlucifine er populærlucifine er populær
Standard

Sv: Dere alternative, et spørsmål

Oj dette var et godt spørsmål

*abo*

lucifine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-10, 17:40   #3
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det så mange som har vrangforestillinger og hører/ser mye rart som feks ikke går på medisiner og slike ting da? Er det ikke ofte da man får det?

Forøvrig vil jeg tro at slike ting ikke kan bevises? Om man er en person som kan "se" ting så vet man det vel selv vil jeg tro, uten at det nødvendigvis kan motbevises at man lider av vrangforestillinger.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-10, 17:49   #4
Siw
Twinsouls

Siw sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Sørlandet
Siw er populærSiw er populærSiw er populærSiw er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Hvordan mener dere at man kan skille mellom faktiske vrangforestillinger, det at man ser og hører ting som ikke eksisterer, har noensinne eksistert eller andre årsaker, og at en person har "evner"?

Tror ikke man kan være 100% sikker på alt man ser og hører. Men man må kunne skille ut ting med sunn fornuft og ikke gjøre alt så vanskelig med å analysere det i hjel. Når du "ser" ting føler ting og det viser seg og være rett så vet du at du ikke har fantasert. Og når flere opplever det samme og ser det samme samtidig da er det ikke vrangforestillinger. At jeg har "evner" det kan jo diskuteres men jeg har opplevd mye som gjør at jeg vet en ting er sikkert, gal er jeg ikke.Er ganske fornuftig dame med bein i nesa og er følsom og åpen for ting men er kritisk til en del også.

"The way you make mee feel"

Sist redigert av Siw : 27-01-10 kl 18:00.
Siw er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-10, 17:55   #5
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Necesario, her.

Er det så mange som har vrangforestillinger og hører/ser mye rart som feks ikke går på medisiner og slike ting da? Er det ikke ofte da man får det?

Ja det er nok en del. Mange liker vrangforestillingene sine og lever godt med de (syns de selv).

Gammel 27-01-10, 17:59   #6
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Necesario, her.

Forøvrig vil jeg tro at slike ting ikke kan bevises? Om man er en person som kan "se" ting så vet man det vel selv vil jeg tro, uten at det nødvendigvis kan motbevises at man lider av vrangforestillinger.

Ja det er faktisk det. Man kan oppleve mye rart om man har feks en forstyrrelse i hjernen. Men klart, når man vet at det ikke stemmer/er virkelig, så kanskje det ikke kan kalles vrangforestillinger?

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-10, 18:00   #7
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Jeg tror ikke hverken på Gud, Allah, julenissen eller avdøde bestemødre.

Men jeg respekterer at andre opplever ting som gjør at de tror annerledes om det. Jeg tror det fremdeles ikke, men jeg tror det er reelt for dem, minst like mye som det er reelt for noen at Jesus er Guds sønn og det å be til han for tilgivelse for sine synder.

Så jeg ønsker ikke å trenge dem opp i et hjørne. Det er nå en gang sånn at disse tingene gjerne ikke kan bevises teknisk sett, men er de sanne for et menneske så holder det for dem.

Det jeg misliker er folk som skal overføre sine egne holdninger- les misjonering' i tide og utide. Være seg kristne, agnostikere, alternative eller muslimer.

Gammel 27-01-10, 18:06   #8
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

SpetakkelRandi sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Når flere ser det samme så er det vel kanskje større sannsynlighet for at det stemmer.. eller hvis man faktisk drømmer om noe eller ser for seg noe, som faktisk skjer seinere den uken.. eller hvis man ser et bilde av en savnet person og får bilder i hodet av ting og steder og sienere når personen blir funnet ser du på nyhetene at bildene rundt området er nøyaktig slik man fikk bilder i hodet av.. Da begynner det vel å bli litt spooky..

Eller at man f.eks ser et familie medlem stå foran sengen sin om natten og tror man har drømt også neste morgen får man tlf om at vedkommne døde samme natt.

at det rett og slett hender ting og man ser ting som er for rare til at det er "bare tilfeldig"..

men man kan jo aldri vite..

SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-10, 18:06   #9
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Siw, her.

Tror ikke man kan være 100% sikker på alt man ser og hører. Men man må kunne skille ut ting med sunn fornuft og ikke gjøre alt så vanskelig med å analysere det i hjel. Når du "ser" ting føler ting og det viser seg og være rett så vet du at du ikke har fantasert.

Det er jo en vanlig greie for de som er psyke å tro at det er normalt det de opplever, eller hva? Så hva er det som skiller for eksempel deg og en som er psykisk syk, men uten å være veldig syk? Hvordan kan du vite at din kontakt med whatever er en sannhet, mens en annen burde medisineres?

Gammel 27-01-10, 18:17   #10
Siw
Twinsouls

Siw sin avatar

Standard

Det er jo en vanlig greie for de som er psyke å tro at det er normalt det de opplever, eller hva? Så hva er det som skiller for eksempel deg og en som er psykisk syk, men uten å være veldig syk? Hvordan kan du vite at din kontakt med whatever er en sannhet, mens en annen burde medisineres?

