Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Renault Grand Scenic - noen med erfaringer?

Autofil Bilsnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-02-10, 16:39   #1
LiKa
Spent ?
 
LiKa sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 571
LiKa er populærLiKa er populærLiKa er populær
Standard

Renault Grand Scenic - noen med erfaringer?

Vi skal kjøpe "ny" bil, en nr 2 bil. Vi har Opel Zafira fra før, og skal ha samme type bil - flerbruksbil. Vi vil ikke ha ny Zafira, men etter å ha sett litt rundt, ser vi at Grand Scenic er en bil man får mye for pengene, og kan få diesel 1.9 utgave til en grei pris. Vi har sett på 05 modeller.

Er det noen som kan si litt om deres erfaringer med denne bilen? Mine foreldre hadde Scenic i mange år, og jeg likte den godt. Men vi trenger 7 seters bil

LiKa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-10, 17:08   #2
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Renault Grand Scenic - noen med erfaringer?


Har hørt ganske mye dårlig om den egentlig. Og det er en bil det er ganske vanskelig å bli kvitt også, har jeg hørt.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-10, 18:24   #3
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Renault Grand Scenic - noen med erfaringer?

Dette er biler som typisk kan ha en "grei" pris brukt, ettersom de kan være vanskelig å få solgt. Renault har i mange år nå slitt stort med det meste kvalitetsmessig. Jeg hadde nok helt klart skygga banen og sett på noe annet i stedet.

En indikasjon hva andre synes kan jo f.eks. være NAF AutoIndex 2009: http://www.naf.no/forbrukertester/Au...utoIndex-2009/

Renault gjør det her i en særklasse dårligst. Ser man også på kvalitetsundersøkelser står det også gjerne dårlig til.

Renault skal vel nå ha gjort en del ting for å sikre kvaliteten bedre, samt gått opp til 5 års garanti for å få folk til å ta sjansen på dem igjen (ikke at det betyr noe i praksis, med tanke på fem års reklamasjonsrett tidligere så lenge det var snakk om privatkjøp).

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-10, 19:37   #4
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.924
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Renault Grand Scenic - noen med erfaringer?

Ny Renault Grand Scenic som har kommet akkurat nå er kjempeflott og ja det kunne jeg kjøpt og det er en bil jeg kommer til og vurdere neste gang vi skal bytte. En 2005 modell Grand Scenic hadde jeg aldri kjøpt. Garantien går ut og Renault blir fort dyrt. Hvor langt har de dere vurderer gått? Hvor mye vil du evnt. betale på pr. måned i billån? En får gunstig leasing av nye biler og i det store og hele lønner det seg i forhold til og kjøpe ut en bil. En taper ganske mye ganske raskt når en kjøpe bil enten det er brukt eller nytt. En ny bil i middelsklassen betaler en ca. 3000,- i måneden i leasing. Da har du helt ny bil uten andre vedlikeholdskostnader enn 1 service i året. Alt innen 5 år er garanti. Eldre bil kan fort koste mye og uforutsette utgifter og blir i det store og hele mye dyrere enn leasing av en ny bil. *erfart*

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-10, 19:50   #5
LiKa
Spent ?
 
LiKa sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 571
LiKa er populærLiKa er populærLiKa er populær
Standard

Sv: Renault Grand Scenic - noen med erfaringer?

Hmm.... ok.

Vi tenkte at siden det var få ute på finn, så var folk fornøyde med sin Men vi tar feil der altså Vi kjører Zafira, så ifølge NAF så skulle vi jo vært litt misfornøyde.

LiKa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-10, 19:55   #6
LiKa
Spent ?
 
LiKa sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 571
LiKa er populærLiKa er populærLiKa er populær
Standard

Sv: Renault Grand Scenic - noen med erfaringer?

Opprinnelig lagt inn av Elisabet, her.

