|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#2 |
På lukket avdeling
|
![]() Sv: Branntjenestemenn og taushetspliktVanskelig problemstilling. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Ser lyst på livet
|
![]() Sv: Branntjenestemenn og taushetspliktAltså, det de har fått vite når de er på jobb har de ikke lov til å bringe videre? Men det de får vite fordi de tilfeldigvis var først til et ulykkessted som privatperson, men tok på seg branntjenesteklær, fordi de tilfeldigvis lå i bilen, så har de ikke taushetsplikt? |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Branntjenestemenn og taushetsplikt
Jo, det vil jeg tro at de har. Med en gang de trår over i en yrkesrolle, selv på fritiden, vil jeg påstå at man har taushetsplikt.
![]() |
#7 |
På lukket avdeling
|
![]() Sv: Branntjenestemenn og taushetspliktVar han ikke på jobb, så var han ikke på jobb, men man kan jo spørre seg om hvorfor han tok på seg branntjenesteklærne hvis han ikke var på jobb. Så siden det ble gjort så burde det vel ikke snakkes om ting, men spørsmålet er jo om han da egentlig var i tjeneste eller var der som privatperson. Moralsk sett burde det ikke snakkes, men om han har lov å snakke er jo en annen sak. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Passiv
|
De har taushetsplikt i en slik situasjon. |
![]() |
![]() |
#11 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Branntjenestemenn og taushetspliktJa, for det er noe der, er det ikke, at om den man er sammen med forventer, eller at man i den situasjonen kan anta at man opptrer som profesjonell, så er man underlagt taushetsplikten.
![]() |
#13 |
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Branntjenestemenn og taushetspliktMen hvis historen fortelles anonymisert på kurs som en del av opplæring etc, så ser jeg ikke problemet. Men hvis det åpenbart ble outet hvem som ble fortalt om, så er det problematisk.
![]() |
#15 |
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Da bør det sendes inn en klage på personen. Brannfolk har vel taushetsplikt som alle andre, og det bør virkelig ikke ha noe på et kurs å gjøre, å oute en person uansett.
![]() |
#16 |
På lukket avdeling
|
![]() Sv: Branntjenestemenn og taushetspliktJa, selvsagt. Når man antar at personen opptrer som profesjonell vil jeg tro taushetsplikten gjelder, noe som var i denne situasjonen der branntjenestemannen/kvinnen tok på seg brannklærne. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Pauset
|
![]() Sv: Branntjenestemenn og taushetspliktHjelpeløse mennesker i sjokk og traumatiske situasjoner skal ikke snakkes om på "bygda" av en av redningspersonellet. Vi må kunne stole på at når vi skulle havne i en slik situasjon så blir ikke vi latterliggjort eller snakket om. Enhver som havner i en situasjon burde pålegge seg selv "taushetsplikt", og en brannmann bør iallefall se sitt ansvar her. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|