Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Norsk vinter-OL sett fra utenfra

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-02-10, 11:28   #1
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Norsk vinter-OL sett fra utenfra

Sitat:

By the end of these Olympic Games, the Norwegians will have pulled off what is, arguably, one of the finest performances in the modern history of sports. The only problem is that nobody outside Norway seems to take them seriously.

Jeg prøver så godt jeg kan å holde meg unna OL-stoff, både fordi sport er uinteressant for meg, og fordi norske reportere ser ut til å ha fokuset enten knapt frem til nesetippen eller helt ut til siden. I disse dager er det imidlertid vanskelig å styre helt unna, og noe får man med seg. Denne artikkelen fra The Wall Street Journal belyser Norges innsats i vinter-OL fra et helt annet perspektiv.

Sitat:

What makes its performance hard to fathom, however, is that Norway has only 4.7 million people to choose from. It's as if the American team finished third in Vancouver after limiting the athlete pool to people living in metropolitan Detroit.

Sitat:

Norwegians owe their success to many factors. There's a winter sports club in nearly every city and town and a government-funded program that identifies talented athletes in their early teens and nurtures them through development.

Its cities are relatively close to the wilderness, and there's a culture that encourages children to play outdoors even on the coldest days. Neighbor Sweden, by contrast, has its major population centers farther from the wilderness, and the Swedes are more inclined to play indoor sports in the winter, such as tennis or hockey, rather than bundle up and go skiing.

Jeg visste vi hadde fått 100 - men ikke at ingen har fått det før oss;

Sitat:

Norway has won more Winter Games medals than any other nation. Last week it became the first country to win 100 Olympic gold medals, and Tuesday it hit the 300-medal milestone (the U.S. is second on the all-time list with dozens fewer.)

Ikke bare fikk den meg til å lete frem bittelitt stolthet for hva de norske utøverne faktisk får til, den lærte meg også ett og annet. Her er det både informasjon og poenger jeg ikke har sett i norske mediers dekning av OL. Når det er sagt, så kan det jo godt hende jeg likevel har klart å unngå noe.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:47.