Ny Renault Grand Scenic som har kommet akkurat nå er kjempeflott og ja det kunne jeg kjøpt og det er en bil jeg kommer til og vurdere neste gang vi skal bytte. En 2005 modell Grand Scenic hadde jeg aldri kjøpt. Garantien går ut og Renault blir fort dyrt. Hvor langt har de dere vurderer gått? Hvor mye vil du evnt. betale på pr. måned i billån? En får gunstig leasing av nye biler og i det store og hele lønner det seg i forhold til og kjøpe ut en bil. En taper ganske mye ganske raskt når en kjøpe bil enten det er brukt eller nytt. En ny bil i middelsklassen betaler en ca. 3000,- i måneden i leasing. Da har du helt ny bil uten andre vedlikeholdskostnader enn 1 service i året. Alt innen 5 år er garanti. Eldre bil kan fort koste mye og uforutsette utgifter og blir i det store og hele mye dyrere enn leasing av en ny bil. *erfart*

2005 modellen er gått ca 90 000.
Den koster 155 000,- vi har ikkw så mye mer penger å legge i ny nr 2 bil nå, og vi vurderer også litt en Zafira, 2006 modell som er kjørt 112 000. Men vi er usikre. Vi har ikke så veldig lyst å gå så mye mer ned i årsmodell eller opp i kmstand. Vi klarer dette kjøpet uten å ta opp lån, og vil helst ikke ha noe lån om vi kan klare det på denne bilen

LiKa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-10, 19:58   #7
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.924
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Renault Grand Scenic - noen med erfaringer?

Opprinnelig lagt inn av LiKa, her.

Hmm.... ok.

Vi tenkte at siden det var få ute på finn, så var folk fornøyde med sin Men vi tar feil der altså Vi kjører Zafira, så ifølge NAF så skulle vi jo vært litt misfornøyde.

Det ligger få Renault ute pga. at det er solgt få i Norge de siste årene. Det ligger sikkert veldig mange fra 2001-2003/4, men ikke så mange etter det. Nå kommer Renault med nye og forbedrede biler og ikke har så mange biler i sortementet sitt i Norge og satser på ny frisk. De har også byttet importør for litt over 1 år siden som må bygge det litt opp på nytt nå. Renault er veldig bra bil og vi har kjørt det siden 2002, men den er bra som ny, ikke som brukt og 4-5 år gammel og eldre.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-10, 20:46   #8
LiKa
Spent ?
 
LiKa sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 571
LiKa er populærLiKa er populærLiKa er populær
Standard

Sv: Renault Grand Scenic - noen med erfaringer?

Opprinnelig lagt inn av Elisabet, her.

Det ligger få Renault ute pga. at det er solgt få i Norge de siste årene. Det ligger sikkert veldig mange fra 2001-2003/4, men ikke så mange etter det. Nå kommer Renault med nye og forbedrede biler og ikke har så mange biler i sortementet sitt i Norge og satser på ny frisk. De har også byttet importør for litt over 1 år siden som må bygge det litt opp på nytt nå. Renault er veldig bra bil og vi har kjørt det siden 2002, men den er bra som ny, ikke som brukt og 4-5 år gammel og eldre.

Vi har hovedsaklig funnet 2004 og nyere, men samme det.
Men mener du at Renault kun kan kjøpes fra 2010 modeller? Eller at de generelt ikke duger etter 4-5 år i bruk? (regner med det er det siste?)

LiKa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-10, 21:18   #9
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.924
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Renault Grand Scenic - noen med erfaringer?

Opprinnelig lagt inn av LiKa, her.

Vi har hovedsaklig funnet 2004 og nyere, men samme det.
Men mener du at Renault kun kan kjøpes fra 2010 modeller? Eller at de generelt ikke duger etter 4-5 år i bruk? (regner med det er det siste?)

2010-modellen er ny ja. Det er ingen hemmelighet at Renault er biler med mye feil når de blir eldre. Jeg sier bare at jeg hadde aldri kjøpt en 5 år gammel Scenic som har gått såpass langt. Tipper at den du ser på ikke er skiftet reg.reim på? Da er det 15000,- ut så fort du har fått bilen om ikke 90 000km service er tatt og reg.reim skiftet.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-10, 21:26   #10
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Renault Grand Scenic - noen med erfaringer?

