Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > HPs vevstove

Datanovise

HPs vevstove Forum for datasnakk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-02-10, 16:17   #1
Mississippi
ull-lue

Mississippi sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Akershus
Mississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Datanovise

Data er en av mange ting jeg ikke skjønner meg på.
Nå ser det dog ut til at jeg må ta skrittet og kjøpe ny pc, dvs laptop. Skjermen har ved flere anledninger blitt blå, noe jeg har skjønt er et dårlig tegn. (Jeg har dog skjønt at bilder bør lagres på ekstern harddisk ... )
Noen anbefaler Mac, mye pga minimal fare for virus.
Min bruk er til noe foredragsholding og nettsurfing.

Mac'en er jo litt dyrere enn 'vanlig' pc.
Jeg har forsøkt å lese meg frem i datajungelen men ramler ut så fort jeg kommer til forkortelser og betegnelser som like godt kunne vært gresk!

Hva anbefaler dere som har litt peil? Og hvorfor?

Gammel 19-02-10, 16:59   #2
Juste
Populærkulturjunkie

Juste sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: I Cyberspace.
Blogginnlegg: 1
Juste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt likt
Standard

Sv: Datanovise

Dersom du er litt datanovise selv, kjenner du noen som har en mac? Mac har en relativt liten markedsandel så det kan være problematisk og finne noen til å hjelpe seg dersom man sitter fast. Dersom du ikke gjør det så ville jeg gått for en PC med Windows 7. Til det formålet du skisserer her vil du fint få en PC til 5000 kr.

Jeg ville vel sett på noe slikt. Der får du veldig mye for pengene!

Juste er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-10, 17:09   #3
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bare sørg for at du får Windows 7 og ikke Windows Vista, om du velger en pc.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-10, 22:11   #4
Mississippi
ull-lue

Mississippi sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Akershus
Mississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Takk.
Har Windows vista nå, har ikke hatt noen store problemer med det men hører mange er veldig misfornøyde ...

Gammel 20-02-10, 01:47   #5
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og ikke kjøp deg HP maskin.. hehe. Det er de to tipsene jeg har.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-10, 00:00   #6
mrc
Bør lage seg en tittel selv

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mississippi, her.

(Jeg har dog skjønt at bilder bør lagres på ekstern harddisk ... )

Bilder bør lagres på en ekstern harddisk _i tillegg_ til at man har de på maskinen. Og helst på flere eksterne harddisker, der den ene lagres utenfor hjemmet. Evt. er bildesamlingen ikke så stor kan man jo også brenne den ut på DVD ved jevne mellomrom...

Med de bruksområdene du skisserer kan jeg på en måte si at en bærbare Mac kan by på utfordringer - hvis du holder foredrag rundt om kring må du med en ny Mac ha med deg flere adaptere for å få koblet maskinen på projektorer. De fleste projektorer har en VGA-tilkobling, og det er gjerne det enkleste å bruke - og det finner du på mange Pc-er. Riktignok har deg begynt å forsvinne litt ut og man har fått HDMI i stedet - da har man raskt et problem på eldre projektorer.

Rent ytelsesmessig skulle vel nesten hva som helst på markedet være ok for deg. Hvor stor skjerm tror du passer deg best? Er vekt og størrelse eller sentralt pga. du frakter maskinen mye? Batteridriftstid viktig?

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-10, 00:09   #7
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

Med de bruksområdene du skisserer kan jeg på en måte si at en bærbare Mac kan by på utfordringer - hvis du holder foredrag rundt om kring må du med en ny Mac ha med deg flere adaptere for å få koblet maskinen på projektorer.

Jeg holder en del presentasjoner rundt omkring med en MBP av siste modell, jeg klarer meg fint med et enkelt adapter fra DisplayPort til VGA. (Jeg har selvsagt en DisplayPort til DVI også, men det har ikke vært nødvendig til nå.)

(Ellers har jeg så godt som aldri problemer med å få riktig signal ut på ymse prosjektorer, akkurat den biten fungerer overraskende godt med bærbare Macs. Erfaringer med pc-er er heller litt blandet på den fronten.)

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:28.