Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Kan jeg lære meg å hekle?

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-02-10, 23:41   #1
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kan jeg lære meg å hekle?

Jeg kan ikke hekle. Jeg er venstrehendt og innbiller meg at det gjør det vanskeligere. Er det mulig for meg å lære? Finnes det bøker eller nettsider som kan forklare for meg?

Jeg har funnet et lappeteppe jeg vil prøve meg på, jeg tenker at lapper er greit å begynne med. Eller er det vanskelig å få dem like store når man er nybegynner?

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-10, 23:45   #2
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan jeg lære meg å hekle?

Så klart du kan lære! Masse videosnutter på YouTube, men det enkleste er vel å ta en tur til noen som kan lære deg. (Meg f.eks). Det er enklest å begynne med noe rett fram og tilbake, skjerf og grytelapper og sånt. Men jeg tror du får til lapper også, bare kanskje begynne med noen litt enkle? Jeg kan ikke se at venstrehendthet er et problem.

Gammel 18-02-10, 23:47   #3
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Jeg vet ikke noe om å hekle som venstrehendt, men det må vel gå an?
Du kan ihvertfall lære deg. Det er MYE bedre enn strikking f.eks, man kan ikke miste en maske. Tror ikke det er problem med å hekle like store ruter?

Jeg kjøpte en bok nylig, og i den er det heklekurs i begynnelsen. Tror det er det i mange bøker. Men du kan sikkert finne på nett også!

Hekling er gøy! Jeg lærte meg kun ved hjelp av bok for ca 2 år siden, og jeg er ikke noe håndarbeidsgeni.

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-10, 23:56   #4
Pappalille
Tøff

Pappalille sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Blogginnlegg: 57
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Ja, du kan lære deg å hekle. Kan jeg, kan du!

Jeg lærte det her; http://www.garnstudio.com/lang/no/video.php

Jeg vet ikke om det blir verre for deg som er venstrehendt, men jeg kan ikke skjønne at det skal ha noe å si?

Terry Pratchett
Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-10, 23:57   #5
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvordan det evt. blir annerledes for venstrehendte vet jeg ikke, men hekling er hvertfall veldig mye enklere enn strikking.

Gammel 19-02-10, 00:44   #6
Katinka
Skriv og skriv og skriv

Katinka sin avatar

Hvor: Det meste er nord
Katinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg lærte meg å hekle i fjor. Hadde bare fingerheklet før.
Har denne boka. Veldig grei sak.

Gammel 19-02-10, 07:04   #7
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er venstrehendt og har ingen problemer med å hekle. Men jeg hekler speilvendt, så det hender at avanserte oppskrifter må speilvendes.

Gammel 19-02-10, 07:28   #8
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Her er det lagt ut linker til deres egen heklesnutter på youtube: http://www.happyknitting.com/no/laer-a-hekle.html

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-10, 07:30   #9
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det klarer du. Møt på et av strikketreffene våre. Riktignok er vi enda bedre til å strikke enn å hekle, men man får god hjelp når man vil lære seg noe nytt.

Jeg har også tenkt til å børste støv av heklenåla, for jeg har så lyst til å hekle en kåpe jeg har funnet. http://www.garnstudio.com/lang/no/vi..._id=28&lang=no

Gammel 19-02-10, 08:03   #10
Tåtti
klossemajor

Tåtti sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Æ ser Stjørdal'n
Tåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er venstrehendt, men hekler høyrehendt. Har aldri prøvd andre veien, det må jeg jo bare nå.

Gammel 19-02-10, 08:15   #11
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror jeg får lyst til å hekle igjen. Det er jo så moro!

Anne C er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 19-02-10, 08:18   #12
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Hekling er moro og du kan helt sikkert lære deg det.
Lettere enn strikking.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-10, 08:25   #13
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

http://www.youtube.com/watch?playnex...&v=L7bB2-2k7wk

Crochet left hand - finner mye der

Gammel 19-02-10, 08:29   #14
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tåtti, her.

Jeg er venstrehendt, men hekler høyrehendt. Har aldri prøvd andre veien, det må jeg jo bare nå.

Det tror jeg jeg også kommer til å gjøre. Jeg strikker hvertfall høyrehendt. Jeg skal lære meg å hekle, må bare få kommet meg til Shamu en kveld så hun kan lære meg.

Gammel 19-02-10, 09:16   #15
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tjorven, den var fin og jeg vurderer å hekle den selv, men den må da bli blytung? Jeg har heklet et skjerf i Eskimo og det ble så tungt. Og nesten litt stivt, men det er vel bare en fordel for fasongen på et slikt plagg.

Gammel 19-02-10, 09:17   #16
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Acsa, her.

Tjorven, den var fin og jeg vurderer å hekle den selv, men den må da bli blytung? Jeg har heklet et skjerf i Eskimo og det ble så tungt. Og nesten litt stivt, men det er vel bare en fordel for fasongen på et slikt plagg.

Jeg har tenkt at det er fint om den blir tung, for da faller den penere. Men kanskje den blir altfor tung?

Jeg har ikke heklet noen plagg før, men siden jeg er inne i "Tjorven gjør ting hun egentlig ikke kan"-modus for tiden, så tenkte jeg å forsøke.

Gammel 19-02-10, 09:28   #17
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så mange flotte tips og tilbud om hjelp! Jeg tror jeg titter litt på youtubefilene, og evt. møter noen av dere. Når er neste strikketreff? Jeg må sjekke om biblioteket har den boka. Kanskje jeg blir helt hakta og begynner å produsere tonnevis av sånne små, japanske bamser.

Gammel 19-02-10, 09:32   #18
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Glitter, Hekleklubben 4H samles hos meg på torsdag. Du er hjertelig velkommen!
Hekleklubben ble startet fordi det var noen som hadde lyst til å lære å hekle. Jeg måtte være med fordi jeg kunne hekle(men jeg var noe rusten). Nå er vi fire heklere av seks. Den sjette er det ikke noe håp for på heklefronten, men hun er best på service og gjør en god jobb med det sosiale.
Vi koser oss storveis med både hekling og strikking(og litt god ost og kanskje litt vin) og litt sladder.

Gammel 19-02-10, 09:34   #19
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bare begynte, jeg. Også prøvde jeg meg frem. Jeg er ikke særlig god, men jeg får til enkle kanter og sånn. Ellers brukes heklenåler stort sett til å hente opp mistede masker her i huset.

Gammel 19-02-10, 09:37   #20
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Takk for invitasjon, Gullet! Jeg er superopptatt frem til påske, men inviter meg gjerne igjen.

Det er et sånt skikkelig gammeldags lappeteppe i kule farger jeg har lyst til å lage.

Litt ala dette, men ikke fullt så intrikat:

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:30.