Opprinnelig lagt inn av LiKa, her.

Vi har hovedsaklig funnet 2004 og nyere, men samme det.
Men mener du at Renault kun kan kjøpes fra 2010 modeller? Eller at de generelt ikke duger etter 4-5 år i bruk? (regner med det er det siste?)

Problemet blir at etter 5 år er reklamasjonstiden ute, og det blir raskt frekvente dyre reperasjoner....

Skal man så kjøpe nytt nå tror jeg nok man likevel om 5 år får et over snittet høyt verditap.

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-10, 21:34   #11
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.976
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Renault Grand Scenic - noen med erfaringer?

Vi har en Renault Grand Espace, 2002-modell. Den er vi veldig godt fornøyd med, og det har bare vært noen småfeil med den. Det er egentlig alt jeg kan si.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-10, 21:58   #12
LiKa
Spent ?
 
LiKa sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 571
LiKa er populærLiKa er populærLiKa er populær
Standard

Sv: Renault Grand Scenic - noen med erfaringer?

Opprinnelig lagt inn av Elisabet, her.

2010-modellen er ny ja. Det er ingen hemmelighet at Renault er biler med mye feil når de blir eldre. Jeg sier bare at jeg hadde aldri kjøpt en 5 år gammel Scenic som har gått såpass langt. Tipper at den du ser på ikke er skiftet reg.reim på? Da er det 15000,- ut så fort du har fått bilen om ikke 90 000km service er tatt og reg.reim skiftet.

Jeg syns ikke 90 000 er så mye på en 2005 modell jeg Men nå kjører vi MYE på ett år. Denne har skiftet reg. reim jo, på service, som den akkurat har vært inne på. Fulgt alle servicer, og historikken er plettfri. Men her er fakta at vi har ikke råd til å kjøpe 2010 modell. Men jeg skjønner poenget. Vi får se.. det er egentlig ikke så mye poeng å poengtere at nytt er best, vi vet det. Men vi driter ikke penger

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

Problemet blir at etter 5 år er reklamasjonstiden ute, og det blir raskt frekvente dyre reperasjoner....

Skal man så kjøpe nytt nå tror jeg nok man likevel om 5 år får et over snittet høyt verditap.

Helt nytt er uaktuelt. Det var derfor jeg lurte på om noen kjente til denne bilen Men jeg tar poenget, Renault er tydeligvis ikke tingen...

LiKa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-10, 21:59   #13
LiKa
Spent ?
 
LiKa sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 571
LiKa er populærLiKa er populærLiKa er populær
Standard

Sv: Renault Grand Scenic - noen med erfaringer?

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Vi har en Renault Grand Espace, 2002-modell. Den er vi veldig godt fornøyd med, og det har bare vært noen småfeil med den. Det er egentlig alt jeg kan si.

LiKa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-10, 16:29   #14
vestlandsfanden
Superaktiv
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 441
vestlandsfanden er populærvestlandsfanden er populærvestlandsfanden er populær
Standard

Sv: Renault Grand Scenic - noen med erfaringer?

Bringer denne tråden opp igjen.

Vi har akkurat fått oss splitter ny Renault Grand Scenic 2010modell. Betalte kr 335 000,- inkl 130 hk diesel, 7 seter, dynamique (høyeste utstyrsvariant), integrert navigasjon, arkamys 3dsound stereo, alarm, skvettlapper, bagasjeromsmatte, skvettlapper og 5 års garanti. Renault selger lite i Norge men er store i Europa, og så nære som i Danmark er Grand Scenic den mest solgte mpven totalt i 2010: http://www.renault.dk/dk/Nyheder--pr...epladsen-.aspx
Scenic ble forøvrig tildelt Goldenes Lenkrad / kåret til årets mpv i 2009:
http://uk.autoblog.com/tag/Das+Goldene+Lenkrad/

Regner med at de fleste er veldig skeptiske til Renault så jeg bruker anledningen til å begrunne mitt valg, skikkelig.
Dette er en FANTASTISK bra bil! Mange hører utrolig mye dritt om Renault, og ja - mye av det stemmer MEN det gjelder modeller mellom 2000 og 2005. I visse tilfeller! Etter det justerte Renault produksjonsprosessene og forbedret kvaliteten til et nivå som matcher de beste tyske og japanske. Se diverse uavhengige statistikker for Renaultmodeller f.o.m. 2006. De siste års nyere Renaultmodeller (f.om. 2007/08: Megane/Clio/Scenic/Laguna) topper ADAC sine ferskeste statistikker.

