Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Du som har vært i en situasjon der du har måtte kontakte et begravelsesbyrå

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-02-10, 09:45   #1
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Du som har vært i en situasjon der du har måtte kontakte et begravelsesbyrå

Jeg jobber som foreleser i webdesign, og fredag skal studentene ha en workshop. De skal utvikle websider for et fiktivt begravelsesbyrå, og det er mange utfordringer her. Spesielt fordi det er en type bedrift som krever en veldig "riktig" profil utad. Her kan man lett bomme, for å si det sånn.

Studentene skal se på
- verdimarkører (hva slags inntrykk/verdier bedriften signaliserer)
- troverdighet
- seriøsitet
- målgruppemarkører

I en virkelig verden ville man ofte innhentet informasjon fra målgruppe (som jo kan være alle voksne som må håndtere en slik sak), og man ville kunne testet løsningen underveis. Men det har vi ikke mulighet til nå. Jeg skulle derfor gjerne hatt litt informasjon om

- hva som kan være viktig for en pårørende i en slik situasjon.
- hva ville virket useriøst?
- hva vil du ønske å finne
- hva gjør at du tar avsender på alvor og får tillit?

På forhånd tusen takk.

Sist redigert av Dronningen : 22-02-10 kl 12:40.
Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-10, 10:10   #2
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Du som har vært i en situasjon der du har måtte kontakte et begravelsesbyrå

Vi har et byrå familien bruker. Det er ikke slik at man "vurderer alternativene".

Til Ericka brukte vi et annet. Dette fordi min famile hadde vært lite støtende. Og jeg ga oppdrget til Svigermor.

Kontakten har både for mine foreldre og Ericka vært ganske "web-fri". Møtet har vært viktigst og deretter telefon.

I forbindelse med valg av kiste og urne var webben grei å ha. Også brukte vi youtube mtp sanger.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-10, 10:12   #3
DM
Live and let live

DM sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vår familie har et byrå som vi bruker vi også. Og det har ikke vært noe web involvert.

Gammel 22-02-10, 10:17   #4
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 222
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det falt meg aldri inn å bruke nettet for å finne byrå. Vi tok det sykehuset anbefalte.

Gammel 22-02-10, 10:59   #5
Dronningen
Pauset

Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Ja jeg er klar over at for noen er det ikke noe valg inne i bildet.
Men jeg søker da de som måtte ta et valg på en eller annen måte.

Gammel 22-02-10, 11:08   #6
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dronningen, her.

Ja jeg er klar over at for noen er det ikke noe valg inne i bildet.
Men jeg søker da de som måtte ta et valg på en eller annen måte.

Jeg tror de færreste velger byrå basert på nettstedet. Det kan derimot spille en rolle i å hjelpe folk med valg.

Konkrete lister over hva en bør tenke på. Hva skjer nå osv.

I enkelte byer slik som i Trondheim er det begrensninger på hvilke ukedager en kan ha begravelse i enkelte kirker.

Et av byråene her i byen har et eget seremonirom, mange velger dem pga det. De har forresten en veldig informativ nettside, og mange "ekstratjenester." http://www.svanholm.no/index.php?opt...d=47&Itemid=57

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-10, 11:11   #7
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror nok uansett det kan bli vanligere å ta dette valget basert på nett fremover, med mobile og mer nettorienterte generasjoner. Skulle jeg valgt et byrå her i byen så hadde jeg ikke hatt peiling på hvor jeg skulle begynt en gang. Jeg hadde sikkert spurt her inne og i andre nettverk etter anbefalinger, tror jeg.

Gammel 22-02-10, 11:53   #8
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I de to begravelsene jeg har vært involvert i, har vi ikke valgt byrå ut fra web, men om jeg skal tenke litt høyt, hvilke kriterier jeg ville satt:

Siden skulle framstått som seriøs - ingen prangende fonter, farger og tekster. For meg hadde det sett seriøst ut om det gikk i duse farger, nøytrale bilder og en enkelt, nøytral font.

Jeg er generelt glad i websider som framstår som oversiktlige - har en lettlest meny, hvor man slipper gruble for å finne hva man er interessert i.

