Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Bake-off rundstykker med nøtter og tranebær

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-01-10, 12:15   #1
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Bake-off rundstykker med nøtter og tranebær

Denne oppskrifta sto i det siste nr av Spis Bedre.

50 g hasselnøtter
50 g tørka aprikos ( eg brukte mango )
50 g fersk gjær
3 dl fingervarmt vatn
2 ss olje
1/2 dl tørka tranebær
1 ts salt
ca 8 dl sikta speltmjøl ( brukte vanlig sidan det var det eg hadde i hus )
1 dl blanda frø, f.eks, solsikke-, lin- og sesamfrø

1. Rist nøttene i ei tørr varm steikepanne. Gni av det tynne skallet med eit kjøkkenhåndkle. Grovhakk nøttene. Skjær aprikosen i små terningar.

2. Smuldre gjæren i ein bakebolle. Tilsett vatn og rør til gjæren er oppløyst. Tilsett 2 ss olje, nøtter, aprikos, tranebær, salt og nesten alt mjølet. Elt deigen i ca 5 minutter. La den heve tildekka i 30 min.

3. Ta deigen på på benken og elt den godt for hånd. Del den i 15 bitar og form dei til boller. Legg rundstykkene på eit steikebrett kledd med bakepapir. La dei heva tildekka i ca 30 min. Pensle dei med olje og dryss frø over. Dekk til med plastfolie.

4. Sett brettet i frysaren rett etter heving og frys.

5. Sett ovnen på 250 grader. Steik dei frosne rundstykkene midt i ovnen i ca 15 minutter.

Dei er himla gode. Kjem til å prøve med litt rugmjøl i dei neste gong eg baker desse.

Gammel 28-01-10, 12:34   #2
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bake-off rundstykker med nøtter og tranebær

Det hørtes jo særdeles lurt ut.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-10, 12:35   #3
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bake-off rundstykker med nøtter og tranebær

Det er så snadder. Og kjekt å kunna senda med eit slikt rundstykke i matpakka til ungane.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:40.