Så kvaliteten er jeg ikke bekymret for. Tilbake til bilen:
Den er vel, sammen med C4 Picasso, den klart rommeligste av de mindre 7seterne. Veldig luftig og oversiktlig interiør/førermiljø, god plass i 2. seterad. Digitalt display fungerer overraskende bra, fanger hastigheten mye enklere på digitalt speedometer enn analogt. Flytter blikket lenger på analogt. Voksne opptil 180 får faktisk nok plass i 3. seterad hvis man skyver en stol eller tre i 2. seterad noe frem. 3.seterad har dyp fotbrønn i motsetning til andre mindre mpvere. Av de mpvene jeg vurderte var dette den eneste jeg virkelig kunne kalle en 7seter. BArna sitter ellers høyt i 2.seterad og blir ikke bilsyke.

Bilen kjører fast og presis med sedvanlig fransk komfort. En klar fordel med Grand Scenic er at du får en 130 hk diesel til samme pris eller billigere for det en Touran, 5008, Zafira eller C4 koster med en 105-110 hk diesel. Denne 130hk dieselen skyver skikkelig godt og har nok kraftoverskudd. Den går veldig stille og jevnt. Beste dieselen jeg har kjørt. Girkassa er veldig presis.

Renaults sikkerhet er velkjent, og i vårt bilkjøp så vi ekstra godt etter sikkerheten i 3.seterad ved påkjørsel bakfra. På Grand Scenic er det en viss klaring til bakruta fra 3.seterad, og den er som sagt såpass rommelig at voksne kan sitte der istedetfor barn. Dette er også den eneste av de mindre mpvene der sikkerheten i 3.seterad er testet (se link nedenfor).

En annen bonus de færreste vet om er at Renault siden 2001 har markedets beste rustbeskyttelse: http://www.vibilagare.se/zino.aspx?pageID=103. Forhandlernettet er byttet ut (takk for det!), og fra 1. september blir Motorforum importør. Motorforum har et godt og seriøst rykte. Veldig godt inntrykk av min lokale Motorforum-forhandler.

Så jeg nøler ikke å anbefale Grand Scenic, og jeg mener at dette er det klart beste kjøpet i klassen mindre 7seter. Det ligger flere nesten hele nye og topputstyrte biler med 130 hk og 5 års nybilgaranti på finn.no med pris på rundt 330 - 340 000,-. I tillegg vet jeg at flere forhandlere landet rundt har nye lagerbiler til ca samme pris, men som ikke er annonsert. Imidlertid er dette restene av kampanjeprisen fra i vinter, så det gjelder å være rask. (listeprisen idag er langt høyere).

Noen linker om Grand Scenic:
http://www.autozeitung.de/vergleichstest/peugeot-5008-im-ersten-vergleichstest/fazit
http://www.carmag.co.za/article/rena...que-2010-01-01
http://www.aftenposten.no/bil/article3665261.ece
http://www.dagbladet.no/2010/01/04/tema/bil/bil_og_trafikk/9764465/
http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=585652
http://www.klikk.no/motor/bil/biltester/article577446.ece
http://politiken.dk/tjek/bilerogmc/bilanmeldelse/article851367.ece
http://www.bt.dk/biler/franske-familiefristelser
http://www.nordvestnyt.dk/artikel/47096:Biler--Ny-Renault-har-mest-familieguf
http://www.autobild.de/artikel/vergleich-toyota-verso--renault-grand-scenic-vw-touran_986114.html
http://forbruker.no/bil/tester/provekjoringer/article2724060.ece
http://www.budstikka.no/nytte/bil/dette-bilmerket-oker-salget-mest-1.3484152
http://www.renault.co.uk/about/quality.aspx
http://www.renault.dk/dk/Nyheder--pr...ersogelse.aspx

rust: http://www.vibilagare.se/zino.aspx?pageID=137&modelID=598
sikkerhet 3.seterad: http://www1.adac.de/Tests/Crash_Tests/heckcrash/default.asp?TL=2