Jeg ville likt at det ble opplyst om hva slags type dekorasjoner byrået kan være behjelpelig med, hva slags type kister, forslag til sanger og salmer etc - gjerne også en liste over folk som kan "bookes" for å spille eller synge.

Opplysninger om pris ville vært en selvfølge.

Gammel 22-02-10, 12:01   #9
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, jeg tror faktisk at pris vil være noe folk vil like å finne på en nettside, foran å spørre. Det er nok litt tabu å være opptatt av kostnader i en sånn setting, men man har jo ikke plustelig kjempegod råd selv om man er i sorg... Så da er det lettere å søke etter det på nettet, enn å spørre ansikt til ansikt. Trur eg.

Gammel 22-02-10, 12:03   #10
Estrella
♥ ♥ ♥

Estrella sin avatar

Hvor: Nedre Romerike
Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

Når Nicholas døde valgte vi et byrå i nærheten og som vi viste om. Vi hadde aldri brukt det før.

Men det jeg brukte nettet til var når jeg skulle finne steinen til Nicholas. Da var det veldig greit å bruke nette og finne ut hva vi ville ha. Det er ikke alle som har så mye utvalg av steinene på nettet så det er en ting de bør tenke over. Å ha de lett tilgjengelig på nett.

Storebror f. 1998 og minstemann f.2002 - d.2004
Estrella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-10, 12:07   #11
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har aldri vært nødt til å forholde meg til begravelsesbyråer, men for meg er det naturlig å bruke nett for å få finne informasjon, så jeg ser for meg at jeg hadde gjort det i en slik situasjon også, sammen med eventuelle anbefalinger.

Det kan sikkert være nyttig å skrive litt punktvis om hva man kan være behjelpelige med, de aller færreste har god kjennskap til hele prosessen rundt en begravelse, og hvor de ulike ansvarsområdene ligger.

En oversikt over hvilke begravelsestradisjoner man kan hjelpe med er også nyttig, hvertfall i byer med innbyggere fra ulike kulturer.

Pris er fint. Jeg liker steder som opplyser om pris, og nedprioriterer dem jeg må bruke masse tid på å finne ut om slikt i andre sammenhenger.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-10, 12:10   #12
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har ikke noe familiebyrå, jeg kunne fort ha funnet på å skrive "begravelsesbyrå trondheim" på google hvis jeg ikke fikk noe klart anbefalt fra andre.

Det hadde vært viktig at det fremsto som seriøst, og som profesjonelt og medmenneskelig på samme tid. Duse farger, enkle fonter, oversiktlige menyer. Og ingen skrivefeil eller fancy ungdommelig språk. Innholdet er viktigere enn uttrykket, en gjennomarbeidet side hvor man finner svar på det man lurer på fordelt på oversiktlige menyer gir inntrykk av seriøsitet. Gjerne en forklaring på hva man trenger og hvordan begarvelsesbyrået kan organisere ting, og oversikt over kister, blomsterdekorasjoner, stiler på sanghefter, når kirker har åpent og gjerne også pris. Gjerne bilde og presentasjon av de som jobber der (kortfattet og nøytralt). Og tydelig kontaktinformasjon til en telefon som faktisk svarer, og mulighet til å ta kontakt via mail/sms og bli oppringt.

Gammel 22-02-10, 12:20   #13
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Vi valgte begravelsesbyrå etter "annonsene deres" i avisa og hva andre folk anbefalte.
Eneste vi var på nettet da svigerfar døde,var jeg, jeg brukte dere som oppslagsverk på en sang
Stein valgte vi etter brosyrer og en tur på kirkegården

Tror ikke vi ville ha gått på nett å søkt etter hjemmesiden til begravelsesbyrå nei

Gammel 22-02-10, 12:31   #14
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har valgt begravelsesbyrå én gang: da min grandtante døde. Jeg skrev "begravelsesbyrå Trondheim" på Gule sider og ringte det første og beste jeg hadde kjente igjen navnet på. :enkel:

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-10, 12:38   #15
Dronningen
Pauset

Standard

Kanskje jeg skal snu om på det og bare rett og slett angripe dette mer som en fokusgruppe her inne.

