|
|||||||
| Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter! |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Passiv
|
Utfordring til Toffen og andreÆrede moderatorer. Sist redigert av Esme : 03-02-10 kl 14:24. Årsak: Alvorlig kutymebrist |
|
|
|
#2 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Utfordring til Toffen og andreJeg kan ikke mye om dette, men regner med at det er snakk om Punjabi, et språk som snakkes i Punjab som er både i India og Pakistan. De fleste pakistanere i Norge kommer fra Punjab. Punjabi kan skrives både med "indiske" bokstaver (husker ikke hva alfabetet heter) og med arabiske bokstaver. Bokstavene ser veldig ulike ut. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Passiv
|
Sv: Utfordring til Toffen og andreDet var Punjabi ja - også snakker den ene Urdu i tillegg og den andre Hindi. Og det skjønte de visst ikke på tvers. |
|
|
|
#4 |
|
Sviiisj!!
|
Sv: Utfordring til Toffen og andreJeg vil tippe at arabiske tegn er valgt som skriftspråk i Pakistan pga tilnkytningen til Islam? Dessuten da de frigjorde seg fra India var de sikkert litt hypp på å frigjøre seg kulturelt også, altså velge et annet skriftspråk enn dem.
|
|
|
#5 |
|
|
Sv: Utfordring til Toffen og andreUrdu snakkes også både i deler av India og i Pakistan, men det tror jeg bare skrives med arabiske bokstaver. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: Utfordring til Toffen og andreJeg synes man kan ta opp idéen til gajamor jeg, med å starte alle tråder med
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona. Sist redigert av Esme : 03-02-10 kl 14:25. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Passiv
|
Sv: Utfordring til Toffen og andreÆrede moderatorer skulle det selvsagt stått. Esme - kan'ke du endre? : prittipliis: |
|
|
|
#8 |
|
|
Sv: Utfordring til Toffen og andreDet er flere språk som kan ha ulike skriftspråk. Ett jeg kommer på i farten er aramaisk. Det språket klarer jeg kun å lese hvis det er med hebraiske bokstaver. Det har også blitt skrevet med latinske bokstaver, men da er det umulig for meg å skjønne grammatikken i språket. Med syriske bokstaver er det ubegripelig for meg. Med arabiske bokstaver er det litt enklere. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Utfordring til Toffen og andreDet er jo ikke vanskelig å vite hvorfor. Ulike kulturer, bakgrunn og whatnot. Men med opprinnelse i samme område er det ikke unormalt med et felles språk. Tenk om India ikke skulle hatt et felles språk og at alle snakket sine lokale språk? Det hadde jo ikke gått. Og med så mange ulike kulturer blandet, så må de jo ha et felles grunnlag.
|
|
|
#10 |
|
Sviiisj!!
|
Sv: Utfordring til Toffen og andreOgså har vi japansk, da, som i prinsippet kan skrives med tre ulike systemer. To stavelses-baserte "alfabeter", samt kinesiske tegn blandet med stavelses-endinger.
|
|
|
#12 |
|
Passiv
|
Sv: Utfordring til Toffen og andreAltså - jeg skjønner jo at man får forskjellige språk. Men jeg skjønner ikke hvordan samme språk får ulikt skriftspråk. |
|
|
|
#13 |
|
flisespikker
|
Sv: Utfordring til Toffen og andre
Skriftspråket er jo alltid mye nyere enn talespråket. Og hvilke bokstaver man på ett eller annet tidspunkt bestemmer seg for å bruke til å skrive språket med, det vil jo være et slags "politisk" valg. En av de viktige tingene Atatürk tvang gjennom for å gjøre Tyrkia et mer vestlig og moderne land, var å bestemme at de skulle gå over til å bruke latinske bokstaver. Nå tvang han gjennom en god del språklige reformer også, men hvis han ikke hadde gjort det, ville det jo vært akkurat det samme språket som før - bare skrevet på en annen måte. Og jeg gjetter at det med serbisk og kroatisk handler om hvilken "dominerende kultur" i nærheten som har vært viktigst når de begynte å skrive språket sitt, men dette vet jeg ikke noe om.
|
|
|
#14 |
|
Passiv
|
Sv: Utfordring til Toffen og andreSå det blir sånn at man snakker sammen, også har en eller annen begynt å notere noe med en tegning eller et symbol som har en bestemt betydning en gang i tiden - også er det om å gjøre å ha et symbolsystem som flest bekjenner seg til - og noen ganger er det ikke et øredøvende nok flertall slik at flere overlever? |
|
|
|
#15 |
|
flisespikker
|
Det er jo ikke sånn at alle talespråk lager sitt eget skriftspråk. Ta nå samisk - samisk skrives med latinske bokstaver fordi norsk skrives med latinske bokstaver, antar jeg. Hadde samene bodd i Russland, hadde vel samisk vært skrevet med kyrilliske bokstaver. Og for alt det jeg vet, finnes det samer i Russland som bruker kyrilliske bokstaver til å skrive samisk, enda talespråket er det samme som i Norden.
|
|
|
#16 |
|
Absolut ateist
|
Det er jo ikke samme språk på en måte. Hver kultur har jo sitt eget språk og det er jo naturlig at de overfører sitt skriftspråk til det fellesspråket området trenger for å kunne kommunisere med hverandre.
|
![]() |
|
|