Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Noen som har hatt "kokkekurs" med barna?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-02-10, 22:43   #1
nam
Ser flere sider enn..
 
nam sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 688
nam er litt kulnam er litt kulnam er litt kul
Standard

Noen som har hatt "kokkekurs" med barna?

Jeg tenkte det kunne være moro. Jeg lærte desverre ikke noe om matlaging i oppveksten så jeg er selv på litt på lærefot enda. Jenta er 6 år. Hva tror dere kunne vært passende å begynne med? Det hadde vært greit å øvd på noe hun etterhvert kunne klart å laget alene.


Hun er ei lærevillig og flink lita ei, med god hukommelse. Hun skriver og leser, så vi kunne jo sammen nedtegnet oppskriften hun skal følge. Det hadde vært så søtt og koselig.

nam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-10, 22:46   #2
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Noen som har hatt "kokkekurs" med barna?

Datteren vår er av og til med og hjelper til litt på kjøkkenet, men hun er litt sen motorisk, så det er ikke så mye hun får til med skarpe kniver for å si det sånn. Men hun har sittet i time etter time og lest i kokebøkene sine. Hun har tre forskjellige kokebøker for barn. Det kan jo være et sted å starte. Husker ikke helt hva den heter, men det er fine bilder trinn for trinn, og et grillvottsymbol når det er ting som man bør få hjelp til av en voksen.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-10, 23:03   #3
Kiwi
Glad i frukt
 
Kiwi sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 906
Kiwi er litt kulKiwi er litt kulKiwi er litt kul
Standard

Sv: Noen som har hatt "kokkekurs" med barna?

Hva med havregrøt? Det er mine 2-åringer med å lage til kvelds. Pannekakerøre, omelett, kutte grønnsaker til suppe.

Kiwi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-10, 23:10   #4
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.075
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen som har hatt "kokkekurs" med barna?

Poden synes det er veldig stas å følge med i oppskrifter, og har lenge likt å sitte og lese og si hva jeg skal gjøre når jeg baker. Jeg har sett etter kokebøker for barn mange ganger, men ofte i slike bøker er oppskriftene satt opp på en "artig" måte, med tegninger og rare fonter, som gjør dem vanskeligere å følge med i for barn som nylig har lært å lese. Den eneste jeg egentlig har likt så langt, er Vi baker! av Marit Westlie. Der er det flere fine oppskrifter som vi har brukt mange ganger.

Den første oppskriften Poden ble interessert i å følge var ellers en han selv fant da han var fire, i et Josefinespill han hadde. Det var grove gulrotscones, og dem har vi laget mange ganger. Scones er en fin og enkel ting å lære seg å lage, og denne oppskriften er enkel og grei:

4 kopper hvetemel
1 kopp grovt hvetemel
1 teskje salt
4 teskjeer bakepulver
blandes i en bakebolle.

100 gram mykt smør blandes oppi med fingrene til smøret er løst opp i melet.

Ha oppi 2 revne gulrøtter og 1 kopp revet ost.

Ha oppi 2 kopper skummet kulturmelk eller litt mer. Røres sammen. Hvis deigen blir for klissete, har du i litt mer mel.

Del deigen i 4 og klapp hver del ut til en flat rund kake, omtrent så stor som en lompe. Skjær hver kake i 4.

Strø på valmuefrø og solsikkefrø hvis du vil. (Det er godt!) Stek kakene på 230 C i omtrent 15 minutter.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-10, 23:54   #5
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.589
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen som har hatt "kokkekurs" med barna?

Jeg har tatt med eldstejenta i matlagingen fra hun var ganske liten og håper at hun lærer av å delta med ting hun mestrer. Foreløpig syns jeg hun er for liten til å håndtere komfyren, men hun får gjøre det meste av tilberedning som ikke krever varme. Måle opp ting, lage salat, rive grønnsaker og ost, skrelle og kutte grønnsaker, røre sammen deiger og rører - det meste i grunnen. Hun går i annen klasse.

I tillegg til at hun lærer å te seg på kjøkkenet så koser vi oss masse sammen.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-10, 01:20   #6
ming
i tåkeheimen
 
ming sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.835
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Noen som har hatt "kokkekurs" med barna?

Ungene her har vært med og laget mat siden de var store nok til å stå på en stol ved kjøkkenbenken og følge med. Kutting av grønnsaker osv har de bedrevet siden de var 3. Noen plastrede fingre har det jo blitt, men ikke noe verre enn det.

Favorittene akkurat nå for 9-åringen, som naturlig er mest dreven, er lapper, vafler, "kladdekake" (klissete sjokoladekake), lasagne (vi synder med toro-pose når hun lager selv), taco og havregrøt. Altså den maten hun selv liker best. Men hun lager stort sett det hun vil. Hun har noen oppskriftsbøker for barn, men jeg husker ikke hva de heter. Hun behersker komfyr og stekeovn selv, men vil gjerne ha oss i nærheten, sånn i tilfelle.

7-åringen er ikke fullt så selvstendig, men han elsker å eksperimentere. Eplesuppe med rosiner og havregryn fant han f.eks. på helt selv. Han liker ellers godt å lage lapper, eller amerikanske pannekaker. Han har et sett oppskrifter fra ei bok i Go'bokens 123-serie. De liker han godt å bruke. Han får ikke holde på med varme uten at vi er tilstede.

ming er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-10, 08:42   #7
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.863
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen som har hatt "kokkekurs" med barna?

Snuppa har deltatt i matlagingen siden hun var bitteliten. Nå er hun i gang igjen etter en liten pause. Vi lager ikke noe spesielt barnevennlig, men hun kutter og måler opp. Hun får nå lov til å håndtere skikkelige kniver, og det synes hun er stas. Det er faktisk hjelp i bidraget hennes nå. Vi snakker om maten vi lager mens vi gjør det. Jeg forteller om smaksetting, vitaminer, proteiner osv i et håp om at dette skal sige inn.

Hun spiser for tiden ingenting, og det hjelper ikke at hun selv har laget maten.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-10, 12:27   #8
Puslingen
Bør lage seg en tittel selv
 
Puslingen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Vestlandets perle.
Innlegg: 3.246
Blogginnlegg: 14
Puslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Noen som har hatt "kokkekurs" med barna?

Eg må bli mykje flinkare å ta med ungane på matlaging. Spesielt eldste er ektremt opptatt av mat/ middag, og spør kva eg har lagt det av, om det er heimalaga, kva krydder osv. Ho kan laga eggerøra då, men ho skal få lera seg å bruka komfyren snart trur eg. Laga litt supper, ostesmørbrød og liknande til kvelds.

Puslingen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:36.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no