Sist redigert av vestlandsfanden : 27-08-10 kl 16:38.
vestlandsfanden er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-10, 16:35   #15
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.924
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Renault Grand Scenic - noen med erfaringer?

vestlandsfanden: Jobber du for Renault eller? Det høres nesten sånn ut. Jeg gjør nemlig det.

Nå skal Renault bytte importør fra 1. september, så da vet vi ikke hvordan det går med garantier, deler eller noe ennå. Renault er ikke så gode på å planlegge. Men de nye 2010 bilene er veldig fine, og skulle jeg byttet nå så hadde det blitt en Renault Scenic 7-seter som jeg hadde leaset. Jeg kjøper aldri ut en ny bil igjen. Det lønner seg sjelden hvis en ikke skal ha den i årevis til den er ingenting mer. Jeg har hatt både 2002-modell (Laguna) og har nå en 2004-modell (Espace) og kan dessverre ikke anbefale noen av dem. Eller Espacen er jeg kjempefornøyd med så lenge den ikke står på verkstedet. Jeg vil aldri ha en Renault igjen som ikke har full nybilsgaranti, altså innefor 5 år.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-10, 18:05   #16
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Renault Grand Scenic - noen med erfaringer?

Husk at ADAC-statistikken ikke tar noen hensyn til kjørelengde. I europa er hovedsalget til Renault i all hovedsak småbiler. Dette er ikke biler som kjøres så mye, og det er ikke av bilene man typisk finner så mye av på tyske motorveier....

I hvilken grad Renault klarer å rette opp alle problemene de har hatt gjenstår å se. Fra slutten av 90-tallet og fram til ganske nylig har det ganske enkelt vært katastrofalt dårlig.

For statistikken for 2006-modeller fra Svensk Bilprovning (og da altså alle 2006-modellene som måtte inn til periodisk kontroll i Sverige i 2009), der kjørelengde også er oppgitt, finner man fortsatt Renault-modellene fra lang ned til sist på listen, i kombinasjon med lav kilometer. Mao. selv om bilene i snitt har kort kjørelengde er det mye mangler.

Renault liker gjerne å vise til Dekras/AMS' "ett-eksemplar-test" av Clio, men viser vel gjerne ikke til tallene ellers fra pkk-undersøkelsene til Dekra....

Om omstillingen fungerer får man se. Økning av garanti i enkelte marked er et forsøk, men nødvendigvis ikke relevant i praksis - husk at 5 års garanti i Norge i all hovedsak er relevant for næringskjøp, ettersom man med konsumentkjøp av bil uansett har 5 års reklamasjonsrett i henhold til Forbrukerkjøpsloven.

Ellers synes jeg hele innlegget her om Renault kunne minne mer om social marketing, noe flere og flere større forum opplever, enn et "reelt innlegg". Når det er en helt ny bruker med to Pro-Renault-innlegg på denne måten, så... ja.... skeptisk ;-) Språket blir "pressemeldingsaktig" på flere områder, hvilket jeg synes blir merkelig. Ny distributør om noen dager - og et nytt PR-byrå satt på saken?

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-10, 18:06   #17
vestlandsfanden
Superaktiv
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 441
vestlandsfanden er populærvestlandsfanden er populærvestlandsfanden er populær
Standard

Sv: Renault Grand Scenic - noen med erfaringer?