Gammel 22-02-10, 12:41   #16
Dronningen
Pauset

Standard

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

I de to begravelsene jeg har vært involvert i, har vi ikke valgt byrå ut fra web, men om jeg skal tenke litt høyt, hvilke kriterier jeg ville satt:

Siden skulle framstått som seriøs - ingen prangende fonter, farger og tekster. For meg hadde det sett seriøst ut om det gikk i duse farger, nøytrale bilder og en enkelt, nøytral font.

Jeg er generelt glad i websider som framstår som oversiktlige - har en lettlest meny, hvor man slipper gruble for å finne hva man er interessert i.

Jeg ville likt at det ble opplyst om hva slags type dekorasjoner byrået kan være behjelpelig med, hva slags type kister, forslag til sanger og salmer etc - gjerne også en liste over folk som kan "bookes" for å spille eller synge.

Opplysninger om pris ville vært en selvfølge.

Flere som har synspunkter på dette?

Gammel 22-02-10, 22:44   #17
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg brukte nettet når jeg skulle finne begravelsesbyrå når pappa døde.
Men jeg brukte det egentlig bare til å finne noe i nærheten.
Må innrømme at jeg ikke engang husker om jeg var inne på nettsidene til de to byråene vi så litt på.

Men jeg tror det er virkig med sider som gir en en ro når man ser på sidene, altså ikke noe prangende.
Pris synes jeg bør være med og gjerne en oversikt over hvilke ting byrået kan tilby, blomster, solister osv osv.
Men når man er i situasjonen at man må ta kontakt så er det utrolig hvor mye den personlige kontakten egentlig har å si.
Jeg husker som sagt ikke om jeg så på hjemmesider eller ikke, men den første samtalen husker jeg mye bedre.

Gammel 22-02-10, 23:39   #18
Nefertiti
Aktiv

Nefertiti sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Oslo
Nefertiti er litt kulNefertiti er litt kul
Standard

Jeg har vært med på å arrangere begravelse og vi valgte byrå utfra beliggenhet (i forhold til bosted, gravlund etc) samt at byrået var annerkjent: http://www.tsjacobsen.no/Default.asp?Cat=4. Deres nettsider inneholder det meste jeg kan tenke meg er relevant å lure på, foruten pris. For oss var pris uvesentlig pga. arv som ville dekke det, men hadde det ikke vært tilfelle så ville det sikkert vært fint med prisoversikt på nett.

For oss spilte det en rolle at byrået arrangerte ulike typer gravferd da vi ville ha en humanistisk gravferd (bisettelse) og vi visste at byrået hadde erfaring med dette. Jeg ville dermed ønske meg at en nettside inneholdt info om dette. Jeg synes også det var godt at byrået uttrykte noe om sorg og sorgprosesser, det føles ut som man blir tatt på alvor i en vanskelig situasjon.

Vi brukte nettsidene til byrået hovedsakelig til å finne frem til telefonnummer for å kunne avtale et møte. Det var først på møtet at vi begynte å tenke på valg av kiste, program, urne, musikk, taler og blomster etc, jeg føler at det var viktig å prate med et menneske om disse valgene. Noen som kunne gi oss anbefallinger og råd basert på erfaring.

Skulle jeg derimot bruke nettsidene som grunnlag for å sammenligne byråer før jeg bestemte meg for ett, så ville layout, presentasjon og innhold vært vestenlig. Der må jeg bare signere Inagh på kriterier....

Nefertiti er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-10, 10:01   #19
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Jeg fniser litt når jeg leser alle som presiserer hvor viktig det er med litt sober design og ingen prangende farger.

Jeg må si jeg ville blitt *bittelitt* overrasket om noen av Dronningens elever her kom frem med rosa bakgrunn med blinkebokstaver på.

Det er kanskje mer sånn at det kan bli litt mye av det gode med mørke farger, gullkursivskrift og offwhite detaljer?

Gammel 23-02-10, 10:04   #20
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Det jeg merker meg er at begravelsesbyråer på nett faktisk har ganske sterke farger i forhold til det vi her inne tenker, de bruker sterk rosa og knall blått. Døden trenger ikke være dyster, selv om den ofte er det. Innformativt og vennlig tror jeg at jeg hadde satt pris på, om jeg hadde sett etter noe hos et begravelsesbyrå på nett.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:09.