Mennesker rundt meg og som kjenner meg vil nok si jeg er normal. Jeg skiller meg ikke ut på noen måte og vil nok si at folk hadde nok reagert om jeg hadde vært psykisk syk.

Gammel 27-01-10, 18:22   #11
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men det bør vel gi utslag på andre områder og?
Er du så psykisk syk at du har vrangforestillinger må det jo på en eller annen måte påvirke livet?

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-10, 18:25   #12
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Siw, her.

Mennesker rundt meg og som kjenner meg vil nok si jeg er normal. Jeg skiller meg ikke ut på noen måte og vil nok si at folk hadde nok reagert om jeg hadde vært psykisk syk.

Hvorfor det? Jeg kjente en gang en kvinne som var helt normal utad. Mann, barn og det hele, normale samtaler, normalt liv. I en bisetning for legen sin nevnte hun noe om stemmer. Og hun hadde "radio" i hodet sitt. Hvorfor er hun annerledes enn deg? Hvorfor er ting du eventuelt "ser" annerledes enn "radioen" i hodet hennes?

Har du gått til psykiater? Har du prøvd medisinering? Om ikke, hvordan kan du da vite at du ikke har en forstyrrelse?

Gammel 27-01-10, 18:36   #13
Siw
Twinsouls

Siw sin avatar

Standard

Jeg kan jo ikke vite det men går utifra at jeg er ganske vanlig og ok.
Hvordan kan du vite at du er normal da? Og hva er som er normalt da?

Sist redigert av Siw : 27-01-10 kl 21:00. Årsak: Slettet/Endret svar
Gammel 27-01-10, 18:37   #14
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Du ser ikke ut til å ville forstå hva jeg sier, så jeg takker for din deltagelse her i denne tråden. Carry on.

Gammel 27-01-10, 19:43   #15
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er vel litt sånn at ingen kan helt vite om man er syk eller frisk. Men om man har vrangforsetillinger uten at det påvirker livet negativt eller de rundt seg, så medisineres det vel heller ikke?
Så det er vel ikke viktig for verken oss eller Siw (greit å bruke henne som eksempel siden hun er åpen om hva hun tror på) å definere om hennes "syn" er en evne eller om det er en vrangforestilling?

Gammel 27-01-10, 19:44   #16
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Nei, jeg vet jo ikke. Men de alternative er temmelig bastante på at de er 100 % friske. Jeg spør bare hvordan de kan vite det.

Gammel 27-01-10, 19:47   #17
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, jeg vet jo ikke. Men de alternative er temmelig bastante på at de er 100 % friske. Jeg spør bare hvordan de kan vite det.

Næsj. Du lurer ikke på det. Du er ute etter å sette fast folk som tror noe annet enn deg.

Gammel 27-01-10, 19:47   #18
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Standard

Du ser ting i sorthvitt.

Gammel 27-01-10, 19:47   #19
Kate
Bør lage seg en tittel selv

Kate sin avatar

Kate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt av
Standard

Jeg tror ikke de kan vite det. Mange tenker vel heller at de foretrekker å være "alternativ" fremfor psykisk syk. Og noen er sikkert også alternative, men slett ikke alle som påstår de er det.

Gammel 27-01-10, 21:02   #20
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Vet du, Sitron, jeg synes det er et veldig interessant og relevant spørsmål du stiller!
En problemstilling jeg faktisk ikke hadde tenkt over før, og som jeg ikke på stående fot kan svare på.
Jeg kjenner jeg må sove på denne.
(Hvis jeg får sove i natt: Hva om jeg bare har vrangforestillinger? )

Nei, seriøst, altså: Spennende spørsmål.
Jeg kjenner nok "alternative" (der var den merkelappen igjen) til å vite ganske sikkert at slett ikke alle er så psykisk stabile som de påberoper seg å være, så at det finnes noen vrangforestillinger der ute er jeg ikke i tvil om.
Likevel vil jeg påstå at jeg er en relativt oppegående person - jeg er ikke alltid psykisk stabil, men jeg tviler dog på at mine depresjonsperioder har noe med de tingene jeg har opplevd og valgt å sette i sekken "alternativt evt overnaturlig" å gjøre.
Jeg tror ikke jeg har vært så deprimert at jeg har innbilt meg alt som skjedde i min første leilighet eller i det forrige huset jeg bodde i, i så tilfelle har min mann vært like ustabil.
Og om han så var, ville det vært ganske bemerkelsesverdig at han hade nøyaktig samme hallusinasjoner og vangforestillinger som meg, på nøyaktig samme tidspunkt.

Jeg kan rett og slett ikke svare entydig på dette.
Men takk til Sitron for at hun ga meg noe å gruble over.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:05.