Nei jeg jobber ikke for Renault (!!) men har vel satt meg mer grundig inn i bilmarkedet enn gjennomsnittskjøperen og vet vel faktisk mer om Renault enn visse som selger dem. Jeg ønsker bare at flere skal få øynene opp for denne flotte bilen, fordi jeg mener det er en bedre og mer rommelig bil enn de man umiddelbart tenker på i denne sammenheng: Touran, Mazda 5, Verso, Zafira, 5008. Samt at de aller fleste med advarsler og synsing mot Renault fra folk som ikke har peil på hvordan de nyere modellene er; men istedet baserer synsingen på modeller fra tidlig 2000-tall. Og for å parere forutinntatthet må man ha solide argumenter og god dokumentasjon. Jeg var skeptisk selv bla a på bakgrunn av rådgivning fra vårt kjære og "nøytrale" NAF (sitat: -er det ikke bedre kvalitet på dagens Renault enn Laguna 2? -Nei, fransk er og blir fransk. Det er sikkert bare en myte at kvaliteten er bedre. Kjøp noe japansk du.

HAdde det ikke vært for at jeg selv prøvekjørte bilen og satte meg inn i tester og statistikker fra inn- og utland hadde jeg ikke endt med Renault.

Jeg vet ellers om en del som har Laguna 2001/02 modell med 200 000 på telleren som har hatt veldig lite problemer med dem etter at feil på vindusheisene og nøkkelkortene ble rettet opp på garantien.

Jeg skjønner heller ikke hvorfor du sier at du aldri skal ha en Renault over 5 år. Baserer du dette utsagnet på gamle skrekkhistorier og med frykt for at nye Renault skal være verre enn andre?

Mulig jeg faller innenfor denne kategorien. Jeg kjørte min gamle bil helt ut, til rusten tok den. Skal ikke utelukke at jeg gjør det samme med min Renault. Og det tar nok en stund før den ruster. Ser ingen hensikt i å bytte ut en bil man liker så godt. Kan andre bruke den kan man selv bruke den.

Håper Motorforum blir bedre enn volvo ihvertfall. Volvo har vært en ulykke for Renault i Norge, og de fleste selgerne der har vært mikroskopisk interessert i å promotere og snakke varmt for Renault.

Mulig at innlegget mitt kan oppfattes som "pro-marketing". Men så mye drittslenging, synsing, advarsler og rykter dette merket blir utsatt for her til lands, skriver jeg et veldokumentert innlegg med den aller, aller reneste samvittighet. Hvis noen skriver like varmt om VW eller Toyota spørs det om folk reagerer såpass.

Og ja, jeg er ny på forumet. Men jeg har flere interesser enn bil. Og når jeg snart skal ut i pappaperm vil jeg debattere andre temaer. Garantert.


Sist redigert av vestlandsfanden : 28-08-10 kl 09:57.
vestlandsfanden er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-10, 18:30   #18
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Renault Grand Scenic - noen med erfaringer?

Når det gjelder Renault kan man vel god bakgrunn si at det ikke er synsing og drittkasting. Renault innrømmer selv de problemene de har hatt, og noe av dette var også forsøket for for 5 års garanti, hvilket i praktisk betyr lite når man uansett har fem års reklamasjonsrett for konsumenkjøp, samtidig som man i næringssammenheng ofte ser leasingavtaler på 3 år eller nedskrivning og nykjøp etter 3 år - eller ellers ikke er så opptatt av garantien.

Av de man kjenner som har hatt Renault over de siste årene er det få som har noe godt å se tilbake på. joda, en del har likt komforten, men akk så mye merkelige problemer.

Å si at problemene er løst blir... ja... Det eneste man vel kan si at er at det er enkelte ting som kan tyde på som om Renault har tatt kvalitetsproblemet til seg, og at de lover at det skal bli bedre. Man har enda tilgode å se at det har blitt det.

Elisabet sier jo ellers at hun jobber for/med Renault, så det er vel noe annet enn "gamle skrekkhistorier" som ligger bak det....

Samtidig ser man også diskusjoner nå om Nissans noe reduserte kvalitet er et resultat av mer Renault-teknologi og tildels full Renault-plattform på en del av modellene.

Når det ellers gjelder ny importør er det vel mye folk fra gamle organer til styringen av Renault-importen, så man får se... Motor Gruppen har vel i utgangspunktet gjort en god jobb med Mitsubishi, så man får se...

