|
Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
|
![]() PianistenI går kveld skulle jeg egentlig bare zappe kjapt gjennom for å se hva jeg ikke skulle se. Det var nemlig sent, jeg skulle sove og ikke minst, jeg skulle tidlig opp morgenen etter. (i dag) Sist redigert av Maverick : 25-09-06 kl 11:19. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
flisespikker
|
![]() Jeg syntes også Pianisten var en veldig god film. (Jeg skrev en omtale i bloggen min da jeg hadde sett den på kino.)
![]() |
#3 |
Passiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hedmark
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Jeg også så bare halve filmen. Da orket jeg ikke mer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Truth is in the x-files
|
![]() Jeg lastet ned fra internett, husker jeg. Og så var siste delen av filmen borte! (ja ja, you get what you pay for)
![]() |
#6 |
Erfaren nok
|
![]() Så den jeg og!
![]() |
#8 |
flisespikker
|
![]()
Hvis jeg ikke hadde visst at den var basert på det som virkelig skjedde, ville jeg nesten ikke syntes den var troverdig - når det gjelder hvordan han ble reddet gjentatte ganger, mener jeg. (Alt annet var naturligvis troverdig.) Det var nesten for utrolig.
![]() |
#9 |
Erfaren nok
|
![]()
![]() |
#10 |
|
![]() I følge Skilpaddas blogg ( |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
X First Lady
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Har sett filmen to ganger og synes den er meget bra. Utrolig flott skuespill av Adrien Brody |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Semiaktiv
Hvor: Trondheim
![]() Jeg har litt for lite peiling på film til å uttale meg om hvordan den er laget, lyssettingen, kameravinkler etc, derfor hadde jeg nok ikke vett på helt å sette pris på den. For meg ble den bare litt sånn "enda en historie som viser det samme som jeg har sett på utallige filmer før, at nazistene var slemme mot jødene". Jeg har fått det med meg nå, og det skal være en ganske spesiell vinkling til for at jeg skal synes at det er verdt å se enda en. Som for eksempel "La vita e bella", som er den siste filmen om temaet som fenget meg (til gjengjeld bare elsker jeg den filmen!). Så for meg ble den bare langdryg (så den på kino).
![]() |
#14 |
flisespikker
|
![]()
Jeg syntes ikke det var det som var hovedfokuset i Pianisten, selv om det naturligvis er skrikende åpenbart gjennom hele filmen at nazistene var slemme mot jødene. Jeg syntes derimot filmen i veldig stor grad fokuserte på Szpilman selv (derav også tittelen), som allerede i åpningen av filmen stod litt utenfor "den virkelige verden" i og med sin posisjon som feiret pianist og "kjendis", og som gjennom hele filmen står utenfor det som skjer, blir berget unna og gjemt vekk (nettopp på grunn av posisjonen han har), og som hverken deler skjebnen til familien sin og folket sitt, eller kan gjøre noe for å hjelpe dem eller hindre det som skjer. Han bare ser på, utenfra, observerende, gjennom hele filmen, hjelpeløs i absolutt alle henseende. Og det eneste han kan bidra med er kunsten sin og - i ettertid - historien sin.
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002) Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it. Sist redigert av Skilpadda : 25-09-06 kl 18:06. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Semiaktiv
![]()
Joda, det har du forsåvidt rett i, men det er en musiker jeg ikke hadde noe forhold til i utgangspunktet, og klarte ikke helt å få det store ut av det som film. Jeg tror kanskje det hadde gitt meg mer å lese historien (og da kanskje se filmen etterpå?
![]() |
#16 |
Sær og kresen
![]() Veldig enig med skilpadda. Synes ikke denne filmen er overdrevent sentimental i det hele tatt. Helten er jo en antihelt på mange måter.
![]() |
#17 |
|
![]() Sånn helt generelt synes jeg enhver film som setter søkelys på grusomhetene både i verdenskrigene, Vietnamkrigen og all krig forøvrig har en grunnleggende kvalitet. Dette er historier som faktisk ikke kan fortelles mange nok ganger. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Semiaktiv
![]()
Ingen fare.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 25-09-06 kl 20:06. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Bør lage seg en tittel selv
![]() Vi begynte også å se litt inni filmen, har sett den før men valgte likevel å se den en gang til. Den er gripende. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|