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-10, 18:48   #19
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.924
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Renault Grand Scenic - noen med erfaringer?

Opprinnelig lagt inn av vestlandsfanden, her.

Håper Motorforum blir bedre enn volvo ihvertfall. Volvo har vært en ulykke for Renault i Norge, og de fleste selgerne der har vært mikroskopisk interessert i å promotere og snakke varmt for Renault.

Til opplysning så er det flest Volvo forhandlere som fortsatt selger Renault. Det er Bilia (som har kjøpt seg opp en del) som har kuttet ut Renault. Det er ikke Volvo Personbiler som har vært importør for Renault de siste 2 1/2 årene heller. Skal love at det er ikke lett og promotere Renault når de har gjort så mye dårlig. Jeg har sittet på garantier for Renault en del år også (ikke nå), så jeg vet nok mere om det enn de fleste. Nå håper vi inderlig at de nye modellene er mere feilfrie. Andre bilmerker sliter med mye feil de også, men Renault er veldig kostbart etter garantien har gått ut fordi de har så kompliserte komponenter som henger sammen. Et eksempel på dette er at om ungene knekker toppen på solgardina på bakdøra, som burde være en enkel del og skifte, så må en på en Renault skifte hele dørpanelet + hele solgardinsystemet, selv om ingen av de dele er ødelagt. Dvs. en kostnat på ca. kr 8000,- isteden for et par hundre kroner for en plastbit (den som virkelig er ødelagt). Renault er en dyr bil å ha når det er ting etter at garantitiden har gått ut. Håper du slipper og erfare det. Renautl er supergode biler og kjøre og veldig praktiske. Det er ikke uten grunn at jeg kjører Renault. Jeg har tilgang på mange bilmerker på jobben.

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

Elisabet sier jo ellers at hun jobber for/med Renault, så det er vel noe annet enn "gamle skrekkhistorier" som ligger bak det....

Faktisk i 17 år har jeg jobbet i firma som selger og reparerer Renault. Men Renault er en liten andel av alle merkene vi har. Håper det bedrer seg veldig nå med de nye bilene.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-10, 18:49   #20
vestlandsfanden
Superaktiv
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 441
vestlandsfanden er populærvestlandsfanden er populærvestlandsfanden er populær
Standard

Sv: Renault Grand Scenic - noen med erfaringer?

Hvis adacstatistikken er så ubrukelig som du sier mrc så er det vel påfallende at Renault Laguna var på bunn i adacstatistikken år 2002 mens den toppet adacstatistikken 2009. Så noe må vel ha bedret seg? Din påstand om at de fleste er misfornøyd kan også taes med en klype salt. Synes slett ikke Renault kommer så dårlig ut på denne:
http://www.motorguiden.no/index.php?...mid=53&lang=nb

Når det gjelder "skrekkhistorier" så er det en tendens til at feil på franske biler betegnes som "typisk" mens feil på "kjempebiler" som f eks Touran eller Avensis er "jaja slikt kan skje". Og så en liten teori en kompis av meg la fram, som jeg ikke skal helt utelukke: med all respekt, det kan nok tenkes at de som kjøper fransk er en smule mindre opptatt av vedlikehold av bilen enn f eks de som kjøper tysk. Kjenner mange franske bileiere som nok er mer opptatt av andre ting i livet enn bilvedlikehold

Jeg gidder ikke ta denne diskusjonen videre mrc, fordi det vil bare balle på seg med de samme argumentene fra begge hold om og om igjen - og det er ikke til nytte for noen. Du vil ikke endre din oppfatning om Renault, og jeg står fast ved det jeg har skrevet og at jeg har gjort et meget godt kjøp. Så jeg sier stopp der.

Men: hvorfor har ingen flere bilmerker 5 års garanti når det ikke er noen forskjell i praksis, slik du hevder? Det er vel slik at visse komponenter (f eks elektronikk) dekkes av reklamasjonsretten mens hele bilen dekkes av garantien - og man slipper i tillegg å ta masse vanskelige runder?

vestlandsfanden er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:31.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no